CONTEXT
În data de 11 iunie 2020 a fost publicat Ordinul nr.2012/2020 privind Procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanță a documentelor, care introduce noi facilități de identificare în SPV.
De asemenea, în data de 16 iunie 2020 a fost publicat pe site-ul MFP un Proiect de OUG privind prorogarea și modificarea unor termene. Totodată, ANAF a publicat mai multe comunicate de presă.
Ordinul nr 2012 / 2020 pentru modificarea și completarea procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanță între MFP/ANAF și PF, PJ și alte entități:
Prevederile Ordinului nr. 2012/2020 introduc noi facilități de identificare în SPV, astfel:
- Se introduce identificarea vizuală online – proces de recunoaștere unică prin sistem video a persoanei fizice titular sau reprezentant desemnat;
- Se respinge cererea de înregistrare în SPV, dacă nu sunt acceptați termenii și condițiile deu tilizare în SPV;
- Pentru înregistrarea prin reprezentant, se notifică prin adresa de email furnizată în termen de 5 zile de la înregistrarea în SPV, dacă împuternicirea nu este valabilă. Același termen pentru transmiterea documentelor este valabil și în cazul persoanelor juridice;
- În cazul identificării vizuale online, MFP/ANAF transmite persoanei fizice o informare prin email cu detalii referitoare la procesul de identificare online;
- Procesul de recunoaștere prin sistem video începe prin programarea persoanei desemnate sau împuternicită urmată de identificarea vizuală online;
- Dacă persoana nu este prezentă pentru identificarea online sau documentele transmise nu reprezintă imaginea actului de identitate valabil sau actele nu sunt corecte, cererea de înregistrare în SPV se respinge;
- În timpul sesiunii de identificare online, funcționarul public poate adresa întrebări din elemente cunoscute. Dacă răspunsurile sunt greșite, cererea de înregistrare în SPV se respinge. Dacă identificarea vizuală online se întrerupe din motive tehnice, procedura se reprogramează;
- Dacă procedura s-a realizat cu succes, se aprobă cererea și se transmite prin email către contribuabil.
Proiect de OUG privind prorogarea și modificarea unor termene
În data de 16 iunie 2020 a fost publicat pe site-ul MFP un proiect de OUG care propune următoarele modificări:
- Pentru anul 2020, contribuabilii plătitori de impozit specific nu datorează impozit specific pentru o perioadă de 90 zile. Cuantumul impozitului specific se va determina prin raportarea la o nouă perioadă de 275 zile (365 zile– 90 zile);
- Acordarea bonificației în cuantum de 10% pentru plata impozitului trimestrial datorat/plata anticipată trimestrială până la termenul scadent contribuabililor care au anul fiscal diferit față de cel calendaristic (Legea nr. 54/2020 nu reglementa această posibilitate);
- Sunt scutite de TVA cu drept de ducere livrările de măști/ventilatoare medicale pentru terapie intensivă efectuate către instituțiile publice până la data de 1 octombrie 2020. Scutirea se aplică pe baza declarației pe proprie răspundere;
- Următoarele termene se prorogă până în data de 25 octombrie 2020:
- Pentru obligațiile fiscale scadente și neachitate ulterior instaurării stării de urgență nu se calculează dobânzi și penalități de întârziere;
- Suspendarea sau neînceperea măsurilor de executare silită prin poprire a creanțelor bugetare;
- Pentru plata cu întârziere a ratelor din graficele de eșalonare neachitate nu se datorează dobânzi și penalități de întârziere;
- Termenul privind facilitățile referitoare la rambursarea TVA;
COMUNICAT DE PRESĂ ANAF – NOI FACILITĂȚI ALE SERVICIULUI SPV
Persoanele înregistrate în SPV pot face plata obligațiilor fiscale la buget direct cu cardul bancar datorită interconectării cu ghișeul.ro, soluție care permite achitarea a peste 30 de impozite și contribuții.
În SPV, la categoria “Afișare obligații restante” se afișează lista celor 30 de obligații fiscale care pot fi achitate prin platforma ghișeul.ro.
Această facilitate este operațională din 11 iunie 2020. Instrucțiunile pentru utilizarea acestui serviciu sunt disponibile pe site-ul ANAF.
COMUNICAT DE PRESĂ ANAF – CHESTIONARELE DE STABILIRE A REZIDENȚEI FISCALE
ANAF informează contribuabilii persoane fizice care sosesc/pleacă în/din România pentru o perioadă ce depășește în total 183 de zile, pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive, că pot depune electronic, prin SPV, chestionarele de stabilire a rezidenței fiscale.
Astfel, Chestionarul pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei fizice la sosirea în România (Z015) și Chestionarul pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei fizice la plecarea din România (Z017) sunt disponibile online pe site-ul ANAF la secțiunea „Servicii online”, rubrica „Declarații electronice”.
Instrucțiunile de completare, precum și informații referitoare la stabilirea rezidenței fiscale sunt publicate online pe site-ul ANAF.
COMUNICAT DE PRESĂ ANAF – NOTIFICĂRI PRIVIND STAREA DE INACTIVITATE
ANAF va transmite tuturor contribuabililor care nu au depus declarațiile fiscale notificări astfel încât să se evite declararea stării de inactivitate.
- Pentru declarațiile fiscale ale căror termene legale de depunere s-au împlinit în perioad astării de urgență, notificările de nedepunere a declarațiilor fiscale se emit în termen de 30 de zile de la data expirării stării de urgență;
- După expirarea termenului legal de depunere, din 25 iunie 2020, organele fiscale vor demara procedura de identificare a contribuabililor care pot fi considerați inactivi, contribuabilii având obligația de a depune declarații fiscale chiar dacă nu rezultă sume de plată din obligațiile declarative.
- Pentru evitarea stării de inactivitate, contribuabilii își suspendă activitatea și înregistrează mențiunea la Registrul Comerțului sau la entitatea care i-a autorizat, astfel încât să beneficieze de un regim derogatoriu, și nu au obligația depunerii declarațiilor fiscale. Cererea se depune la organul fiscal competent iar contribuabilii cărora le este aprobată nu au obligația să depună declarații fiscale.
N O T I F I C A R E: Acest Tax Alert este furnizat exclusiv în scop informativ și nu este destinat a fi considerat o opinie juridică; prin urmare, nu poate fi luată nici o decizie bazându-se pe acesta. O opinie poate fi oferită doar după analiza faptelor și circumstanțelor specifice, precum și luând în considerare aspectele care nu pot fi abordate în prezentul document.
Contact: Ruxandra Jianu, Partner, Paul Chichernea, Sara El Habashi
Please click here for English version: https://lnkd.in/egTUbf2
Un material Legal Marketing