Gradul de cuprindere în asigurare a autovehiculelor din România depășea cu puțin 70%, după primele șase luni din 2015, deși organismele europene impun un nivel de minimum 85%, relevă un raport al Consiliului Concurenței. În cadrul categoriei vehiculelor "altele decât autoturisme", acolo unde autoutilitarele și camioanele sunt dominante, procentajul de asigurare ar fi chiar mai mic, de doar 52%.
Consiliul Concurenței precizează, totuși, că procentajele avansate nu sunt foarte exacte, pentru că nu se știe clar câte dintre mașinile neasigurate circulă efectiv pe șosele. Scopul acestor calcule este acela de a arăta că, din 2011 până în 2015, procentajul autovehiculelor asigurate a scăzut. În 2011, peste 74% dintre autovehicule aveau asigurare RCA, potrivit calculelor Consiliului Concurenței, iar la jumătatea lui 2015 doar 72% mai dețineau o astfel de poliță.
“După părerea mea, gradul de cuprindere în asigurare este undeva sub 70%, dacă scoatem polițele pe o lună, iar tendința este de scădere. Nu cred, însă, că în cazul autovehiculelor comerciale gradul este de doar 50%. Experiența mea spune că firmele se asigură mai mult decât persoanele fizice”, spune Viorel Vasile, președintele Safety Broker, cel mai mare intermediar din asigurări.
Precizări aduce și directorul Fondului pentru Protecția Victimelor Străzii ( FPVS), entitatea care se ocupă cu despăgubirea persoanelor afectate de șoferi care conduc fără RCA. “Estimările mele arată că gradul de cuprindere în RCA este undeva între 90% și 95% și se menține relativ constant. Ceea ce vrea să arate Consiliul Concurenței este că acest nivel este, totuși, în scădere în ultimii ani, procentele nefiind neapărat cele exacte”, crede Sorin Greceanu, directorul FPVS.
Numărul mare al șoferilor neasigurați determină scumpirea RCA
În opinia Consiliului Concurenței, principalele efecte ale numărului mare de autovehicule neasigurate sunt creșterea daunelor achitate de Fondul pentru Victimele Străzii și posibila majorare a contribuțiilor asigurătorilor. În final, cei care vor plăti pentru accidentele provocate de mașinile neasigurate sunt tot șoferii care vor să cumpere o poliță RCA.
“Probabil ca urmare a reducerii gradului de cuprindere în asigurare a RCA din ultimii ani, coroborat cu alți factori, precum creșterea abruptă a despăgubirilor acordate de instanțe ca daune morale victimelor accidentelor auto, contribuția la FPVS a asigurătorilor RCA a crescut, în anul 2015, de la 1% la 2% din valoarea primelor de asigurare“, constată Consiliul Concurenței, arătând că o continuare a acestor tendințelor poate determina o nouă creștere a contribuției asigurătorilor la fond, iar scumpirea RCA poate afecta mai departe gradul de cuprindere în asigurare, descurajând anumiți șoferi să mai încheie polițe RCA. "Din punctul nostru de vedere, această spirală este profund nocivă pentru sistemul asigurărilor auto obligatorii de răspundere civilă“, punctează Consiliul Concurenței.
Profit.ro a arătat recent că numărul accidentelor provocate de șoferii fără RCA a crescut în ultimii ani, ca și valoarea daunelor provocate de aceștia. După primele 9 luni din 2015, FPVS lichidase peste 500 de dosare de daună, față de doar 340 în perioada similară din 2014. Fondul a plătit în perioada amintită daune cu 1,2 milioane de lei mai mari decât în 2014, însă vestea cea mai proastă este că a fost nevoit să constituite rezerve de 91 de milioane de lei, cu 27 de milioane de lei mai mult decât în 2014.
Dosarele pentru daune morale și vătămări corporale aflate pe rolul instanțelor reprezintă un pericol imens pentru FPVS, întrucât instanțele acordă în ultima vreme sume de milioane de euro pentru astfel de situații. “Noi nu putem interveni în mod direct. Nu avem cum să influențăm gradul de acoperire cu RCA. Nu putem decât să constatăm și sa plătim. Măsuri pot lua autoritățile, de exemplu Poliția, care este îndreptățită să dea amenzi celor care circulă fără RCA”, spune directorul FPVS.
Propunerile Concurenței: Controale mai dese și RCA emis pe sistem rovinietă
Raportul Concurenței recomandă și mai multe măsuri care ar putea duce la creșterea cuprinderii în asigurare. Instituția se adresează Poliției, care ar trebui să sporească numărul și eficiența controalelor în trafic, dar și Autorității de Supraveghere Financiară care ar trebui să schimbe modalitatea de emitere a polițelor RCA.
“Din punctul nostru de vedere, emiterea polițelor RCA într-o manieră apropiată de cea în care sunt emise rovinietele ar crește acuratețea informațiilor înregistrate în baza de date CEDAM, cu efecte pozitive la nivelul funcționării pieței. Proprietarii vehiculelor neasigurate RCA ar putea fi notificați și apoi, eventual, sancționați pentru nerespectarea regulilor privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă a autovehiculelor. Ne așteptăm ca această abordare să conducă atât la radierea unui număr însemnat de vehicule care sunt scoase efectiv din uz, dar sunt încă înmatriculate, cât și la încheierea de polițe RCA pentru multe vehicule folosite doar ocazional. Ambele situații au același efect, de creștere a gradului de cuprindere în asigurare a RCA”, arată raportul citat.
Prețuri mari și fraude în creștere
În cazul vehiculelor utilitare, acoperirea prin asigurare este semnificativ mai mică decât la automobile, relevă datele Consiliului Concurenței. Astfel, în categoria “alte autovehicule”, nivelul sare ușor de 50%. Potrivit datelor Poliției, statistica se referă în principal la autoutilitare, microbuze și tractoare de stradă (nr: TIR-uri).
Pe acest segment au fost înregistrate și cele mai mari creșteri de preț, mai ales în ultimul an. Șoferii profesioniști au ieșit în stradă și au invocat majorări ale tarifelor cu până la 300%. “Da, există firme care au renunțat să mai cumpere RCA. Nici nu are sens pentru ei. De ce să dai 15.000 de lei pentru a asigura un camion care nu iese din balastieră, care nu circulă pe drumurile publice? Poate că acel camion nici nu face atâția bani. Acesta este și efectul politicii ASF, care timp de doi ani nu a făcut decât să pună presiune pe creșterea prețurilor. Din păcate, gradul de cuprindere în RCA va continua să scadă, iar fraudele cu polițe false reîncep să crească”, spune Viorel Vasile de la Safety Broker.
Fenomenul fraudelor este remarcat și de un director dintr- o companie de asigurare. “Nu cred că e chiar 70% gradul de cuprindere în asigurare, dar mai mult de 80% nu este și, oricum, acest nivel este sub cel impus de Comisia Europeană. Mai grav este că tendința e de scădere, mai ales că au reapărut oameni care îți emit polițe false, pe loc, la prețuri de 150-200 de lei “, arată sursă citată.