INTERVIU Exclusiv Gabriel SINCU, Country Manager TMF România: „Mă tem că după „petrecerea” la care asistăm acum, după ce se termină alegerile, va trebui să împărțim între noi, nota de plată”

INTERVIU Exclusiv Gabriel SINCU, Country Manager TMF România: „Mă tem că după „petrecerea” la care asistăm acum, după ce se termină alegerile, va trebui să împărțim între noi, nota de plată”
scris astăzi, 12:21

Interviu acordat de către Gabriel SINCU, Country Manager TMF România

TMF România este unul dintre liderii pieței de contabilitate, conformare fiscală și salarizare. Să te menții în top, este o adevărată provocare.  Cu atât mai mult cu cât vremurile se schimbă constant. Dacă ne raportăm la anul în curs, considerăm că domeniul contabilității s-a aflat în fruntea segmentelor predispuse cel mai mult la schimbări deloc “ușoare”. În contextul globalizării, cum se înfățișează sistemele din România? Încă este un haos ce tinde spre normalizare? Ce reprezintă, în fapt, normalizarea?

Urmărește-ne și pe Google News

Într-adevăr, deși principiul contabilității în partidă dublă a rămas același de la sfărșitul sec. XV când a fost enunțat de Luca Paciolo, în meseria noastră singura constantă o reprezintă schimbarea continuă, fie că vorbim de modificări impuse local sau de alinierea la tendințele globale. România este un „caz  special” întrucât pe lângă proasta tradiție a schimbării legislației fiscale aproape la fiecare final de an, guvernanții noștri se simt bine în postura de „early addopters” când vine vorba de noi reglementări internaționale. Așa că am fost printre primele țări din partea asta de lume care au implementat dosarul standard de audit fiscal (SAF-T), e-transport, e-factura sau spațiul privat virtual în comunicarea autoritate-contribuabil. Din păcate, gradul de colectare a impozitelor a rămas în continuare printre cele mai mici din UE, singurul rezultat palpabil fiind costurile de conformare mai mari pentru contribuabili și stres suplimentar pentru noi, contabilii și fiscaliștii. Suntem cred unici în lume în condițiile în care în vara lui 2024 a avut loc un meeting al contabililor împotriva birocrației!

Normalizarea trebuie să vină în primul rând din stabilitate legislativă, guvernanții trebuie să ne lase timp „să ne așezăm” pentru că deocamdată nici noi, nici fiscul, nu înțelegem prea bine ce ni se întâmplă.

Dacă în anii ’90 profesorul dumneavoastră replica: “Dacă nu intrăm noi în Europa, o să dea Europa peste noi”. Cum stau lucrurile la final de 2024? Ne-am “internaționalizat” suficient încât să ne aliniem la standardele Europene, să ne simțim parte integrată din acestea sau încă mai avem cozi la ghișee?

Îndrăznesc să afirm că am trecut de etapa „declarațiile on-line se depun la etajul 2”, iar România a făcut mulți pași înainte pe drumul modernizării (și) în domeniul contabil și fiscal. Desigur, mai avem mult de lucru, eficientizarea sistemului de administrare fiscală fiind în continuare un obiectiv important pe masa givernului. TMF realizeză în fiecare an un studiu al complexității modului în care se fac afaceri în țările în care compania operează, un clasament mondial al birocrației, cum îmi place mie să spun. România, din păcate, nu stă foarte bine aici – în 2024 am fost pe locul 20 din 79 de jurisdicții, unde pe locul unu (cea mai mare birocrație) este Grecia, iar pe ultimele trei locuri (cele mai relaxate jurisdicții) se află Danemarca (77), Curacao (78) si Insulele Cayman (79). Ce este însă mai ingrijorător este faptul că țara noastră urcă în acest clasament, în urma noastră rămânând Ungaria, Slovacia Austria sau Bulgaria, locuri care pot fi preferate de investitori în căutare de liniște și stabilitate și unde ar putea prefera să își ducă banii.

“Professional judgment”, analiză, sinteză; sunt trei dintre noile forme pe care cuvântul “contabil” și le-a însușit în urma vreme. Asta, deoarece funcțiile repetitive au fost înlocuite de sisteme tehnologice. Discutăm așadar despre o “reorganizare” la nivel intern și vă întrebăm direct: s-a perpetuat lipsa unei baze de profesioniști pentru recrutare?

Circula pe social media o fotografie cu un afiș pe peretele unui restaurant care spunea: „Vă rugăm să vă purtați frumos cu angajații noștri, clienți mai găsim!!!”. Pare o glumă, dar din păcate aceasta este realitatea mai peste tot în domeniul serviciilor. Oameni pregătiți și dornici să facă o carieră în domeniu sunt tot mai greu de găsit. Automatizarea și introducerea roboților rămâne momentan mai mult o invenție de marketing decât o rezolvare reală a unor probleme. Din experiența personală, pot spune că dacă nu vorbim de foarte mari de date, lucrurile se pot rezolva mult mai ușor de un om decât de un robot. Desigur, lucrurile evoluează rapid și în câțiva ani e posibil să îmi schimb părerea, dar deocamdată cea mai importantă investiție a noastră este în factorul uman. Ținem deschise toate canalele de comunicare cu universitățile, pentru a identifica din timp oamenii buni, cu potențial și cu dorință de dezvoltare. Iar dacă printre atributele lor se numără și lucrul cu noile tehnologii, suntem cu atât mai mulțumiți că i-am adus în mijlocul nostru pentru că viitorul le aparține!

Știm cu toții că România nu este cel mai bun exemplu în materie de stabilitate legislativă. La ce “surprize” să se aștepte mediul de afaceri local în anul ce bate la ușă?

Evident, cele mai neplăcute surprize ne așteptăm să vină în zona de fiscalitate. Margaret Thatcher spunea la un moment dat ca „problema socialismului este că până la urmă se termină banii altora”. Mă tem că după „petrecerea” la care asistăm acum, după ce se termină alegerile, va trebui să împărțim între noi, nota de plată. Mai clar spus, cu siguranță vor fi creșteri de impozite și măsuri de austeritate, rămâne doar să vedem cum vor fi ele distribuite în societate.

Ce calificativ acordați României la “extemporalul” ce tratează subiecte precum: dezvoltarea business-urilor (implicit susținerea acestora), investiții, resurse umane?

Una din legile lui Murphy spune ca un optimist nu poate fi niciodată surpins în mod plăcut, pentru că privește totul de o manieră pozitivă. Eu am să fiu cel care se uită acum la jumătatea goală a paharului, spunând că avem mult loc de mai bine. Dacă mediul privat încearcă să se adapteze, să se reinventeze și să profite de orice oportunitate, așteptăm ca autoritățile să schimbe abordarea, dintr-una pasiv-agresivă într-una de susținere a inițiativei private, care să ne aducă tuturor progres și bunăstare. În definitiv, avem o fiscalitate atractivă, tot ce mai trebuie făcut este să ajustăm (la modul serios) adminsitrarea fiscală. Dacă fiscul nu va mai fi o piedică ci un partener, așa cum se întâmplă în economiile dezvoltate, atunci oamenii se vor concentra pe ce știu să facă mai bine, vor lăsa conformarea contabilă și fiscală în seama noastră, economia va crește iar statul va putea încasa impozite mai mari nu mărind taxele ci mărind numărul de contribuabili și încurajandu-i să câștige mai mult, crescând astfel si baza de impozitare.

Cum arată viitorul spre care ne îndreptăm, la nivel macro?

Mă tem că din poziția în care mă aflu nu am o privire de ansamblu, care să îmi permită să vin cu un punct de vedere pertinent. Tot ce pot spune este că dacă fiecare dintre noi ne facem treaba in cel mai bun mod, în zona noastră de acțiune, nu avem cum să nu progresăm și să ne fie mai bine. Vedem și factori externi, destabilizatori, dar pe aceștia nu putem să îi combatem decât investind în educație. Un om educat e mai greud e manipulat decât un analfabet funcțional.

Păstrăm nota pozitivă la final: care sunt planurile pe care TMF România le pune pe masă pentru anul ce anunță majore schimbări? 

Planurile noastre pornesc întotdeauna de la clienții noștri. Încercăm să le fim alături, să îi anunțăm din vreme daca vor fi modificări care să îi afecteze (în bine sau în rău) și să avem la îndemână soluțiile la problemele pe care le identificăm. Dacă lor le e bine, starea asta e contagioasă, se transmite și la noi.

Altfel, pentru TMF România urmează un an provocator, în care trebuie să finalizăm integrarea operațională cu noii noștri colegi care vin din business-ul pe care l-am preluat anul trecut. Avem un blazon de apărat, suntem cea mai mare firmă locală de contabilitate și salarizare și asta ne obligă să fim mai buni, în fiecare zi.

Un material Legal Marketing

viewscnt
Afla mai multe despre
gabriel sincu
tmf românia