Cleopatra Leahu, Partner și Co-coordonator al practicii de Dreptul Muncii și Imigrări SUCIU POPA
Andreea Lucaci, Associate SUCIU POPA
Urmând exemplul unor state precum Germania, Estonia și Australia, România a făcut primul pas în direcția reglementării conceptului de nomad digital, un proiect de lege pentru modificarea OUG nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România aflându-se, în prezent, în proces de dezbatere în fața Senatului. Pentru a intra în vigoare, proiectul de lege trebuie să fie mai întâi adoptat de Camera Deputaților, apoi publicat în Monitorul Oficial al României.
Nomazii digitali sunt definiți de proiectul de lege drept acei străini angajați de o companie înregistrată în afara României sau care furnizează servicii printr-o companie înregistrată de aceștia în afara României, și care își pot desfășura activitatea de la distanță, prin sisteme de tehnologia informației și comunicațiilor (TIC).
Potrivit proiectului de lege, pentru ca nomazii digitali să locuiască sau să călătorească în România în timp ce continuă să lucreze de la distanță pentru angajatorul străin sau pentru compania proprie străină, aceștia sunt obligați ca mai întâi să obțină o viză de lungă ședere pentru alte scopuri. Respectiva viză va permite nomazilor digitali să stea pe teritoriul României pentru o perioadă inițială de 90 de zile – aceasta putând fi extinsă, la cerere, printr-un permis de ședere.
În vederea obținerii unei vize pentru nomazi digitali, aplicantii vor trebui să depună cererea de acordare la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din țara lor de reședință.
Condițiile generale necesar a fi îndeplinite pentru a obține viza de lungă ședere pentru alte scopuri se mențin, solicitanții fiind obligați să prezinte dovada unei asigurări medicale valabile și a condițiilor de cazare, precum și cazierul judiciar.
Suplimentar, solicitanții vor trebui să demonstreze fie că sunt angajați ai unei companii străine, fie că desfășoară activități economice prin intermediul unei companii proprii din afara României. Posibilitatea de a desfășura munca / activitățile economice prin TIC se aplica în ambele cazuri.
Nu în ultimul rând, solicitanții vor trebui să facă dovada unui venit minim cel puțin egal cu câștigul salarial mediu brut lunar din România pentru ultimele 6 luni înainte de momentul cererii vizei. Nivelul acestuia este situat, în prezent, la aprox. 1.125 EUR – cel mai scăzut nivel din CEE pentru acordarea acestor vize.
Dacă va fi adoptat, procesul flexibil pentru obținerea vizei de lungă ședere, împreună cu costurile relativ scăzute de trai și cu viteza foarte bună a rețelelor de internet vor constitui ingredientele pentru a face România să devină un lider în regiune în domeniul muncii la distanță.
Suciu Popa este o firmă de avocatură full-service de top, cu performanțe remarcabile în dreptul afacerilor, proprietate intelectuală, litigii, soluționarea disputelor administrative și comerciale, fiind recunoscută în mod constant de către toate directoarele locale și internaționale de profil, în topurile furnizorilor de servicii juridice din diverse domenii de activitate. Fiind pe deplin dedicată pentru a face diferența pe piața serviciilor juridice din România, Suciu Popa se bazează pe experiența și reputația substanțiale ale avocaților și partenerilor săi, construite de-a lungul unei perioade de peste 20 de ani în care au reprezentat clienți importanți, multinaționali, inclusiv investitori strategici și fonduri de investiții, autorități publice și instituții financiare internaționale, în unele dintre cele mai complexe tranzacții transfrontaliere, proiecte de investiții și soluționări de dispute.
Un material Legal Marketing