STUDIU Mulți dintre antreprenorii români nu au niciun plan personal pentru ”viața-de-după-afaceri”. CEO Kapital Minds: Majoritatea au făcut din business un life style

STUDIU Mulți dintre antreprenorii români nu au niciun plan personal pentru ”viața-de-după-afaceri”. CEO Kapital Minds: Majoritatea au făcut din business un life style
scris 5 sep 2024

Majoritatea antreprenorilor români, respectiv 88% din cei intervievați, nu au un plan personal formalizat cu privire la ceea ce vor face după o eventuală ieșire din afacerea curentă, relevă un studiu de piață realizat de firma de consultanță antreprenorială Kapital Minds. Planificarea pentru exit nu se referă doar la aspecte de businsess, ci și la cele personale, în special la cel financiar. 

Studiul a fost realizat pe 400 de companii din România, cu cifră de afaceri de peste 500.000 euro, în perioada 1-22 august a.c.

Urmărește-ne și pe Google News
ULTIMA ORĂ Guvernul a aprobat ordonanța privind amnistia fiscală, cu ștergeri de dobânzi și penalități pentru firme și populație CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Guvernul a aprobat ordonanța privind amnistia fiscală, cu ștergeri de dobânzi și penalități pentru firme și populație
Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Conform studiului, 80% dintre cei intervievați sunt puțin sau deloc familiarizați cu serviciile de consultanță pentru ieșirea din afacere (exit planning advisory), adică nu cunosc detalii despre ce presupun aceste servicii și care este utilitatea lor.

Antreprenorii cu afaceri mai mari, cu cifra de afaceri de peste 100 milioane de euro, sunt cei mai familiarizați cu acest tip de servicii, unii dintre ei beneficiind la un moment dat de acestea.

2 din 3 respondenți (66%) consideră că o eventuală vânzare a afacerii ar trebui să fie planificată cu cel puțin 6 luni înainte, iar peste jumătate cred că planificarea ar trebui începută cu cel puțin un an înainte, în contextul în care procesul de exit planning poate dura între 1 și 2 ani, uneori chiar 3, în funcție de dimensiunea și complexitatea afacerii.

Cantitatea de țuică produsă anual în gospodăriile românilor și scutită de accize, majorată cu 100 litri. Argument: Limita actuală este ”mult prea mică” CITEȘTE ȘI Cantitatea de țuică produsă anual în gospodăriile românilor și scutită de accize, majorată cu 100 litri. Argument: Limita actuală este ”mult prea mică”

De asemenea, 2 din 3 antreprenori consideră că vânzarea integrală a afacerii este principala lor opțiune pentru exit. Următoarele opțiuni ar fi vânzarea parțială către un investitor privat (42%), tranziția către familie sau management (33%) și listarea la bursă (12%). 

Potrivit fondatorului și CEO Kapital Minds, Laurențiu Stan, preferința relativ ridicată pentru un exit parțial și reticența la lichidarea afacerii pot indica un nivel încă ridicat de atașament al antreprenorilor români față de propria afacere. Totodată, procentul care ar dori listarerea la bursă indică un pontențial foarte important pentru mediul de afaceri.

PSD pare să fi renunțat (deocamdată) să susțină o durată minimă de 7 ani la contractele de arendă CITEȘTE ȘI PSD pare să fi renunțat (deocamdată) să susțină o durată minimă de 7 ani la contractele de arendă

Studiul a relavat că trei sferturi din antreprenorii intervievați (76%) nu doar că nmu au un plan formalizat cu privire laieșirea lor din propria afacere, ceea ce denotă lipsa unei planificări prealabile în acest sens, dar majoritatea antreprenorilor intervievați (88%) nu au un plan personal formalizat cu privire la ceea ce vor face după un eventual exit. 

Potrivit lui Laurențiu Stan, aceste date arată că pentru antreprenorul român afacerea a devenit un stil de viață, spre deosebire de creatorii din mediul de afaceri, care lansează și dezvoltă un business pentru ca apoi să culeagă profitul și să dezvoltte alte afaceri noi.

De altfel, doar 14% dintre antreprenorii intervievați au declarat că au beneficiat de servicii de exit planning advisory, iar 75% au răspuns că nu le-au fost prestate astfel de servicii.

Taxele judiciare de timbru, achitate în numerar la ghișeele instanțelor CITEȘTE ȘI Taxele judiciare de timbru, achitate în numerar la ghișeele instanțelor

Cea mai mare provocare în planificarea unei ieșiri din afacere constă în stabilirea unui preț corect al afacerii, potrivit 42% dintre respondenți.

Foarte multe tranzacții potențiale nu se realizează din cauza așteptărilor mult diferite ale vânzătorului și cumpărătorului cu privire la preț, arată Kapital Minds. Antreprenorii tind să fie mult prea optimiști în prețuirea propriei afaceri, aceasta având de multe ori o importantă valoare sentimentală. Pe de altă parte, investitorii se așteaptă să plătească un preț mai redus, pentru a compensa riscul pe care și-l asumă când investesc într-o afacere.

Cei mai importanți factori ai creșterii valorii unei afaceri sunt văzuți de antreprenorii români ca fiind cifra de afaceri (35%) și profitul (24%), urmați de relația cu clienții (18%) și capitalu iuman (12%).

Legea care permite crearea fondurilor de investiții imobiliare de tip REIT a trecut de Senat. Apar restricții CITEȘTE ȘI Legea care permite crearea fondurilor de investiții imobiliare de tip REIT a trecut de Senat. Apar restricții

STUDIUL POATE FI CONSULTAT AICI

viewscnt
Afla mai multe despre
studiu
exit planning
ieșire
afacere
afaceri
antreprenori
kapital minds
laurențiu stan
plan
planificare