Meta și Alphabet și-au pierdut poziția dominantă pe piața publicității digitale pe care au condus-o mulți ani, duopolul fiind afectat de concurența mai mare din partea rivalilor Amazon, TikTok, Microsoft și Apple, scrie Financial Times.
Urmărește-ne și pe Google News
Cota din veniturile din publicitate din SUA deținută de Meta, compania mamă a Facebook, și Alphabet, proprietarul Google, ar urma să scadă cu 2,5 puncte procentuale, până la 48,4% în acest an, fiind pentru prima dată din 2014 când cele două grupuri nu vor mai deține o cotă majoritară de piață, potrivit grupului de cercetare Insider Intelligence.
Evenimente
28 noiembrie - Profit Financial.forum
CITEȘTE ȘI Date sensibile ale armatei americane, cumpărate de pe eBay
Este al cincilea declin anual consecutiv pentru duopol, a cărui cotă de piață a scăzut de la un vârf de 54,7% în 2017 și se estimează că va scădea la 43,9% până în 2024. La nivel mondial, cota Meta și Alphabet a scăzut anul acesta cu 1 punct procentual, la 49,5%.
Jerry Dischler, șeful departamentului de publicitate de la Google, a declarat pentru Financial Times că rivalitatea acerbă din partea noilor veniți reflectă o "piață publicitară extrem de dinamică".
Autoritățile de reglementare din SUA și Europa au lansat controale antitrust, spre exemplu legate de presupusa promovare a produselor Google în detrimentul rivalilor.
Grupurile din domeniul tehnologiei se luptă mai mult ca niciodată pentru o cotă din piața de publicitate digitală de 300 de miliarde de dolari, chiar și în condițiile în care companiile din întreaga lume își reduc bugetele de publicitate ca răspuns la creșterea ratelor dobânzilor și la inflația ridicată.
Amazon și Apple și-au extins echipele de publicitate. În iulie, Netflix a anunțat că va încheia un parteneriat cu Microsoft pentru a realiza noile abonamente cu publicitate.
CEO-ul Meta, Mark Zuckerberg, a pus recentele scăderi de venituri pe seama modificărilor aduse de Apple în materie de confidențialitate, care îngreunează urmărirea utilizatorilor și publicitatea țintită, precum și pe seama popularității tot mai mari a aplicației TikTok, deținută de compania chineză ByteDance.
"În urmă cu patru ani, nu ai fi vorbit nici despre TikTok, nici despre Amazon în publicitate", afirmă directorul de publicitate al Google.