Dacă ar fi să realizați o imagine de ansamblu a societății Șerban & Asociații pentru anul 2019, cum ar arăta aceasta?
G.Ș: An plin de de dinamism, am operat unele reduceri de posturi, încă din primul trimestru, astfel că în prezent suntem 16 avocați în firmă, dintre care 12 activează în zona penalului.
Și mai apoi în vară, ne-am implicat foarte serios în operațiunea de mutare a sediului aici în Green Gate, operațiune care s-a desfășurat cu succes.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Care au fost proiectele care au presupus un volum mare de muncă?
G.Ș: În mod cert proiectele din zona penalului și în special cele vizând infracțiuni de corupție și economice, aflate în cursul urmăririi penale. Am constatat și în anul 2019 o concentrare a activității organelor de urmărire penală asupra acestor infracțiuni, aspect deloc întâmplător, în contextul luptei anticorupție și a necesității colectării unor sume de bani cât mai mari la bugetul de stat. Fiind cauze complexe, a fost nevoie să asistăm la foarte multe activități de urmărire penală și să pregătim materiale ample în apărarea clienților.
Cum arată arhitectura organizațională a uneia dintre cele mai importante echipe de drept penal din România?
G.Ș: Am fost și suntem încă de la începuturile funcționării Șerban și Asociații, organizați pe departamente (acum Penal, Comercial, Consultanță), conduse de un avocat cu experiență în domeniu. Proiectele se rezolvă totdeauna în echipa de avocați condusă de un partener cu experiență în materia respectivă.
Care este opinia dumneavoastră legată de mediatizarea dosarelor penale?
G.Ș: Suntem implicați în proiecte (dosare penale) importante atât în ceea ce privește miza acestora (penală și civilă), dar și numele și poziția clienților în piața românească și internațională.
Nu discutăm despre aceste cauze decât strict în cadrul contractului de asistență juridică, cu instituțiile sau cu clientul implicat.
Cum am mai declarat, noi nu dorim să implicăm mass-media în ‘’soluționarea’’cauzelor noastre. Prezumția de nevinovăție suferă enorm, dacă date și documente din dosarele penale ajung în presă.
Care sunt particularitățile infracțiunilor din domeniul afacerilor?
G.Ș: Sunt infracțiuni de cele mai multe ori complexe, care implică un număr mare de persoane participante, sume importante de bani, mecanisme sofisticate de săvârșire. Instrumentarea acestor infracțiuni reclamă foarte mult timp, costuri ridicate și o specializare deosebită din partea autorităților statului. Nu de puține ori, aceste infracțiuni vin “la pachet” cu alte infracțiuni grave, cum sunt cele de corupție și de constituire a unui grup infracțional organizat. Iar întotdeauna, de pe urma săvârșirii acestor infracțiuni suferă mediul de afaceri, care este șubrezit de astfel de fapte, dar și statul, care va întâmpina dificultăți la colectarea sumelor datorate din relațiile de afaceri .
Cum arată relația avocat – client în această dinamică a ariei de practică în care sunteți specializat?
G.Ș: Dată fiind complexitatea și importanța cazurilor în care suntem implicați, am considerat că este foarte important să implicăm clientul/reprezentanții acestuia în realizarea strategiei de apărare a cazului de care este interesat. Și continuăm această implicare pe toata durata desfășurării anchetei/procesului.
Care ar fi, în opinia dumneavoastră, trei dintre cele mai importante reglementări în materie procesuală penală care ar trebui să fie adoptate în viitor?
A.P: Încălcarea dispozițiilor legale care reglementează desfășurarea procesului penal ar trebui să fie sancționată cu nulitatea absolută și în alte cazuri decât cele câteva prevăzute în prezent. Majoritatea încălcărilor sunt sancționate în prezent cu nulitatea relativă, care operează doar dacă se dovedește că prin nerespectarea dispozițiilor legale s-a adus o vătămare drepturilor părților ori ale subiecților procesuali principali, lăsând loc subiectivismului în apreciere.
Ar mai fi necesară reglementarea distinctă a statutului persoanelor audiate în cursul efectuării urmăririi penale cu privire la faptă (in rem), prin stabilirea unor drepturi și obligații care să asigure un echilibru real între interesul general al reprimării faptelor antisociale cu interesul particular de a nu fi supus unor proceduri penale fără a beneficia de garanții împotriva unor eventuale abuzuri.
Obligativitatea înregistrării audio-video a tuturor declarațiilor date în cursul procesului penal s-ar impune ca o garanție suplimentară a respectării dispozițiilor legale care reglementează desfășurarea acestei activități procesuale. În prezent, doar în cursul cercetării judecătorești înregistrarea ședinței de judecată este obligatorie, în timp ce, în cursul urmăririi penale, se acceptă neînregistrarea declarației suspectului sau inculpatului, dacă se indică motivul pentru care înregistarea nu a fost posibilă (cel mai frecvent motiv fiind lipsa mijloacelor tehnice necesare întregistrării), sau neînregistrarea declarației martorului, a persoanei vătămate, a părții civile și a părții responsabile civilmente, dacă organul de urmărire penală nu consideră necesar sau dacă aceștia nu solicită înregistrarea declarației.
CITEȘTE ȘI GUEST WRITERS | Filip & Company | Cătălin Suliman (partner) și Georgeta Gavriloiu (counsel): Tendințe în materie de concurență în anul 2020Care este ponderea departamentului de penal- comercial în încasările companiei?
A.P: Anul acesta am fost mult mai ocupați cu zona penală, astfel că procentul se situează la cam 85% din încasări.
Ce strategie aveți pentru a atrage tinere talente în societate? Care sunt exigențele?
G.Ș: La noi, procesul de recrutare a tinerelor talente este continuu și începe din faza studiilor universitare. Mulți dintre actualii sau foștii colegi ne-au fost recomandați de cadrele didactice universitare cu care colaborăm, alții s-au remarcat în cadrul stagiilor de practică efectuate la noi. Esențial pentru noi este ca tinerii noștri colegi să fie foarte bine pregătiți profesional, să comunice ușor în limba română și în cel puțin o limbă străină, să învețe repede și să aplice ușor modelul de comportament profesional consolidat în cei 23 de ani de existență a Șerban & Asociații.
Care sunt planurile societății pentru anul 2020?
G.Ș: Ne propunem să investim în continuare în pregătirea profesională a avocaților firmei, extinderea portofoliului de clienți.
De asemenea, vom susține și sponsoriza unele evenimente culturale organizate de muzee în diferite orașe din România.
Interviu realizat de Andrei Stoian, Editor-in-Chief
Material Legal Marketing