GUEST WRITER Filip & Company: Modificarea legii exproprierii facilitează autorizarea anumitor categorii de proiecte publice

GUEST WRITER Filip & Company: Modificarea legii exproprierii facilitează autorizarea anumitor categorii de proiecte publice
scris 18 nov 2020

Autori: Irina Suătean (associate) și Ilinca Porojan (associate) – Filip & Company

Vineri, 13 noiembrie 2020, a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 252/2020 pentru completarea art. 5 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică („Legea nr. 252/2020”). Modificarea introdusă prin Legea nr. 252/2020 facilitează procedura de autorizare a executării lucrărilor de construcții necesare pentru implementarea anumitor categorii de proiecte publice.

Urmărește-ne și pe Google News

În concret, Legea nr. 252/2020 adaugă un nou alineat la art. 5 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică („Legea exproprierii”) prin care anumite categorii de proiecte, mai exact cele care au fost declarate de interes național și traversează localități, drumuri județene, orășenești și comunale și asigură legăturile cu municipii, orașe și comune, fiind necesare pentru realizarea de obiective de interes local pentru dezvoltarea infrastructurii locale și lucrările privind producția și distribuția de energie electrică și termică având ca scop utilizarea durabilă a resurselor de apă, au fost calificate drept lucrări de interes public major.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Care este însă relevanța practică a calificării acestor lucrări ca fiind „de interes public major”, mai ales în contextul în care această noțiune nu are o definiție în dreptul național? Răspunsul la întrebare este oferit de Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului („Legea nr. 292/2018”).

Potrivit legislației în vigoare, în vederea executării lucrărilor de construcții este necesară obținerea autorizației de construire. Procedura obținerii autorizației de construire presupune pe de o parte, obținerea certificatului de urbanism, împreună cu toate avizele prevăzute de acesta, iar pe de altă parte, obținerea unui punct de vedere al autorității competente pentru protecția mediului în vederea confirmării sau infirmării necesității de a parcurge procedura evaluării impactului asupra mediului.

Potrivit Legii nr. 292/2018, inițial se stabilește dacă respectivul proiect trebui supus evaluării impactului asupra mediului sau nu. În situația în care respectivul proiect urmează a fi desfășurat într-o zonă ce face parte dintr-o arie protejată, într-o etapă preliminară se stabilește și dacă proiectul urmează a fi supus evaluării adecvate asupra mediului. Scopul acestei evaluări este de a determina dacă respectivul proiect dăunează rețelei ecologice Natura 20001 sau nu.

În cazul în care în urma evaluării adecvate se constată că proiectul ar avea un impact negativ semnificativ asupra ariei protejate, autoritatea competentă pentru protecția mediului va respinge solicitarea de emitere a acordului de mediu. Totuși, în situația în care respectivul proiect trebuie realizat din considerente imperative de interes public major și în lipsa unei soluții alternative care să nu dăuneze mediului, atunci autoritatea va emite acordul de mediu, însă numai după stabilirea măsurilor de compensare necesare pentru a asigura coerența rețelei Natura 2000, cu informarea ori, după caz, consultarea Comisiei Europene.

O prevedere similară este cuprinsă și în OUG 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice. Astfel, în cazul în care evaluarea adecvată relevă efecte negative semnificative asupra ariei naturale protejate și, în lipsa unor soluții alternative, planul sau proiectul trebuie totuși realizat din considerente imperative de interes public major, autoritatea competentă pentru protecția mediului emite acordul de mediu, avizul de mediu sau avizul Natura 2000, după caz, numai după stabilirea măsurilor compensatorii necesare pentru a proteja coerența globală a rețelei Natura 2000.

Așadar, prin noua modificare adusă Legii exproprierii, se înlesnește procedura de autorizare, din perspectiva cerințelor pentru protecția mediului, pentru anumite categorii de proiecte considerate acum de interes public major.

Totuși, deși inițial intenția inițiatorilor modificării a fost ca toate proiectele ce ar fi intrat în sfera de reglementare a Legii exproprierii să fie considerate de interes public major, în urma dezbaterilor parlamentare forma proiectului a suferit modificări în sensul restrângerii proiectelor considerate de interes public major.

Prin urmare, având în vedere că excepția este de strictă interpretare, în cazul celorlalte proiecte considerate de utilitate publică, dar care nu se încadrează în categoriile de lucrări introduse prin noua modificare a Legii exproprierii, nu se va putea deroga de la prevederile Legii 292/2018 în situația în care respectivul proiect ar dăuna ariei naturale protejate.

1 - Natura 2000 este rețeaua ecologică europeană de arii naturale protejate și care cuprinde arii de protecție specială avifaunistică, stabilite în conformitate cu prevederile Directivei 79/409/CEE privind conservarea păsărilor sălbatice și arii speciale de conservare desemnate de Comisia Europeană și ale Directivei 92/43/CEE privind conservarea habitatelor naturale, a faunei și florei sălbatice.

Un material Legal Marketing

viewscnt
Afla mai multe despre
filip & company
expropriere