Autori: Roxana Mușoi, Senior Partner & Carmen Bănățeanu, Partner
Crowdfunding-ul reprezintă o formă alernativă de finanțare, la care participa, pe de o parte, întreprinzătorii care doresc să investească, și, pe de altă parte, antreprenorii care au nevoie de finanțare pentru un anumit proiect. Platformele de crowdfunding sunt platforme on-line, utilizate drept canal de comunicare între antreprenori și investitori.
Crowdfunding-ul este folosit în special de societățile de start-up sau de întreprinderile mici și mijlocii (”IMM-uri”), deoarece împrumuturile bancare sunt mai costisitoare sau mai dificil de accesat din cauza lipsei de istoric al creditelor sau al lipsei de garanții reale. Astfel, finanțarea participativă poate fi o utilă sursă alternativă de finanțare, mai ales în etapele de început ale unui proiect.
Crowdfunding-ul, ca formă de finanțare alternativă pentru start-up-uri și IMM-uri, a luat amploare in ultimii ani, însă, în lipsa unui cadru legal unitar la nivelul Uniunii Europene, prestarea acestor servicii a fost limitată de condițiile de funcționare diferite stabilite la nivelul statelor membre.
Prin urmare, la nivelul Uniunii Europene, s-a constatat necesitatea creării unui cadru legal unitar, prin care să se reglementeze accesul mediului de afaceri la serviciile de tip crowdfunding.
Astfel, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 347/20.10.2020 a fost publicat noul pachet legislativ care stabilește regulile comune referitoare la platformele de finanțare participativă din Uniunea Europeană, reprezentat de următoarele acte normative:
- Regulamentul (UE) 2020/153 al Parlamentului European și al Consiliului din 7 octombrie 2020 privind furnizorii europeni de servicii de finanțare participativă pentru afaceri și de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1129 și a Directivei (UE) 2019/1937 (”Regulamentul”) și
- Directiva (UE) 2020/1504 a Parlamentului European și a Consiliului din 7 octombrie 2020 de modificare a Directivei 2014/65/UE privind piețele instrumentelor financiare (”Directiva 2020/1504/UE”).
Scopul adoptării noului pachet legislativ este acela de a ajuta serviciile de crowdfunding să funcționeze fără probleme pe piețele interne și să încurajeze finanțarea transfrontalieră a afacerilor în Uniunea Europeană, prin stabilirea unui set unic de reguli pentru platformele de crowdfunding.
În sensul Regulamentului, crowdfunding-ul sau serviciul de finanțare participativă înseamnă punerea în legătură a investitorilor interesați să acorde finanțare pentru afaceri cu dezvoltatorii de proiecte, prin utilizarea unei platforme de finanțare participativă, serviciu care constă în oricare dintre următoarele activități:
- facilitarea acordării de împrumuturi;
- plasarea, fără angajament ferm, de valori mobiliare și instrumente admise în scopul finanțării participative emise de dezvoltatori de proiecte sau de un vehicul investițional, precum și primirea și transmiterea ordinelor clienților, cu privire la respectivele valori mobiliare și instrumente admise în scopul finanțării participative.
Regulamentul se aplică atât finanțărilor participative bazate de creditare, cât și finanțărilor participative bazate pe investiții, însă doar pentru campanii de finanțare de până la 5.000.000 Euro, calculate pe o perioadă de 12 luni pentru fiecare proprietar de proiect, care reprezintă plafonul utilizat de majoritatea statelor membre pentru a scuti ofertele publice de valori mobiliare de obligația de a publica un prospect în conformitate cu Regulamentul (UE) 2017/1129.
Regulamentul nu se aplică dezvoltatorilor de proiecte care sunt consumatori în înțelesul art. 3 lit. a) din Directiva 2008/48/CE1
De asemenea, crowdfunding-ul pe bază de recompense și donații nu se circumscrie cadrului legal stabilit de catre Regulament, deoarece aceste servicii nu pot fi considerate servicii financiare.
În privința organizării furnizorului de servicii de finanțare participativă, Regulamentul stabilește următoarele cerințe:
- Autorizare. Serviciile de tip crowdfunding pot fi prestate numai de către persoane juridice care sunt stabilite în Uniunea Europeană și care au fost autorizate ca furnizori de servicii de finanțare participativă.
Regulamentul definește normele comune de autorizare și supraveghere pentru autoritățile naționale competente, precum și condițiile de retragere a autorizației.
Astfel, o persoană juridică care intenționează să presteze servicii de finanțare participativă trebuie să solicite autorizarea autorității naționale competente a statului membru în care este stabilită. Informațiile necesare pentru a solicita autorizația sunt, în esență, similare cu cele necesare pentru alte autorizații pentru prestarea de servicii financiare, cum ar fi o descriere a programului de activitare, aranjamente de guvernanță și mecanisme de control intern, descrierea riscurilor operaționale, informații și dovezi privind garanțiile prudențiale, descrierea programul de continuitate a activității și documentele care dovedesc competența și reputația conducerii etc.
În cazul în care o platformă de crowdfunding dorește să păstreze în siguranță activele investitorilor sau să ofere servicii de plată în cursul activităților sale, platforma trebuie să aibă o autorizație separată pentru serviciul financiar respectiv.
- Prestarea transfrontalieră de servicii de finanțare participativă se poate realiza prin intermediul unei proceduri de notificare în statul membru în care a fost acordată autorizația.
- Supravegherea este efectuată de autoritățile naționale, alături de Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe (”ESMA”), care facilitează și coordonează cooperarea dintre statele membre, prin intermediul unui mecanism obligatoriu de mediere a litigiilor și al elaborării de standarde tehnice.
De asemenea, la nivelul ESMA se întocmește un registru al tuturor furnizorilor de servicii de finanțare participativă, pus la dispoziția publicului pe pagina de internet a ESMA și actualizat periodic.
Furnizorii de servicii de tip crowdfunding au obligația de transmite anual, cu titlu confidențial, autorității competente care a acordat autorizația lista proiectelor finanțate prin intermediul platformei de finanțare participativă.
- Cerinte prudentiale. Furnizorii de servicii de finanțare participativă trebuie să dispună în permanență de garanții prudențiale cel puțin egale cu cea mai mare dintre: (a) 25 000 EUR; și (b) un sfert din cheltuielile generale fixe din anul precedent, revizuite anual, inclusiv costul administrării împrumuturilor pentru o perioadă de trei luni, în cazul în care furnizorul de servicii de finanțare participativă facilitează, de asemenea, acordarea de împrumuturi, constituite fie ca fonduri proprii, fie sub forma de polițe de asigurare, fie o combinație a celor două.
- Cerinte de reglementare. Furnizorul de servicii de finanțare participativă are obligația elaborării, punerii în aplicare și menținerii de politici și proceduri clare și eficace care să îi permită să efectueze evaluări ale riscului de credit, precum și publicării acestor politici și proceduri. De asemenea, are obligația implementării unor politici și proceduri interne adecvate care să asigure administrarea eficace și prudentă, inclusiv separarea sarcinilor, continuitatea activității și prevenirea conflictelor de interes, într-un mod care să promoveze integritatea pieței și interesele clienților săi.
- Protecția investitorilor. Normele adoptate oferă un nivel ridicat de protecție a investitorilor, luând în considerare în același timp costurile de asigurare a conformității pentru furnizori. Sunt stabilite cerințe privind obligația de diligență, prudențiale, de informare și de transparență.
Platformele de crowdfunding trebuie să facă distincția între investitorii sofisticați și nesofisticați, raportat la investițiile anterioare realizate de aceștia și nivelul de înțelegere a riscurilor asociate. În acest sens, platformele sunt obligate să evalueze, înainte de a le oferi investitorilor nesofisticați potențiali acces deplin pentru a investi în proiectele de finanțare participativă de pe platformă, dacă și care dintre serviciile de finanțare participativă prestate sunt adecvate pentru aceștia. Evaluarea inițială se reevaluează la fiecare doi ani.
Furnizorul de servicii de crowdfunding trebuie să permită investitorilor nesofisticați o perioadă de reflecție, timp în care potențialul investitor poate retrage oferta de a investi sau expresia de interes pentru oferta de finanțare participativă fără a da un motiv și fără a suporta o penalizare.
- Informarea clientilor. Investitorilor li se va furniza o fișă de informații esențiale privind investiția întocmită de dezvoltatorul proiectului pentru fiecare ofertă de finanțare participativă sau la nivel de platformă. Furnizorii de servicii de finanțare colectivă trebuie să ofere clienților informații clare despre riscurile financiare și taxele pe care le pot suporta, inclusiv riscurile de insolvență și criteriile de selecție a proiectelor.
Regulamentul stabilește un conținut minim obligatoriu al fișei de informații cheie. Deși documentul este pregătit de proprietarul proiectului, furnizorul de servicii trebuie să aibă proceduri pentru a verifica exhaustivitatea, acuratețea și claritatea fișei cu informații cheie.
Furnizorul de servicii trebuie să informeze proprietarul proiectului atunci când identifică că fișa de informații cheie conține informații înșelătoare sau lipsă care sunt importante pentru returnarea investiției preconizate și, dacă este necesar, să suspende oferta de finanțare colectivă timp de până la 30 de zile până când proprietarul proiectului corectează informațiile. Cel puțin proprietarul proiectului sau organismele sale administrative, de conducere sau de supraveghere vor fi responsabili pentru informațiile furnizate în fișa de informații cheie privind investițiile.
Regulamentul a intrat în vigoare la data de 10.11.2020 și urmează să se aplice de la data de 10 noiembrie 2021.
Statele membre sunt obligate să adopte și să publice actele cu putere de lege si actele administrative necesare pentru a se conforma cerințelor Regulamentului, urmând a aplica dispozițiile respective începând cu data de 10 noiembrie 2021.
Furnizorii de servicii de finanțare participativă autorizați la data intrării în vigoare a Regulamentului pot continua, în conformitate cu dreptul intern aplicabil, să presteze servicii de finanțare participativă până la data de 10 noiembrie 2022 sau până la data la care li se acordă autorizația, în condițiile Regulamentului.
De asemenea, pentru o perioadă de 24 de luni de la 10 noiembrie 2021, în cazul în care, într-un stat membru, pragul valorii totale pentru publicarea unui prospect în conformitate cu Regulamentul (UE) 2017/1129 este inferior valorii de 5.000.000 EUR, Regulamentul se aplică în statul membru respectiv numai în ceea ce privește ofertele de finanțare participativă a căror valoare totală atinge valoarea pragului respectiv.
Directiva 2020/1504/UE modifică prevederile Directivei 2014/65/UE, în sensul că persoanele juridice autorizate în calitate de furnizori de servicii de finanțare participativă în temeiul Regulamentului CF sunt excluse de la domeniul de aplicare al Directivei 2014/65/UE privind piețele instrumentelor financiare.
În condițiile în care platformele de crowdfunding se extind și se consolidează, unificarea cadrului legal la nivelul Uniunii Europene poate debloca capital suplimentar pentru start-up-urile și IMM-urile europene.
Rămâne de văzut modalitatea în care ESMA și autoritățile competente din statele membre vor coopera cu furnizorii de servicii de finanțare participativă. Perioada de tranziție de 12 luni stabilită prin Regulamentul CF va fi esențială pentru implementarea noilor dispoziții în fiecare stat membru, inclusiv în România, pentru furnizorii de servicii crowdfunding de pe piață.
1 - ”a)„consumator” înseamnă o persoană fizică care, în cadrul operațiunilor reglementate de prezenta directivă, acționează în scopuri care se află în afara activității sale comerciale sau profesionale;”
Un material Legal Marketing