Interviul este probabil cea mai importantă etapă a procesului de recrutare a unei persoane potrivite pentru un post și, în acest context, o alegere corectă necesită un dialog cât mai eficient, în care să nu își aibă locul întrebări perimate, care pun candidatul în situația de a fi pur și simplu inventiv, fără o bază reală.
În România, companiile au devenit tot mai deschise la acest capitol, însă încă se mai practică metode perimate la interviul de angajare, potrivit informațiilor Smartree, unul dintre cei mai importanți jucători pe piața de externalizare a proceselor de recrutare a resurselor umane.
În contextul globalizării, al apariției unor noi tipuri de joburi, în special în domeniile digital, IT, social media, este necesar ca specialiștii în resurse umane să își actualizeze metodele de recrutare, în pas cu evoluția tehnologică, dar și cu realitatea pieței muncii, care devine tot mai dinamică.
De toate aceste lucruri ar trebui să țină cont recrutorii atunci când își pregătesc strategia în ceea ce privește interviul de angajare. Cu toate acestea, candidații încă se mai confruntă la interviuri cu întrebări care nu mai aparțin actualelor vremuri.
Una dintre cele mai perimate întrebări care încă se folosesc în cadrul anumitor interviuri este ”Cum te vezi peste 5 ani?”
”În actualele condiții ale economiei de piață, ne este destul de dificil să preconizăm evoluția noastră din punct de vedere profesional. Consider că această întrebare trebuie adaptată pentru fiecare candidat în parte, în funcție de experiența, profilul și studiile sale. Putem apela în schimb la întrebarea «Cum ți-ai dori să evoluezi profesional?» sau «Care consideri că sunt următoarele etape în cariera ta?»”, a afirmat Raluca Peneș, HR Coordinator Smartree.
O altă întrebare destul de perimată, încă întâlnită frecvent de către candidați, este “Care sunt punctele tale forte și care sunt cele slabe?” Este o întrebare rigidă, potrivit Smartree, ruptă de orice fel de context, care nu îl ajută nici pe candidat, nici pe recrutor.
”Pentru a obține informații cât mai realiste și corecte legate de capacitățile și abilitățile candidatului se poate face referire la proiectele în care acesta a fost implicat în trecut, indiferent că sunt pe plan personal sau profesional. Îl putem întreba care a fost aportul său în dezvoltarea și derularea acestor proiecte”, spune Peneș.
De asemenea, întrebarea “Ce poți schimba la tine?” nu trebuie să se mai regăsească la interviul de angajare. Făcând referire la punctele slabe, este oarecum legată de întrebarea anterioară. În schimb, recrutorii pot întreba despre planurile candidatului din perspectiva dezvoltării sale atât pe plan profesional, cât și pe plan personal.
”Întrebările de mai sus se regăsesc pe multe site-uri de specialitate, împreună cu sugestii de răspunsuri. De aceea, candidații vin deja pregătiți la interviuri cu răspunsuri standard, pe care în realitate nu și le asumă. Aceste întrebări nu mai sunt relevante în procesele de recrutare, ele trebuie adaptate de către specialiștii de HR în funcție de fiecare candidat în parte”, a spus specialistul Smartree.
Ce se ascunde în spatele întrebării ”Ce hobby-uri ai?”
Mai există o întrebare despre care s-ar putea crede că este perimată, părând la prima vedere mai puțin pertinentă - ”Ce hobby-uri ai?” - dar care are în spate o motivație relevantă. Întotdeauna întrebările cu referire la hobby-uri ascund în spatele răspunsurilor informații utile pentru recrutor.
”De exemplu, o persoană care are drept hobby să meargă cât mai des în vacanțe exotice va căuta întotdeauna joburi bine plătite care să-i susțină acest hobby. Dacă practicăm sporturi de echipă, cu siguranță că ne vom putea adapta unei echipe ai cărei membri colaborează în mod direct. În cazul în care preferăm sporturile individuale, vom tinde către joburi care nu presupun relaționarea cu colegii”, a afirmat Peneș.
Înființată în anul 2000, Smartree este unul dintre cei mai importanți jucători locali pe piața de externalizare a proceselor de recrutare a resurselor umane.
Smartree are peste 150 de clienți, în majoritate companii multinaționale, dar și companii cu capital integral românesc.