La prima vedere, lumea antreprenorilor pare a fi una strălucitoare, în care se câștigă bani ușor și fără prea multe bătăi de cap, dar lucrurile nu stau așa. A fi antreprenor înseamnă să acționezi într-un mediu frustrant, cu multe obstacole, care te macină de la o zi la alta și în care doar puțini reușesc, în pofida pasiunii și energiei consumate de aceștia, sunt concluziile vorbitorilor prezenți la conferința Profit.ro “MAKING THE RIGHT MOVE”, cu participarea celui mai mare șahist al tuturor timpurilor, Garry Kasparov, aflat în premieră în România.
Conferința este organizată cu sprijinul Federației Române de Șah și al Carrefour, IQOS, OMV Petrom, Albalact, Litera, FAN Courier, Apa Nova, Veolia, Banca Transilvania, Superbet, Aur'a, cărora le mulțumim pentru participare
“Antreprenorii pe care îi vedeți sunt cei care s-au ridicat ultima oară”, a spus Andrei Pitiș.
El a vândut în acest an două business-uri, Vector Watch și Clever Taxi. Primul cu 15 milioane de dolari, al doilea cu o sumă cu 6 zerouri.
Pentru a reuși, el a recomandat viitorilor antreprenori să aibă “o piele mai groasă, care să țină la tavăleală”.
“În acest mediu nu este loc de sensibilități. Atunci când te confrunți cu o problemă, trebuie să o abordezi frontal, să te duci cu ea până la capat și, la final, să tragi concluziile corecte”, a spus Pitiș.
Voicu Oprean, șeful Arobs Transilvania Software, companie cu afaceri de peste 85 milioane de lei în 2016, spune că în antreprenoriat important este să cazi în față și să te ridici imediat.
“A greși este natural și i se va întâmpla oricărui antreprenor, dar important este să cazi în față și să te ridici imediat. De-a lungul timpului, m-am întrebat dacă eu am permis echipei mele să greșească așa cum eu mi-am permis mie”, a spus Oprean.
Ion Sturza, fost premier al Republicii Moldova și șeful fondului de investiții Fribourg Capital, acționar al retailerului online elefant.ro, a recomandat asistenței să nu creadă că antreprenorii sunt persoane cărora nu le pasă de eșec.
“Un lider nu trebuie să-și arate slăbiciunile, altfel ești pierdut, cel puțin în fața echipei pe care o conduci, care te urmează. Un antreprenor, în afară de Dumnezeu, nu are pe nimeni”, a spus Sturza, a cărui avere a fost estimată între 85 și 95 milioane de euro.
Șeful grupului de telecomunicații AKTA, Dinu Malacopol, a spus că eșecurile sunt cele mai scumpe experiențe pe care un antreprenor le trăiește.
“Nu prea îți vine să le vinzi ieftin sau să le dai pe gratis. În afaceri, succesul este public, eșecul este personal”, a spus Malacopol.
Iulian Stanciu, acționar și CEO al eMAG, cel mai mare retailer online, a caracterizat zona antreprenorială ca fiind una grea, în care se adună multe frustrări.
“Eșecurile le analizez singur, nu le arăt altora. Când am probleme sau eșecuri, trag o tură de alergare prin pădure, mă umplu de noroi și o iau de la căpat”, a spus Stanciu.
El a povestit că, la prima ediția Black Friday, eMAG a pierdut 1 milion de euro.
“Prima reacție a fost să arunc vina pe alții și mi-am făcut o listă cu managerii pe care trebuie să-i dau afară, aproape toți managerii din firmă. Apoi mi-am dat seama că vina îmi aparține aproape în totalitate, că n-am calculat corect riscurile, că am făcut greșeli. Ne-a afectat tare, a fost o lecție scumpă, dar am învățat din ea și am depășit-o, dovadă cifrele în creștere de la o ediție la alta”, a spus Stanciu.