Comisia Europeană a inițiat o investigație oficială pentru a stabili dacă AliExpress încălcă Legea privind serviciile digitale (DSA) în aspecte legate de gestionarea și reducerea riscurilor, moderarea conținutului, mecanismul intern de tratare a plângerilor, transparența publicității și a sistemelor de recomandare, trasabilitatea comercianților și accesul cercetătorilor la date.
Urmărește-ne și pe Google News
Pe baza investigației preliminare desfășurate până în prezent, inclusiv a analizei raportului de evaluare a riscurilor trimis de AliExpress în august 2023, a informațiilor publicate în raportul său de transparență și a răspunsurilor sale la solicitările oficiale de informații ale Comisiei (din 6 noiembrie 2023 și 18 ianuarie 2024), Comisia a decis să deschidă o procedură oficială împotriva platformei AliExpress în temeiul Legii privind serviciile digitale.
Evenimente
28 noiembrie - Profit Financial.forum
CITEȘTE ȘI Tranzacție surpriză - Magazinele SMYK din România au fost vândute
Procedurile se vor axa pe următoarele domenii:
1. Respectarea obligațiilor din DSA legate de evaluarea și atenuarea riscurilor sistemice de diseminare a conținutului ilegal, precum și a efectelor negative reale sau previzibile pentru protecția consumatorilor, legate în special de:
-neaplicarea condițiilor de serviciu ale AliExpress care interzic anumite produse care prezintă riscuri pentru sănătatea consumatorilor (cum ar fi medicamentele și alimentele false, precum și suplimentele alimentare) și în special pentru minori (accesul la materiale pornografice), pe care consumatorii le pot găsi în continuare pe platformă;
-lipsa unor măsuri eficiente de prevenire a difuzării de conținuturi ilegale;
-lipsa unor măsuri eficiente de prevenire a manipulării intenționate pe platforma online prin intermediul așa-numitelor "linkuri ascunse";
-lipsa unor măsuri eficiente pentru a preveni riscurile care derivă din caracteristici, cum ar fi influencerii care promovează produse ilegale sau dăunătoare prin intermediul "Programului de afiliere" al AliExpress.
2. Respectarea obligației DSA de a permite tuturor utilizatorilor, inclusiv celor care nu sunt înregistrați, să raporteze conținutul ilegal și să primească o confirmare de primire a notificării;
3. Respectarea obligației DSA de a oferi un sistem intern eficient de tratare a reclamațiilor;
CITEȘTE ȘI DIGI începe să recruteze tineri
4. Respectarea obligației DSA de a colecta și evalua fiabilitatea și caracterul complet al informațiilor solicitate de la comercianții care utilizează AliExpress, inclusiv în ceea ce privește comercianții din cadrul "Programului de afiliere AliExpress", în conformitate cu trasabilitatea furnizării de către comercianți;
5. Respectarea obligației DSA de a asigura transparența cu privire la principalii parametri utilizați în sistemele de recomandare ale AliExpress și de a oferi cel puțin o opțiune de sistem de recomandare care să nu se bazeze pe profilare;
6. Respectarea obligației DSA de a furniza o arhivă de anunțuri publicitare care să poată fi căutat și să fie fiabil pentru reclamele prezentate pe AliExpress;
7. Respectarea obligației DSA de a oferi cercetătorilor acces la datele AliExpress accesibile publicului, conform articolului 40 din DSA.
În cazul în care ar fi dovedite, aceste nerespectări ar constitui încălcări ale articolelor 16, 20, 26, 27, 30, 34, 35, 38, 39 și 40 din DSA.
După deschiderea oficială a procedurii, Comisia va continua să adune probe, de exemplu prin trimiterea unor cereri suplimentare de informații, prin realizarea de interviuri sau inspecții. Comisia poate să ia măsuri de aplicare suplimentare, cum ar fi măsuri provizorii prin care să dispună încetarea sau remedierea unei încălcări și decizii de neconformitate.