Liberalizarea prețului gazelor la producători, în vigoare din aprilie în pofida discuțiilor distribuitori-parlamentari-minister-Comisia Europeană. Explicațiile ministrului

Liberalizarea prețului gazelor la producători, în vigoare din aprilie în pofida discuțiilor distribuitori-parlamentari-minister-Comisia Europeană. Explicațiile ministrului
scris 30 mar 2017

Liberalizarea prețului gazelor la producători intră în vigoare de la 1 aprilie, în pofida ultimelor discuții dintre distribuitori, parlamentari și Ministerul Energiei, în care s-a implicat și Comisia Europeană, Finanțele modificând formula de calcul a impozitului de 60% pe câștigurile excepționale și înlocuind prețul stabilit prin hotărâre de guvern cu noul preț mediu ponderat, realizat pe piața concurențială sau piețele centralizate de gaze naturale, în cazul gazului destinat consumatorilor casnici.

Faptul că liberalizarea va fi aplicabilă de la 1 aprilie în pofida acestor discuții a fost anunțat cu mult înainte pe Profit Insider, unde a fost prezentată noua metodologie pregătită de ANRE.

Urmărește-ne și pe Google News

UPDATE ora 12.21 Ministerul Energiei a transmis că, urmare a dezbaterii parlamentare pe tema liberalizării pieței gazelor începând cu 1 aprilie 2017, conform OUG 64/2016, dar și ca urmare a adresei Comisiei pentru Servicii și Industrii din Camera Deputaților privind amânarea datei de intrare în vigoare a liberalizării, instituția a avut mai multe discuții la nivelul Executivului, Parlamentului și Comisiei Europene.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

”Am analizat toate observațiile și nu au fost identificate argumente tehnice suficiente pentru ca România să amâne din nou un proces care ar fi trebuit implementat încă din 2007, anul intrării țării noastre în Uniunea Europeană, existând în schimb o serie de riscuri. Mă refer, în primul rând, la reluarea de către Comisia Europeană a procedurii prin care statul român poate suferi amenzi europene, dar și la pierderea a peste 180 de milioane de euro pentru interconectorul BRUA, atât de necesar pentru securitatea aprovizionării cu gaze naturale a României. Legat de temerile din spațiul public privind o posibilă creștere substanțială a prețului gazelor la populație după momentul liberalizării, aceasta este, de asemenea, nejustificată. Populația va fi protejată până la 30 iunie 2021 prin prețuri finale reglementate de către Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei. Un alt avantaj ar fi că, după 1 aprilie 2017, tranzacționarea gazelor naturale se va face în condiții de eficiență economică printr-un proces transparent de achiziție care va permite accesul nediscriminatoriu al tuturor paticipanților la piață”, declară Toma Petcu, ministrul Energiei.

El precizează că la 1 aprilie va fi liberalizat strict prețul de achiziție a gazelor naturale, care reprezintă doar un element din prețul final plătit de consumatorii casnici, alături de tarifele de transport, distribuție, furnizare și înmagazinare care compun factura consumatorului final. Totodată, conform ministerului, liberalizarea pieței gazelor este necesară pentru a fi creat un mediu competitiv, transparent și echitabil, atât pentru operatorii din această piață, cât și pentru consumatori. 

La rândul său, președintele Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), Niculae Havrileț, a declarat, marți, că dacă Guvernul nu va modifica până la 1 aprilie OUG nr. 64/2016 adoptată anul trecut de Cabinetul Cioloș, lucru puțin probabil, de la acea dată, Guvernul nu va mai stabili prețul cu care producătorii locali de gaze își vând furnizorilor producția destinată consumatorilor casici, acesta urmând să fie liberalizat și stabilit exclusiv de către cerere și ofertă.

În schimb, ANRE va continua să țină sub control prețul final la gaze pe care consumatorii casnici îl achită furnizorilor, prețul respectiv urmând să fie în continuare unul fix și reglementat, stabilit de Autoritate.

În cazul în care nu ar fi modificat anexa la Ordonanța Guvernului nr 7 din 2013, impozitul de 60% pe câștigurile veniturilor suplimentare obținute ca urmare a dereglementării preturilor din sectorul gazelor naturale nu ar fi putut fi aplicat, veniturile la bugetul de stat reducându-se cu aproximativ 800 de milioane de lei.

O nouă șansă: Proprietarii de firme primesc un nou termen de obținere a autorizației obligatorii de securitate la incendiu. Fără aviz, închid afacerea CITEȘTE ȘI O nouă șansă: Proprietarii de firme primesc un nou termen de obținere a autorizației obligatorii de securitate la incendiu. Fără aviz, închid afacerea

În 2016 au fost estimate venituri de 872,93 milioane lei din taxarea veniturilor suplimentare obținute de producători ca urmare a dereglementării prețurilor din sectorul gazelor naturale, în scădere ușoară, cu sub 1%, față de execuția preliminată pe 2015 (881,04 milioane lei).

“Pentru a menține impozitarea veniturilor realizate din vânzarea gazelor naturale către consumatorii casnici este necesară stabilirea referinței la prețul realizat pe piețele centralizate/concurențiale” și nu la vechiul preț stabilit prin HG, susține ministerul de finanțe, în nota de fundamentare a proiectului de Ordonanță de Urgență pentru modificarea anexei la Ordonanța Guvernului nr. 7/2013 privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obținute ca urmare a dereglementării prețurilor din sectorul gazelor naturale, postat pe site-ul ministerului.

“Promovarea acestui act normativ este determinată de necesitatea menținerii încasărilor bugetare din impozitul asupra veniturilor suplimentare obținute ca urmare a dereglementării prețurilor din sectorul gazelor naturale, pentru vânzările de gaze naturale către consumatorii casnici, ca urmare a eliminării prețului de achiziție din producția internă pentru clienții casnici și pentru producătorii de energie termica, pentru cantitățile de gaze naturale utilizate la producerea de energie termică în centralele de cogenerare și în centralele termice destinate consumului populației, stabilit prin hotărâre de Guvern”, se precizează în nota de fundamentare.

Ministerul de Finanțe a motivat și de ce este necesară adoptarea unei ordonațe de urgență, și nu a unei alte forme de act normativ, susținând că “nepromovarea modificării formulei de calcul pentru determinarea veniturilor suplimentare ar conduce la neimpozitarea volumelor de gaze naturale vândute consumatorilor casnici (…) Aceste situații aduc atingere interesului public general și constituie un motiv de urgență deosebită și extraordinară a căror reglementare nu poate fi amânată”.

viewscnt
Afla mai multe despre
gaze
liberalizare