Grupul italian Fincantieri, printre cei mai mari constructori de nave din lume, cu afaceri anuale de peste 4 miliarde euro, care controlează și grupul norvegian Vard, proprietarul șantierelor navale din Tulcea și Brăila, a trimis Guvernului român o ofertă de management operațional al Șantierului din Mangalia și, ulterior, de cumpărare a 49% din acțiunile acestuia. Recent, Guvernul de la București a anunțat că blochează tranzacția prin care olandezii de la Damen Shipyards cumpărau de la Daewoo pachetul majoritar al Șantierului Naval Mangalia, astfel încât statul să redevină unicul proprietar.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Oferta a fost depusă în ultimele ore, conform surselor din Guvern ale Profit.ro.
Șantierul Naval din Mangalia este deținut din 1997 de grupul sud-coreean Daewoo în proporție de 51%, restul de 49% revenind Guvernului României. La Șantierul din Mangalia, unul dintre cele mai mari din țară, au fost construite în timp 127 de nave petroliere și de containere și au fost reparate alte 300 de vase.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
La finele anului trecut, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) a vândut Șantierul Naval din Mangalia companiei Damen Shipyards, cel mai mare constructor de nave din Olanda, care deține și șantierul naval din Galați, cu circa 26 milioane dolari, tranzacția fiind avizată rapid de Consiliul Concurenței.
Grupul sud-coreean începuse discuțiile pentru vânzarea șantierului din Mangalia în 2016, în cadrul eforturilor de restructurare a operațiunilor internaționale.
Surprinzător, însă, la începutul acestui an, Guvernul a anunțat, prin premierul de atunci, Mihai Tudose, că va interveni în această tranzacție, statul român urmând să facă uz de dreptul de preempțiune și să răscumpere cele 51% din acțiuni de la partea sud-coreană, deposedându-i astfel pe olandezi de participația pentru care au acceptat deja să achite circa 26 milioane dolari.
Statul român are drept de preempțiune la aceste acțiuni, fiind coproprietar.
Acum, conform surselor din Guvern ale Profit.ro, grupul italian Fincantieri, printre cei mai mari constructori de nave din lume, a propus Guvernului român o înțelegere pe termen lung, în care partea italiană, în calitate de partener principal al statului, să coordoneze operațiunile Șantierului din Mangalia, furnizând suport operațional și know-how, șantierul urmând astfel să fie inclus în rețeaua de șantiere operate de Fincantieri de-a lungul Dunării, inclusiv în piața de desfacere a italienilor.
Grupul italian este controlat de Guvernul de la Roma, cu 71,6% din acțiuni.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Dertour, unul dintre marii turoperatori germani, scoate România din cataloage, din cauza infrastructurii proaste și a hotelurilor puține și foarte scumpe"Grupul Fincantieri este pregătit să-și extindă și mai mult activitățile din România printr-o cooperare mai strânsă și pe termen lung cu Șantierul Naval Mangalia, unde Fincantieri subcontractează deja o parte din volumul de muncă din producție. În 2017 am subcontractat către DMHI (Daewoo Mangalia Heavy Industries - n.r.) aproximativ 12.000 de tone de oțel pentru prefabricarea carcaselor, corespunzând 500.000 de ore de lucru (adica muncă pentru 300 de angajați/an). În 2018, 5.000 de tone au fost deja subcontractate Șantierului Naval Mangalia, iar alte 5.000 de tone ar putea fi acordate șantierului naval până la sfârșitul anului, cu un volum crescător așteptat în următorii ani.
În cazul în care Guvernul României ar fi interesat de o colaborare cu Fincantieri și de continuarea procesului de achiziționare a pachetului majoritar de acțiuni la DMHI de la Daewoo Shipbuilding &Marine Engineering, grupul Fincantieri este disponibil să devină partener industrial de referință al Mangaliei și să integreze Șantierul Mangalia în rețeaua de șantiere navale Fincantieri, asigurând acestuia asistență și know-how în domeniul operațiunilor comerciale, ingineriei și producției comerciale, alocând producții din contractele deja achiziționate și din contractele suplimentare de negociat atât din potențiala cerere locală pentru navele maritime, cât și din accesul Fincantieri la oportunități de afaceri globale și diversificate.
Acest lucru ar conduce la consolidarea capacității industriale a României, a ocupării forței de muncă și a know-how-ului în segmentele strategice și de valoare ridicată, precum cea a segmentului navelor de croazieră, petrol și gaze, nave destinate Apărarii Naționale, devenind cel mai mare șantier naval integrat al grupului Fincantieri din întreaga sa rețea globală de producție.
Grupul Fincantieri ar putea începe colaborarea cu DMHI printr-un acord de cooperare pe termen lung, care ar prevedea alocarea unor cote specifice de volum de muncă și a anumitor servicii și resurse furnizate de Fincantieri Șantierului Mangalia pentru gestionarea operațiunilor, având în vedere posibilitatea unui contract de închiriere de către Fincantieri a instalațiilor și personalului șantierului naval", scrie în ofertă.
Grupul italian precizează totodată că, după îndeplinirea de către Guvernul român a unor condiții care rămân să fie discutate, precum sprijin pentru facilități de credit la export și contracte pentru reparări și construcții de nave, poate intra etapizat în acționariatul Șantierului Naval din Mangalia și să ajungă la o deținere de 49% din acțiuni, dacă este selectat și pentru construcția de corvete multifuncționale destinate Forțelor Navale.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV VIDEO Casa de Vinuri Huși, printre cei mai mari producători din Moldova, pe piață din 1954, riscă falimentul. Creditorii au refuzat o ofertă de 17 milioane euro a proprietarului unui castel din Franța, care a făcut chetă pentru a-l restaura"După satisfacerea anumitor condiții care urmează să fie discutate de părți, care ar putea include un sprijin clar din partea Guvernului României în ceea ce privește atât facilitățile de credit pentru export, cât și eventuala acordare a contractelor de construcții și reparații navale din Mangalia, Fincantieri ar putea intra progresiv în capitalul DMHI și este dispu, în cazul în care ar fi selecționat pentru programul pentru cele 4 corvete, să devină acționar al companiei cu 49% din acțiuni", este oferta italienilor.
La Șantierul Damen din Galați ar fi trebuit să fie construite corvete multifuncționale pentru Forțele Navale, în urma unei hotărâri de guvern din mandatul premierului Cioloș, care a fost însă abrogată în urmă cu un an, pentru a fi organizată o nouă negociere cu posibilii furnizori.
În acest sens, Fincantieri dorește să fie cooptat de autoritățile române în programul de dotare a Forțelor Navale. Pentru acest program italienii au avut deja o discuție, în toamna anului trecut, cu oficialii Ministerului român al Apărării.
Fincantieri este lider în domeniul naval militar, având printre clienții săi Marina Italiană și Marina SUA, dar și alte marine, cu peste 60 de nave construite și livrate în ultimii 15 ani. Unul dintre cele mai importante parteneriate este cu Lockheed Martin, pentru realizarea navelor de luptă de litoral, respectiv Littoral Combat Ships pentru Marina SUA, program pentru care Lockheed Martin este un deținător semnificativ al capitalului Șantierului Naval Marinette Wisconsin, controlat de Fincantieri.
Fondat în 1959 și având sediul la Trieste, grupul Fincantieri, listat la bursa din Milano, a avut în 2016 afaceri de 4,4 miliarde euro și un profit de circa 300 milioane euro, cu aproximativ 20.000 de angajați pe 20 de șantiere din Europa, Asia și America.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Reforma fiscală a lui Trump aduce bani și unor angajați din România. Americanii de la Plexus vor plăti la Oradea bonusuri substanțialeÎn România, prin grupul Vard, italienii controlează șantierere navale din Tulcea și Brăila, cu un total de pese 5.000 de angajați, care produc 60.000 tone de oțel pe an, fapt care le poziționează pe primul loc între șantierele navale ce aparțin grupului Fincantieri.
Structurile navelor construite în România sunt transportate în Norvegia, unde sunt completate, echipate și livrate clienților din Marea Nordului.
În timp, Vard a adus în România mai multe contracte, ultimul dintre acestea fiind semnat la finalul anului trecut pentru construția la Tulcea a unei instalații a primului spărgător de gheață de croazieră cu propulsie hibridă din lume, înțelegere de 322,6 milioane dolari cu compania franceză Ponant.
În ultimii doi ani, Vard a semnat și un contract pentru proiectarea și construcția a patru nave de croazieră de expediție de lux cu compania de croazieră franceză Ponant și un contract pentru două croaziere de expediție navală cu compania germană de croazieră Hapag-Lloyd Cruises, ale căror carcase vor fi construite în România.
În toamna anului trecut, Fincantieri a cumpărat pachetul majoritar de acțiuni la șantierul STX Franța, naționalizat temporar în urmă cu două luni, unul dintre cele mai mari șantiere navale din lume, în schimbul a 79,5 milioane de euro.