Banca Transilvania – Leadership-ul capitalului românesc

Legal   
Banca Transilvania – Leadership-ul capitalului românesc

Interviu oferit de către Bogdan Pleșuvescu, Executive Director and Chief Legal Officer, Banca Transilvania

Domnule Bogdan Pleșuvescu, aveti expertiza relevantă de Leadership de peste 20 ani în banci de top din România și Republica Moldova. Cum s-a schimbat peisajul bancar din acest spațiu în două decenii și care este „poza de moment” pe care o regăsiți la începutul anului 2025?

Urmărește-ne și pe Google News

Pentru început aș spune că, în ultimele două decenii, sectorul bancar din România și chiar și cel din Republica Moldova, a cunoscut transformări profunde, adaptându-se la schimbările economice, tehnologice și de reglementare. Ceea ce se vede foarte clar este că am evoluat către un banking mult mai digitalizat, reglementat și mai orientat către nevoile individuale ale clientului.

Am asistat în această perioadă la consolidarea industriei bancare, proces care s-a accentuat în ultima decată, și am avut oportunitatea să mă aflu în prima linie  a celor mai importante episoade ale fenomenului de expansiune a Băncii Transilvania prin achiziția Volksbank, Bancpost, Victoriabank, Idea Bank și OTP, care este în curs de finalizare.

Ultima decadă este marcată de o maturizare a pieței, pe de o parte, prin tot ce înseamnă alinierea la cadrul normativ în permanență perfecționare al U.E., dar și prin faptul că instituțiile bancare au cunoscut o dezvoltare a know-how-ului, aspect esențial pentru adaptarea la schimbările preferințelor și nevoilor beneficiarilor de servicii financiare și pentru a rămâne competitive într-o piață tot mai dinamică.

Dacă vorbim din perspectiva Băncii Transilvania, diferă foarte mult “pozele de moment” făcute la capetele intervalului de 20 de ani. Prezentul ne surprinde în poziția de lider de piață, suntem conectați la dinamica antreprenoriatului din România și susținuți de un know-how robust, acumulat în relația de la firul ierbii cu clientela și ca urmare a experiențelor dobândite din proiectele de consolidare bancară în care am fost implicați.

Banca Transilvania și-a dezvoltat resurse și capacitate proprii, reușind nu doar să fie un competitor puternic pentru grupurile bancare cu acționariat străin, cu modele de business bine consolidate și prezență internatională, care operează în România, ci și să devină un primul dintre performeri, în topul industriei bancare naționale.

Este această poză influențată de factori externi, sociali, geo-politici, în contextul perioadei de frământări interne și externe pe care o traversăm? Vă întrebăm acest lucru din dublă perspectivă: aceea de cunoscător atât a realităților românești, cât și a celor din Republica Moldova, unde ati fost timp de 5 ani Președintele uneia dintre cele mai importante instituții financiare, Victoriabank.

Industria bancară este un domeniu sensibil la modificările factorii externi de orice natură, iar acest lucru se vede foarte clar  în evoluția pieței bancare românești în ultimii 20 de ani. Pentru a ajunge la poza actuală, a contat foarte mult capacitatea băncilor de a se adapta la un mediu aflat în continuă schimbare, respectiv capacitatea de a anticipa și a pregăti răspunsuri corespunzătoare nevoilor reale ale clienților și curajul de a privi constructiv, sub forma unor oportunități crizele pe care le-am întâmpinat în această perioada.

Când am preluat conducerea Victoriabank, pot spune că am sesizat anumite diferențe de abordare între mindsetul din piața bancară din Moldova și cea România, explicabilă prin faptul că modelul românesc era deja bine ancorat în perspectiva de business vestică și în instituțiile Uniunii Europene.

În cei 5 ani petrecuți la Victoriabank, am realizat că piața bancară din Republica Moldova este una extrem de dinamică, iar oamenii din industrie sunt foarte harnici și dornici să învețe, atunci când au modele adecvate de urmat – în prezent aș zice, fără să greșesc, că sunt adaptați la modele vestice, fiind foarte flexibili și pregătiți să răspundă cerințelor unei economii globalizate.

Cronologic, formarea Dumneavoastră profesională a stat sub semnul justiției, ați absolvit Facultatea de Drept. Cum de nu v-ați îndreptat pașii spre una dintre marile companii de avocatura din țară și Banking-ul a câștigat aceasta „dispută” profesională?

Pot spune cu certitudine că licențierea în drept mi-a oferit o bază sănătoasă pe care am putut să dezvolt o carieră în domeniul bancar.

Deși formarea mea profesională a început în domeniul dreptului public, decizia de a alege banking-ul în detrimentul formării mele inițiale sau unei alte cariere juridice, a fost rezultatul unei evoluții naturale a interesului meu pentru această industrie complexă și pentru impactul pe care industria bancară îl are asupra economiei. Am fost întotdeauna pasionat de dinamismul acestui domeniu care mi-a oferit posibilitatea de a combina gândirea critică juridică, cu cea strategică.

Odată intrat în industria bancară, am avut oportunitatea să lucrez alături de echipe extraordinare de profesioniști cărora le sunt recunoscător pentru expertiza acumulată, și să formez altele asemenea, la rândul meu, să fiu parte din proiecte de anvergură, cât și din transformările majore ale acestui sector.

Scurtă analiză SWOT asupra ceea ce reprezintă astăzi Banca Transilvania în peisajul bancar românesc. Care sunt punctele forte, diferențiatorii băncii din conducerea căreia faceți parte?

O analiză SWOT a Băncii Transilvania în peisajul bancar poate arăta altfel: ca și puncte forte, poziția de lider pe piață, fiind una dintre cele mai mari bănci din România, atât ca număr de active, cât și ca număr de clienți; Flexibilitate  și diversificare a produselor, tehnologie și digitalizare și o stabilitate financiară.

Cât despre diferențiatori, putem puncta: orientare către clienți, accesibilitate și suport personalizat, cât și relația puternică cu IMM-urile.

Ați făcut pasul de la o prestigioasa instituție a Statului Roman, APAPS către sistemul privat. Care au fost vectorii care au ghidat aceasta schimbare de paradigma profesionala?

Decizia de a face o schimbare a venit, în cazul meu, din dorința de a învăța lucruri noi, de a face parte dintr-un mediu în care să am posibilitatea să mă dezvolt și să contribui într-un mod mult mai direct.

Astfel, vectorii principali care m-au ghidat către această schimbare sunt interesul pe care mi l-a stârnit domeniul complex al industriei bancare, oportunitatea de a îmbrățișa o provocare într-un sector de nișă puternic reglementat, cât și dorința de a mă dezvolta prin acumularea de expertiză și know-how în domeniul bancar.

Cât de complicați și….complecși au fost ani petrecuți la Chișinău, când vi s-a încredințat conducerea Victoriabank, unde Banca Transilvania este acționar și restructurarea ei, cu un trecut complicat, aproape o treime active neperformante și înscrierea ei pe drumul de guvernanță corporativă al BT, odată cu preluarea pachetului majoritar al BCR Chișinău? Este această reușită cea mai importantă din cariera Dumnneavoastră?

Mediul de business din Republica Moldova are, în continuare, un specific local marcat de anii de apartenență la URSS, care deși comportă anumite imperfecțiuni, este într-o continuă transformare și adaptare. Este, cu siguranță, pe drumul cel bun, iar dorința de schimbare a oamenilor de acolo se află la baza progresului vizibil în zilele noastre.

Sunt mândru că am reușit să aduc Victoriabank, cu implicarea esențială a echipei sale, dintr-un loc dificil în care se află atunci când am ajuns în Moldova, pe o poziție învigorată în topul bancar local. Azi, Victoriabank este în postura de a achiziționa și integra ea însăși alte instituții din orizontul financiar bancar moldovenesc, aplicând astfel cu succes și într-o manieră proprie rețeta BT.

Bazându-vă și pe acest succes, ați revenit în România, unde ați preluat procesul de integrare a diviziilor BT, care se ocupă de micro-finanțări, leasing, brokeraj în asigurări cu scopul asumat și declarat de a le duce ca notorietate și performanțe financiare acolo unde este acum BT, adică pe prima poziție a topului național.

Procesul de expansiune și diversificare, de fapt, a subsidiarelor din Grupul Financiar BT are ca scop consolidarea poziției acestora pe piața financiară a României și este un pas strategic care vizează mai multe obiective. Ne dorim creșterea notorietății prin diversificarea și creșterea calității unei game variate de servicii financiare, precum și recunoașterea pe piață a fiecărei linii de activitate. Această strategie are în vedere, în primul rând, creșterea satisfacției clienților, și a venit la pachet cu îmbunătățirea performanțelor financiare la nivel de grup.

Vorbeați într-un interviu anterior de „Furtuna Perfectă” care se manifestă acum în societate, înlănțuirea de factori care au creat mai multe Lebede Negre decât s-ar fi așteptat cineva vreodată. Treceți această situație la capitolul „Provocări” sau la „Obstacole”?

În acest colț al Europei, oamenii s-au obișnuit cu provocările recurente, dezvoltând o capacitate remarcabilă de adaptare. Sunt încrezător că învățămintele pe care le-am acumulat în ultimii 30 de ani ne-au fortificat reziliența și ne vor ajuta să răzbatem prin orice obstacole neprevăzute ne-ar putea apărea în drum și că vom reuși să transformăm orice provocare din acest parcurs în oportunități.

În paralel cu funcția de conducere și managerial executivă, sunteți implicat activ în activități care țin de însăși esența sistemului juridic bancar din România, respectiv fondator al Asociației Consilierilor Juridici din sistemul Bancar și Președinte al Comisiei Juridice din Asociația Română a Bancilor. Cum creați sinergii între aceste asociații și managementul bancar de zi cu zi?

Aceste două instituții în care m-am implicat joacă un rol esențial în crearea unei comunități solide în domeniul bancar național. Ele contribuie la formarea unor experți în domeniu, având un împac semnificativ în procesul de pregătire și specializare a profesioniștilor din acest domeniu de nișă.

Lărgim și mai mult cadrul către filonul personal, care vă dă probabil puterea și vibe-ul să susțineți munca plină de provocări de la BT: care sunt pasiunile care vă ocupă cealaltă parte a timpului, atât cât rămâne? Nu faceți un secret că selling-ul este una dintre ele; seamănă conducerea unei ambarcațiuni pe o vreme nu tocmai prielnică cu aceea de Leader al unei mari bănci în timpuri impredictibile?

Printre pasiunile mele se enumeră înotul, alergatul și, evident, ultimul dar nu cel din urmă, sailing-ul, fiecare oferindu-mi o combinație perfectă de libertate, echilibru și energie.

Conducerea unei ambarcațiuni seamănă foarte mult cu managementul unei organizații și spun asta deoarce în ambele situații important este ca sistemul de navigație să fie funcțional.

Este esențial în ambele ipostaze să avem un plan clar și un traseu predefinit cu anticiparea unor rute alternative în caz de vreme rea, însă cel mai important element este echipajul. Iar când vorbim despre echipaj, vorbim despre pasiune și dedicare pentru ceea ce faci, despre capacitatea de a colabora în echipă ca într-un singur organism, despre oameni pregătiți și dornici în permanență să fie mai buni azi decât au fost ieri..

Și da, cu echipajul potrivit nu există vreme rea, nici în business și nici în sailling.

Cum v-ați defini, Domnule Bogdan Pleșuvescu, ca un manager de factura mai degrabă tehnică, inclinat spre succes-ul KPI-urilor, al cifrelor, al randamentelor financiare sau ca un vizionar, un lider care schimbă mentalități și vede această abordare ca o investiție pe termen lung?

Pot spune că este important să știm să citim în cifre și să înțelegem din acestea care sunt factorii care influențează cel mai mult performanța companiei și a echipei.

Citind lucrurile astfel, putem înțelege din perspectiva strategică, dinamică driverilor care ne pot conduce către succes sau ne expun la riscuri nedorite.

În egală măsură, nu cred că putem vorbi despre succes dacă proiecțiile noastre strategice se fac doar pe termen scurt și se limitează doar la ceea ce cunoaștem în prezent. Adoptând această viziune, am construit constant în jurul meu echipe de oameni autonomi și determinanți, care nu doar că își depășesc limitele, dar și inspiră și mobilizează pe alții, devenind lideri în propriile lor domenii.

Un material Legal Marketing

viewscnt
Afla mai multe despre
banca transilvania
bogdan pleșuvescu