Nicolescu Zorin & Asociații, https://www.nza.ro , prin Ilie Bogdan Petre – Partener și Lavinia Capus – Avocat Colaborator Senior vă prezintă un material ce conține ultimele modificări în materia șomajului tehnic, aduse de O.U.G. nr. 32/2020 publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 260/30.03.2020.
Întrucât Ordonanța de urgență nr. 30/2020 a dat naștere mai multor discuții și nelămuriri în legătură cu procedura ce trebuie urmată pentru a putea beneficia de indemnizația acordată de stat în cuantumul prevăzut de art. XI alin. (1) din Ordonanță, Ministrul Muncii și Protecției Sociale a înțeles să răspundă acestor nevoi și să clarifice procedura șomajului tehnic în noile condiții prevăzute de O.U.G. nr. 32/2020.
În continuare, expunem punctual modificările aduse de O.U.G. nr. 32/2020:
- extinderea categoriei de angajatori care pot obține indemnizația prevăzută de art. XI alin. (1) din O.U.G. nr. 30/2020
O primă modificare pe care O.U.G. nr. 32/2020 o aduce se referă la angajatorii care pot beneficia de indemnizația acordată sub forma ajutorului de stat. Dacă în condițiile vechilor reglementări, angajatorii erau clasificați în două categorii, respectiv cei afectați direct de măsurile restrictive adoptate de autorități, pe perioada stării de urgență decretate și cei afectați indirect de diferitele consecințe ale epidemiei de Coronavirus, în condițiile noilor reglementări toți angajatorii care reduc sau întrerup temporar activitatea, total sau parțial, ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, pot beneficia pe perioada stării de urgență de indemnizația de 75 % din salariul de baza corespunzător locului de muncă ocupat de salariați, dar nu mai mult de 75 % din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.
Drept urmare, unul dintre efectele deciziei de reducere sau întrerupere temporară a activității trebuie să fie în mod obligatoriu suspendarea contractelor individuale de muncă.
În ceea ce privește contractele individuale de muncă, O.U.G. nr. 32/2020 reglementează câteva situații de excepție prin introducerea unor noi alineate (9) – (13) la art. XI din O.U.G. nr. 30/2020 , cum ar fi:
- situația angajatului care are încheiate mai multe contracte individuale de muncă, din care cel puțin un contract cu normă întreagă este activ pe perioada instituirii stării de urgență – în acest caz, trebuie reținut că angajatul nu va beneficia de indemnizația prevăzută la art. XI alin. (1) din O.U.G. nr. 30/2020;
- situația angajatului care are încheiate mai multe contracte individuale de muncă și toate sunt suspendate ca urmare a instituirii stării de urgență – în acest caz, angajatul va beneficia de indemnizația prevăzută la art. XI alin. (1) din O.U.G. nr. 30/2020, aferentă contractului individual de muncă cu drepturile salariale cele mai avantajoase.
- simplificarea procedurii de obținere a ajutorului de stat, respectiv toți angajatorii care reduc sau întrerup temporar activitatea, total sau parțial, vor depune prin poștă electronică la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, precum și a municipiului București, în raza cărora își au sediul social, următoarele documente:
- cerere semnată și datată de reprezentantul legal,
- declarație pe propria răspundere și
- lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizație, asumată de reprezentantul legal al angajatorului, conform modelului care va fi aprobat prin ordin al ministrului muncii și protecției sociale și publicat ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, București.
Un aspect foarte important de subliniat și de reținut este faptul că, prin noile modificări și completări s-a eliminat obligația obținerii și prezentării de către angajatori a certificatului pentru situații de urgență.
- a fost eliminată condiția prevăzută în vechea reglementare la art. XI alin. (3) din O.U.G. nr. 30/2020, referitoare la diminuarea cu minim 25 % a veniturilor/încasărilor, precum și cea referitoare la limitarea numărului de angajați care puteau beneficia de indemnizație (maxim 75 % din numărul total al angajaților);
- acordarea sumei rezultate ca diferență între procentul de 75% din salariul mediu brut pe economie acordat de către stat și procentul de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat de angajat reprezintă o facultate a angajatorului, care poate suplimenta această diferență dacă bugetul destinat plății cheltuielilor de personal îi permite. Conform clarificărilor aduse de Ministrul Muncii și Protecției Sociale în cadrul Conferinței de presă ce a avut loc pe data de 27.03.2020, angajatorul nu trebuie să avanseze din propriile resurse indemnizația prevăzută de art. XI alin. (1) din O.U.G. nr. 30/2020, aceasta urmând să fie pusă la dispoziția angajatorului în condițiile prevăzute de O.U.G. nr. 32/2020;
- perioada stării de urgență, pentru care salariații ale căror contracte individuale de muncă sunt suspendate și angajatorii nu datorează contribuția asigurătorie pentru muncă conform prevederilor art. 220 5 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, constituie stagiu de cotizare fără plata contribuției în sistemul de asigurări sociale de sănătate pentru concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările și completările ulterioare. Pentru stabilirea și calculul indemnizațiilor de asigurări sociale de sănătate prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 158/2005, cu modificările și completările ulterioare, se utilizează salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, în vigoare în perioada stării de urgență decretate. În situația în care stagiul de cotizare realizat în condițiile anterior menționate este corespunzător unei fracțiuni de lună, se utilizează salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, în vigoare în perioada respectivă, corespunzător fracțiunii de lună.
- a fost redus termenul de plată din bugetul asigurărilor pentru șomaj a indemnizațiilor prevăzute la art. XI alin. (1) din O.U.G. nr. 30/2020 de la 30 de zile la cel mult 15 zile de la depunerea documentelor. Plata se va face în conturile deschise de angajator la băncile comerciale.
- angajatorul este obligat să efectueze plata indemnizației către salariat în termen de maxim 3 zile lucrătoare de la primirea sumelor achitate de către agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, precum și a municipiului București;
- indemnizația prevăzută de art. XI alin. (1) din O.U.G. nr. 30/2020 va fi acordată pentru perioada: de la intrarea în vigoare a Decretului nr. 195/2020, respectiv 16 martie și până la încetarea stării de urgență.
În funcție de momentul la care au fost suspendate contractele individuale de muncă, indemnizația se va acorda după cum urmează:
- pentru contractele individuale de muncă suspendate în luna martie, după instituirea stării de urgență, indemnizația va fi calculată și acordată pentru numărul de zile aferente lunii martie calculate de la data instituirii stării de urgență – 16 martie;
- pentru contractele individuale de muncă care au fost suspendate anterior instituirii stării de urgență, acordarea indemnizației pe luna martie se va face parțial, doar pentru numărul de zile calculate de la data instituirii stării de urgență.
- în categoria celor care pot beneficia de indemnizația de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2020 nr. 6/2020 se numără și următoarele persoane fizice:
- profesioniștii reglementați de art. 3 alin. (2) din Codul Civil, respectiv cei care exploatează o întreprindere;
- persoanele care au încheiat convenții individuale de muncă în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației;
- persoanele prevăzute la art. 671 (1) lit. a) – c) din Legea educației fizice și sportului nr. 69/2000, cu modificările și completările ulterioare;
- cele care obțin venituri exclusiv din drepturi de autor și drepturi conexe, astfel cum sunt reglementate de Legea nr. 8/1996 privind drepturile de autor și drepturile conexe;
- personalul încadrat prin altă modalitate prevăzută de lege decât contractul individual de muncă.
Precizăm că plata indemnizației pentru categoriile de beneficiari enumerate mai sus, se realizează de la bugetul de stat alocat Ministerului Muncii și Protecției Sociale, prin Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială și structurile sale subordonate, în baza unei cereri însoțite de copia actului de identitate și de o declarație pe propria răspundere.
În ceea ce privește persoanele prevăzute la art. 671 alin. (1) lit. a)-c) din Legea educației fizice și sportului nr. 69/2000, cu modificările și completările ulterioare, în vederea acordării sumelor necesare plății indemnizației, structurile sportive cu care persoanele au încheiate contracte de activitate sportivă depun, prin poșta electronică, la agențiile teritoriale în raza cărora își au sediul social, o cerere semnată și datată de reprezentantul legal, însoțită de o declarație pe propria răspundere, la care se atașează lista cu participanții la activitatea sportivă cărora le-a fost suspendată activitatea. Plata indemnizației se realizează către structurile sportive, urmând ca acestea să facă ulterior plata către beneficiarii contractelor de activitate sportivă.
Toate categoriile de beneficiari indicate mai sus vor depune cererea și documentele anterior menționate la agențiile teritoriale până pe data de 10 a lunii curente pentru plata indemnizației din luna anterioară.
Apreciem ca modificarile si completarile aduse prin noua Ordonanta sunt cu adevart utile, venind sa simplifice si sa urgenteze procesul obtinerii ajutorului pus la dispozitie de catre stat in sprijinul mediului de afaceri profund afectat economic de masurile restrictive impuse in contextul pandemiei de COVID 19
Un material Legal Marketing