Amazon rămâne cel mai valoros brand al lumii în clasamentul realizat de compania de consultanță și evaluare Brand Finance, cu 187,9 miliarde dolari, în creștere cu 25% comparat cu raportarea anterioară, în timp ce Apple și Google se plasează pe locurile 2 și, respectiv, 3, conform datelor analizate de Profit.ro. Ferrari accelerează și devine cel mai puternic brand global, cu un scor de 94.8 din 100, corespunzător unui rating AAA+, iar iQiyi – răspunsul Chinei la Netflix – este brandul cu cea mai mare creștere anuală a valorii (326%), de trei ori mai accelerată decât creșterea brandului Netflix.
În fiecare an, compania de consultanță și evaluare de brand Brand Finance, cea mai mare firmă globală independentă de evaluare și strategie de brand, evaluează cele mai valoroase branduri globale. Primele 500 dintre acestea sunt incluse în raportul anual Brand Finance Global 500. Clasamentul, analizat de Profit.ro, va fi prezentat astăzi, la World Economic Forum, în Davos.
Datele relevă că Ferrari, producătorul italian de supermașini, a recâștigat titlul de cel mai puternic brand al lumii (ultima oară deținut în 2014). Forța brandului Ferrari a crescut până la un scor Brand Strength Index (BSI) de 94.8 din 100, mai mult decât McDonald’s, Coca-Cola, Lego sau Disney.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Firmele Big Four, printre cele mai puternice branduri
Firmele de servicii profesionale din Big Four au înregistrat, de asemenea, o performanță notabilă în forța brandului, cu trei dintre acestea (Deloitte, PwC si EY) în clasa de elită AAA+; al patrulea brand, KPMG (AAA-) are o forță a brandului în ușoară scădere, după un an în care a fost implicat în controversatul audit al Carillion – firma falimentară de construcții din Marea Britanie.
Magazinul universal (“The Store of Everything”)
Amazon își menține poziția de cel mai valoros brand global în raportul Brand Finance Global 500, cu o creștere impresionantă de 25%, până la valoarea de 187,9 miliarde dolari – cu peste 30 miliarde dolari mai mult decât Apple, care se clasează pe locul 2. Anul trecut, Amazon a vândut peste 100 de milioane de produse într-o singură zi ( Prime Day) – după care, tot în premieră, firma a depășit valoarea de 1 trilion dolari pe bursă. Cu toate că valoarea brandului este în creștere, viitorul apropiat poate aduce însă schimbări odată cu finalizarea divorțului fondatorului (și CEO) Jeff Bezos; în funcție de aranjamentele de separare, nu este exclusă nici o scădere a valorii brandului de 5-10%.
Impactul comerțului online
Industria de retail a resimțit cel mai puternic impact din partea Amazon și a firmelor similare, pe măsură ce e-commerce și mobile commerce au devenit norma preferată de consumatori. De exemplu, Walmart, care ocupa primul loc în raportul Brand Finance Global 500 cu doar 10 ani în urmă, a coborât sub primele 10 branduri în acest an. Walmart – precum și ceilalti “big box retailers” – trebuie să-și dezvolte oferta online și, în același timp, să amplifice experiența consumatorilor în magazine, dacă nu vor să piardă în continuare valoare de brand în favoarea competitorilor e-commerce.
Titanii din tehnologie domină Top 10
Odată cu disrupția adusă industriilor tradiționale, firmele din sectorul tehnologiei au creat o valoare imensă de brand, ocupând 6 poziții dintre primele 10 cele mai valoroase branduri. După liderul Amazon, podiumul este completat de Apple (locul 2, cu 153,6 miliarde dolari) și Google (locul 3, cu 142,8 miliarde dolari). Cu toată forța sa de brand, Apple încetinește în piețele emergente și nu dă semne de diversificare, ceea ce ar putea permite Google să reclame locul 2 în 2020. Rămâne de văzut dacă dependența de vânzările de iPhone va afecta prosperitatea Apple pe termen lung.
CITEȘTE ȘI Coca-Cola preia distribuția în Republica Moldova a trei branduri din portofoliul Purcari. Calculul este ca ulterior să intre pe mai multe piețeO revenire remarcabilă pentru brandul Microsoft, care urcă de pe locul 6 pe locul 4 în Brand Finance Global 500. Cu o creștere de 47% a valorii de brand (119,6 miliarde dolari), Microsoft a înregistrat cea mai mare creștere din Top 10, brandul beneficiind de succesul transformării către un model de business “cloud-centric”. Microsoft este un exemplu că firmele se pot adapta schimbării, într-o epocă în care chiar și giganții tehnologiei pot fi depoziționați de start-up-uri și de branduri emergente.
Facebook își păstrează a șaptea poziție în clasament, dar forța brandului a scăzut cu 11% după o succesiune de scandaluri – incluzând rolul firmei în răspândirea de știri false (“fake news”), folosirea de către Cambridge Analytica a datelor personale de pe platforma Facebook și deficiențele de securitate ale platformei.
“Există un motiv pentru care zicala «să nu pui toate ouăle într-un singur coș» a traversat secole: o afacere nu își poate concentra toate eforturile și resursele într-o singură arie, dacă vrea să reziste pe termen lung. Brandurile care evoluează și experimentează în noi sectoare, precum Amazon și Microsoft, sunt cele care care își depășesc constant competitorii – pe când brandurile care sunt mai reticente în a se adapta și a se diversifica, precum Walmart și Apple, vor pierde oportunități de a-și crește valoarea de brand”, spune David Haigh, CEO Brand Finance.
Platformele digitale disturbă industria de media
Industria media este un alt exemplu în care nou-veniții schimbă regulile jocului. Cele mai mari rețele de televiziune au simțit acest lucru, pe masură ce platformele digitale le cuceresc audiența. Cum tot mai mulți consumatori preferă conținut media disponibil la cerere (on-demand streaming content), gigantul chinez iQiyi a intrat anul acesta, pentru prima oară, în Brand Finance Global 500, cu o valoare de 4,3 miliarde dolari – o creștere de 326% față de evaluarea anului trecut, fiind brandul cu cea mai mare creștere. Platforma video (deținută de Baidu) este răspunsul Chinei la modelul Netflix, cu peste 500 de milioane de utilizatori activi pe lună, ceea ce arată o creștere imensă a cererii de content media din partea consumatorilor chinezi.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Datele a 500 de milioane de clienți ai hotelurilor Starwood, inclusiv Sheraton, brand prezent în România, au fost accesate ilegal. Acțiunile Marriott International, proprietarul Starwood, scad puternicLa rândul său, Netflix, brandul global de video streaming, marchează cea mai rapidă crestere în valoare de brand în afara Chinei, urcând de pe locul 147 pe 77 în clasament, cu o valoare de 21,2 miliarde dolari și 139 milioane de utilizatori globali.
Brandurile din China continuă să urce în clasament
Prezența brandurilor din China în Brand Finance Global 500 a crescut semnificativ, cu o valoare cumulată de brand de 1,307 miliarde dolari, depășind pentru prima oară pragul de 1 trilion dolari – multe dintre aceste branduri urcând individual în clasament față de anul trecut.
Ascensiunea Chinei este notabilă în domeniul tehnologiei – unde, pe lângă cea mai accelerată creștere deținută de iQiyi -– China este prezentă cu WeChat (valoare 50,7 miliarde dolari, în creștere cu 126%); brandul deținut de Tencent (la rândul său prezent în clasament) a creat un ecosistem digital pentru 1 miliard de utilizatori chinezi, care-l folosesc pentru activități zilnice.
Pe lângă tehnologie, sectorul bancar este cel care contribuie masiv la ascensiunea brandurillor chinezești. Tot în premieră, un al doilea brand chinezesc intră anul acesta în top 10 cele mai valoroase branduri globale – China Construction Bank (CCB), cu o valoare de 69,7 miliarde dolari; brandul este un pionier al banking-ului digital în China, precum și al agențiilor ‘self-service’ operate de roboți, care folosesc recunoașterea faciala, inteligența artificială și realitatea virtuală. CBC se alătură astfel băncii ICBC, care încă de anul trecut intrase în top 10 – și care este, de altfel, cel mai valoros brand chinezesc.