GUEST WRITERS | Filip & Company | Rebecca Marina, Associate & Diana Dincă, Associate | Noi cerințe din partea BNR privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului

GUEST WRITERS | Filip & Company | Rebecca Marina, Associate & Diana Dincă, Associate | Noi cerințe din partea BNR privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului
scris 16 sep 2019

În data de 9 septembrie 2019 a intrat în vigoare Regulamentul nr. 2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, emis de către Banca Națională a României, care abroga vechiul regulament aplicabil, respectiv Regulamentul BNR nr. 9/2008. 

Cine trebuie să respecte noile cerințe
 
Noua reglementare se adresează unei categorii însemnat mai extinse de entități ce trebuie să respecte prevederile acesteia și implicit care urmează a implementa noi reguli interne în vederea prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului. Astfel, regulamentul nou este aplicabil atât instituțiilor de credit și sucursalelor acestora, cât și instituțiilor de plată, instituțiilor emitente de monedă electronică, precum și instituțiilor financiare nebancare înscrise în Registrul special al BNR ori în Registrul general al BNR care au și statut de instituție de plată sau instituție emitentă de monedă electronică.
 
De asemenea, dispozițiile legale se aplică inclusiv persoanelor juridice române ce prestează activități în mod direct în alte statele membre UE, în baza pasaportarii, în calitate de instituții de credit, instituții de plată sau instituții emitente de monedă electronică. 

Urmărește-ne și pe Google News
Poziția UNBR față de incidentul din stațiunea Mamaia privind agresarea unui avocat de către un polițist CITEȘTE ȘI Poziția UNBR față de incidentul din stațiunea Mamaia privind agresarea unui avocat de către un polițist

Extinderea subiecților vizați de această reglementare vine în contextul evoluției continue a cadrului tehnnic și legislativ la nivel european care a încurajat apariția pe piața financiară a noilor actori prezenți sub forma instituțiilor emitente de monedă electronică și a instituțiilor de plată. Utilizarea monedei electronice este considerată din ce în ce mai mult un adevărat substituit pentru conturile bancare tradiționale, iar din acest motiv, Banca Națională a României a ales să adreseze și acestor instituții reguli și standarde de cunoaștere a clientelei similare celor impuse băncilor.
 
Cerințe mai stricte privind cunoașterea clientelei
 
La stabilirea unei relații de afaceri cu orice client, atât persoană fizică cât și juridică, entitățile vizate de noul regulament au obligația să deruleze proceduri specifice de cunoaștere a clientelei. 

Printre noutățile introduse de noul regulament, în ceea ce privește informațiile standard pe care orice instituție vizată trebuie să le obțină, se numără și cerințe suplimentare privind identificarea sursei fondurilor ce urmează a fi utilizate în derularea relației de afaceri, precum și informații suplimentare cu privire la beneficiarului real al operațiunii desfășurate. De asemenea, entitățile raportoare au obligația de a obține date cu privire la clienții și beneficiarii reali ai oricăror tranzacții ocazionale a căror valoare este mai mare de 15.000 de euro sau care implică transfer de fonduri mai mari de 1.000 de euro.
 
Prin intermediul noului regulament, Banca Națională a României interzice instituțiilor vizate inițierea, continuarea sau efectuarea oricărei tranzacatii sau relații de afaceri dacă nu pot aplica măsurile corespunzătoare de cunoaștere a clientelei ori dacă nu pot administra adecvat riscul de spălare a banilor și finanțare a terorisumului. 

Cerințe suplimentare privind personalul și organizarea internă
 
În vederea respectării obligațiilor impuse de Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, instituțiile realizează evaluări de risc și implementează politici și norme interne. În acest sens, Regulamentul BNR nr. 2/2019 impune o serie de cerințe, aspecte și elemente minime de care acestea trebuie să țină cont în procesul de instituire a metodologiei de realizare și de actualizare a evaluărilor de risc, a sistemelor și procedurilor de control specifice verificării acestor evaluări, a politicii pentru administrarea și diminuarea riscului de spălare a banilor și finanțare a terorismului, precum și a normelor interne de cunoaștere a clientelei.
 
Instituțiile supuse noului regulament au obligația ca, prin politici privind administrarea și diminuarea riscului de spălare a banilor și finanțare a terorismului, să stabilească strategii de acceptare a clienților, tipurile de produse și servicii pe care intenționează să le ofere, limită maximă a nivelului de risc considerată acceptabilă de instituție la nivel de client, de produs și serviciu, precum și la nivelul întregii activități, direcțiile și măsurile generale adecvate pentru diminuarea riscului și modalitatea prin care sunt asigurate politicile și procedurile aplicabile. 

 În ceea ce privește personalul cu responsabilități în acest domeniu, instituțiile au obligația de a impune standarde adecvate în procesul de recrutare, dar și măsuri de asigurare a unui program de pregătire și verificare a acestora. În plus, noul regulament BNR impune instituțiilor de credit desemnarea unui ofițer de conformitate dintre membrii conducerii superioare și transmiterea către Banca Națională a României a standardelor privind desemnarea ofițerului de conformitate precum și a documentelor cu privire la experiența acestuia pentru îndeplinirea eficientă a sarcinilor ce îi revin.
 
Termen de conformare
 
Instituțiile raportoare care funcționează la data intrării în vigoare a Regulamentului BNR nr. 2/2019 au la dispoziție un termen de aproximativ 4 luni, până la data de 17 ianuarie 2020, pentru a se conforma cu cerințele impuse de acesta. 

Material Legal Marketing

viewscnt
Afla mai multe despre
rebecca marina
diana dincă