Un draft de ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2022 prevede noi măsuri aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale.
Cea mai importantă modificare este prelungirea duratei prevederilor ordonanței cu un an, de la 31 martie 2025 la 31 martie 2026, conform investenergy.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Prevederile prezentei ordonanțe de urgență se aplică până la data de 31 martie 2026” , potrivit articolulului 18, care a fost modificat, din draftul de OUG. Dacă decizia autorităților va rămâne aceasta, în pofida reacțiilor venite din piață, schema de sprijin pentru clienții finali din piața de energie electrică și gaze naturale, care se aplică începând cu data de 1 aprilie 2022, va fi valabilă până martie 2026.
Potrivit draftului de OUG, varianta vehiculată în prezent, Mecanismul de Achiziție Centralizată de Energie E lectrică (MACEE) devine opțional, iar pragul de supraimpozitare pentru valoarea de vânzare a energiei scade de la 450 lei/MWh la 350 lei/MWh.
OUG nr. 27/2022 a instituit mecanismul de calcul aferent impozitului de 80% pe venitul suplimentar realizat de producătorii de energie electrică, pentru un preț lunar de vânzare a energiei electrice mai mare de 450 lei/MWh, iar impozitul pe venitul suplimentar realizat de producătorii de energie electrică a fost introdus prin Legea nr. 259/2021 de plafonare a prețurilor și compensare a facturilor.
CITEȘTE ȘI CEO OTE - Finalizarea vânzării Telekom Mobile România va opri "orice sângerare" în fluxul de numerar și va genera o reducere fiscală de peste 100 milioane euroArgumentația din preambulul actului normativ este că se iau în considerare evoluțiile descendente ale prețurilor de pe piețele de energie electrică și gaze naturale, pentru garantarea celui mai mic preț pentru populație fără generarea unui impact negativ asupra bugetului de stat.
Tot în preambul se spune că noile modificări sunt necesare în scopul reluării tranzacțiilor pe baza mecanismelor concurențiale pentru reducerea cantităților tranzacționate prin mecanismul de achiziție centralizată, cât și pentru stimularea creșterii lichidității și pentru a permite furnizorilor să achizitioneze energia electrică/gazele naturale necesare prin intermediul contractelor pe termen mediu si lung.
Alte argumente prezentate sunt:
*în vederea disponibilizării, pe de o parte, a unor cantități de energie electrică și gaze naturale, iar pe de altă parte obligația privind respectarea Regulamentului (UE) 943/2019 care stabilește dreptul producătorilor de energie electrică de a vinde energia pe o orice piață;
* luare în considerare a unor solicitări de clarificare primite din partea furnizorilor de energie electrică și gaze naturale cu privire la aplicarea unora dintre prevederile ordonanței de urgență, pentru asigurarea funcționării schemei de sprijin prin instituirea unor norme de aplicare clare și neechivoce.