5todo pentru un business puternic în criză
Suntem, indiscutabil, într-o perioadă extrem de dificilă pentru toți, oameni și afaceri, mari și mici, lupi solitari sau conducători de vaste armate corporatiste, din orice domeniu de activitate. Chiar dacă tuturor ni s-a spus #staiacasa și cei mai mulți o fac, niciunul dintre noi nu vrem ca acest îndemn să devină permanent prin dispariția business-ului nostru.
În contextul în care lucrurile încep să capete o oarecare claritate din punct de vedere al deciziilor autorităților statului cu impact la nivel economic și social, este esențial ca acțiunile întreprinse ACUM la nivel de business să asigure un MAI TÂRZIU viabil.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În acest context expunem mai jos un plan de 5 x 5 măsuri care trebuie să nu lipsească din nicio companie în aceste zile, indiferent de amploarea ei sau de domeniul de activitate, de mărimea cifrei de afaceri sau a numărului de angajați.
- CONDUCERE FERMĂ
Fie că este vorba de un singur administrator sau de mai mulți, de o structură simplă de conducere sau de una mai complexă, în această perioadă este foarte important ca:
- decidenții să fie extrem de disponibili pentru a cunoaște ce se întâmplă în lume, în țară și în compania lor – informația este putere, mai ales în astfel de vremuri;
- deciziile să nu fie luate în mod individual ci doar după prealabilă analiză, împreună cu specialiști – extrem de recomandabil este ca echipa să includă un jurist/avocat, directorul implicat în mod direct în coordonarea activității de fond a companiei (manager producție, spre ex.) și un contabil, care să asigure fluxul operațional din punct de vedere contabil și financiar;
- deciziile să fie luate nu doar prin prisma beneficiilor de ”astăzi” ci mai ales pentru impactul lor de ”mâine”;;
- să fie alese doar modelele sau sfaturile care pot fi raționalizate ca utile pentru situație și business, fără a valoriza mai mult o idee pentru simplul motiv că ”sunt mulți care fac asta”;
- leadership-ul să fie unul veritabil – odată stabilit ce este de făcut (inclusiv în urma consultării specialiștilor), deciziile să fie clare, neechivoce și mai ales aplicate întocmai.
- STRATEGIE DE CRIZĂ
Perioada acestei pandemii mondiale este în mod evident una de criză, chiar dacă atipică. A la guerre comme à la guerre, spuneau francezii, așadar strategia de business trebuie urgent (re)gândită pentru a include noile realități economice. Asta înseamnă a decide cum va funcționa business-ul pe toate componentele sale:
- dacă producția poate continua în aceeași parametri sau ea trebuie restrânsă ori modificată (exemplul cel mai bun este al reconfigurării liniilor tehnologice cu scopul de a produce echipamente medicale sau al restaurantelor care și-au reorganizat activitatea pentru a livra la domiciliu);
- dacă angajații pot fi menținuți la serviciu sau ei pot lucra de acasă (prin telemuncă) ori dacă, având în vedere noile facilități fiscale acordate de Guvern în această perioadă, este mai oportun a apela la metoda șomajului tehnic sau a suspendării contractelor de muncă;
- supravegherea îndeaproape a procesului de recuperare a creanțelor și, totodată, analiza contextelor în care se pot solicita avansuri (de până la 100%) pentru ceea ce se produce (fie bunuri sau servicii) în vederea evitării blocării cash-flow-ului;
- care contracte administrative sau operaționale pot continua sau care trebuie suspendate ori chiar reziliate (chirii, utilități, credite, leasing-uri etc.); reducerea costurilor operaționale în contextul actual, când inclusiv Guvernul acordă prin lege această posibilitate (posibilitate de amânare sau renegociere, subvenționare etc.), este o zona în care se pot realiza economii semnificative sau se pot reduce expunerile care nu sunt absolut necesare;
- renegocierea datoriilor către parteneri sau furnizori și a contractelor cu aceștia ori apelarea la linii de creditare special concepute în această perioadă pentru societățile în dificultate.
- MĂSURI APLICATE
Astfel cum menționam și anterior, este vremea unui leadership veritabil, menit să protejeze pe cât posibil compania de efectele negative ale acestei crize. Este extrem de puțin probabil să nu existe pierderi sau diminuări ale afacerii, exceptând câteva domenii strategice în această perioadă, însă aplicarea întocmai și la timp a măsurilor decise poate face diferența între un business restrâns însă viabil și unul restrâns dar fără perspectivă reală de redresare.
Este recomandabil a fi avute în vedere câteva reguli minimale:
- nu vă bazați deciziile sau măsurile pe dorințe și așteptări, chiar și legitime (”nu se poate să nu facă Guvernul asta, doar văd și ei că e normal” sau ”nu se poate ca X să nu îmi plătească facturile restante, a fost mereu de cuvânt”), ci strict pe ceea ce puteți controla direct sau cu privire la care aveți o perspectivă realistă că se va întâmpla;
- măsurile nu trebuie luate în funcție de oamenii pe care îi afectează sau impactează ci strict obiectiv, în funcție de utilitatea și oportunitatea lor în cadrul firmei;
- mai mult ca oricând, un lider adevărat, cu atât mai mult antreprenor, trebuie să știe să delege responsabilități și sarcini și să urmărească temeinic aplicarea acestora;
- ca și în alte timpuri dar mai ales acum, liderul trebuie să se păstreze pentru decizii și acțiuni majore iar treimea de timp alocată înainte dezvoltării business-ului ar putea fi acum alocată urmăririi implementării măsurilor de criză;
- nu vă neglijați angajații încă activi și fiți alături de ei, prin puterea exemplului și, bineînțeles, motivându-i inclusiv financiar suficient astfel încât să va sprijine efectiv și nu doar să execute ceea ce li se cere expres.
- IMPLICARE SOCIALĂ
Implicarea socială este obligatorie în asemenea timpuri și, dincolo de ajutorul neprețuit care poate fi oferit celor din jur și societății, astfel de acțiuni, nelegate în mod direct de profitul personal, pot naște conexiuni, atât la nivel personal, cât și profesional. Dacă știi să te adaptezi nevoilor celor din jur, este posibil:
- să descoperi noi oportunități de afaceri;
- să te întâlnești cu oameni cu care, tocmai pentru că veți fi împărțit dificultăți, să aibă ulterior încredere să vă devină noi parteneri de afaceri sau viitori angajați;
- să descoperi noi arii sau modele de business;
- să câștigi notorietate pozitivă și de valoare în comunitate sau în legătură cu anumite autorități;
- să folosești resurse umane sau materiale oricum disponibile într-un scop pozitiv sau lucrativ real, din care oamenii să iasă mai bogați sufletește.
- PLANUL POST-CRIZĂ
Imediat ce lucrurile se vor fi stabilizat într-o matcă a acestei situații dificile, chiar deosebit de grea pentru multe afaceri, veți putea să gândiți planul post-criză și ce veți face cu firma peste 2-3 luni, când pandemia se va fi terminat și viața va relua un curs cât de cât apropiat de cel anterior. Însă ar trebui avute în vedere și următoarele:
- regândirea întregului plan de business pentru acest an – angajați, producție, investiții, expunere etc.;
- apariția unor situații pre- sau chiar litigioase cu angajați și parteneri de afaceri;
- facilitățile fiscale din această perioadă presupun amânări sau eșalonări la plată, care vor deveni scadente în al doilea semestru sau în ultima parte a anului;
- posibilitatea de a avea noiangajați, noi parteneri sau noi piețe de desfacere și, de ce nu, noi linii de business;
- procedura insolvenței nu înseamnă doar faliment ci, într-o primă etapă, alte facilități pentru reoperaționalizarea unei societăți comerciale în dificultate (cu atenție sporită însă, la limitele legii insolvenței și, de ce nu, la infracțiuni ca înșelăciunea în dauna creditorilor, bancruta sau folosirea cu rea credință a creditului societății).
Așadar, în implementarea celor 5×5 măsuri propuse este recomandabil ca la nivel de companie să acordați maximă prioritate cel puțin următoarelor măsuri și acțiuni:
- deciziile să fie cât mai informate din punct de vedere economic și juridic (fiscal);
- să aibă în vedere criza și minimizarea efectelor negative ale acesteia;
- să fie efectiv implementat tot ceea ce se decide;
- să nu se neglijeze implicarea socială și
- să existe un plan post-criză pentru că nicio furtună nu durează pentru totdeauna.
Un material Legal Marketing