Bugetul continuă să înregistreze, după patru luni, excedent de 130 mil de lei, însemnând 0,02% din PIB, față de 5,96 mld de lei, respectiv 0,84% din PIB, din aceeași perioadă a anului trecut. Veniturile au scăzut cu 2,1 mld lei, deși cele din taxe au stagnat, iar cheltuielile totale au crescut cu 3,2 miliarde lei. În schimb, pentru salarii și pensii, cheltuielile suplimentare, față de 2015, au depășit 4,5 mld lei.
Cheltuielile totale ale bugetului general consolidat au fost de 73,8 miliarde de lei, mai mari în termeni nominali cu 5,3% față de aceeași perioadă a anului precedent.
Cheltuielile de personal, de 18,46 miliarde lei, au crescut cu 8,4% față de aceeași perioadă a anului precedent, când au fost de 17 miliarde lei, fiind determinate în principal de majorările salariale.
În ultimele luni din 2015, au fost acordate creșteri de 12% pentru personalul din instituțiile publice locale, 25% pentru personalul din sistemul public sanitar și a personalului din sistemul public de asistență socială, 15% pentru personalul din învățământ, 10% pentru personalul din sistemul bugetar exclusiv sănătate, învățământ și asistență socială, precum și majorarea salariului minim brut pe țară cu 75 de lei începând cu 1 iulie 2015. În trimestrul I 2015 s-au plătit drepturi stabilite prin hotărâri judecătorești de aproximativ 1,5 miliarde de lei.
În aceste condiții, cheltuieli cu salariile au crescut, de fapt, cu 3 miliarde lei, față de anul trecut.
Cheltuielile cu bunuri și servicii au crescut cu 300 milioane lei, cu 2,7% față de aceeași perioadă a anului precedent.
Cheltuielile cu asistența socială au crescut față de aceeași perioadă a anului precedent cu 1,74 miliarde lei, însemnând 7%, de la 24,84 miliarde lei la 26,58 miliarde lei, fiind influențate în principal de majorarea cu 5% a punctului de pensie începând cu 1 ianuarie 2016 și de dublarea alocației de stat pentru copii începând cu 1 iunie 2015.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Băncile vor raporta Fiscului operațiunile de peste 15.000 euro, dar și beneficiarii reali. Notarii și executorii nu mai pot refuza să dea informațiiCele trei capitole de cheltuieli au fost majorate, efectiv, cu 4,5 miliarde lei față de anul trecut, în aceeași perioadă.
Cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum și cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne și externe, au fost de 7,2 miliarde de lei, respectiv 0,9% din PIB, cu aproximativ 35,2% mai mari comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent.
Veniturile bugetului general consolidat, în sumă de 73,9 miliarde de lei, reprezentând 9,8% din PIB, au fost cu 2,8% mai mici în termeni nominali față de aceeași perioadă a anului precedent, din care veniturile bugetare colectate de Agenția Națională de Administrare Fiscală au fost de 66,6 miliarde de lei, cu 1% mai mult față de perioada similară a anului 2015 și cu 3% mai mari față de program. ANAF colectează taxe și impozite, dar bugetul are și alte surse. De exemplu, sumele de la UE în contul plăților efectuate au scăzut de la 2,13 miliarde lei anul trecut la 313 milioane lei, anul acesta.
S-au înregistrat creșteri față de aceeași perioadă a anului precedent la încasările din: impozitul pe profit (+12,0%), contribuții de asigurări sociale (+5,5%), impozitul pe salarii și venit (+3,5%), și accize (+2,7%), precum și din taxa pe utilizarea bunurilor (+13,5%), în special din taxele pe jocuri de noroc.
Încasările din TVA au înregistrat o scădere față de aceeași perioada a anului trecut de 8,8%, în condițiile în care au fost afectate atât de reducerea cotei standard de TVA de la 24% la 20% începând cu 1 ianuarie 2016, care s-a reflectat în încasările din februarie, cât și de introducerea unei cote reduse la alimente de 9%, aplicată de la 1 iunie 2015. De asemenea, rambursările de TVA au fost cu 254,8 milioane de lei mai mari față de aceeași perioadă a anului precedent, reprezentând 5,1 miliarde de lei.
Încasările din contribuții de asigurări sociale la bugetul de asigurări sociale au fost mai mari cu 5,5% față de aceeași perioadă a anului trecut.
S-au înregistrat, de asemenea, creșteri față de anul precedent la veniturile nefiscale cu 16,4%, în timp ce la taxa pe utilizarea bunurilor s-a înregistrat o scădere de 3%, iar la impozite și taxe pe proprietate s-a înregistrat o scădere de 20,6% ca urmare a amânării pentru 30 iunie a termenului de plată a taxelor locale.