Viitoarea generație de lideri ai afacerilor de familie este bine pregătită, își dorește să ducă afacerea pe care o vor moșteni pe noi piețe, dar problema succesiunii rămâne încă o preocupare fie pentru că îi este teamă că nu se va ridica la înălțimea predecesorilor săi, fie pentru că actuala generație nu este pregătită să renunțe la conducerea afacerii, arată un sondaj realizat de PwC.
Astfel, 88% reprezentanții viitoarei generații de lideri ai afacerilor de familie vor să facă ceva deosebit pentru companiile lor, cum ar fi să le lanseze pe plan internațional, să le diversifice și să le modernizeze.
Dintre persoanele chestionate, 60% spun că vor să extindă companiile lor pe noi piețe geografice. Aceștia explorează noi idei, noi produse și chiar noi modele de afaceri, arată raportul PwC.
Studiul mai arată că încrederea viitoarei generații de lideri de afaceri de familie a crescut, orizonturile acestora s-au lărgit, iar gradul lor de pregătire pentru pozițiile de conducere s-a îmbunătățit. De exemplu, 70% dintre aceștia au lucrat în afara companiei de familie pentru a acumula experiență și pentru a depăși deficitul de credibilitate înainte de a se alătura afacerii de familie. Respondenții au declarat că își doresc să își lase amprenta asupra companiilor lor, nu să fie implicați doar „cu numele” în acestea și nu se sfiesc să apeleze la ajutor din afara organizației pentru a-i ajuta să-și atingă aceste scopuri. 69% dintre respondenți au declarat că sunt dispuși să aducă manageri din afara familiei pentru a ajuta la modernizarea și profesionalizarea companiei.
Însă în ciuda încrederii lor în creștere și a ideilor clare cu privire la obiectivele de afaceri pe care vor să le atingă, viitoare generație de lideri de afaceri este conștientă că există și o mare inerție organizațională. Aceștia își propun o revoluție, dar pentru moment prevăd mai degrabă o evoluție – în cel mai bun caz. 40% dintre ei au mărturisit cu o oarecare frustrare că le este dificil să își facă ideile acceptate de actuala generație de lideri de afaceri de familie, iar 52% sunt îngrijorați de faptul că vor trebui să petreacă timp gestionând politicile de familie.
Chiar dacă, în timp, afacerile de familie se pot reinventa, și unele chiar o fac, nu toate reușesc să se adapteze rapid și pot apărea tensiuni între respectarea proceselor (și produselor) din trecut și valorificarea oportunităților pe care viitoarea generație de lideri le anticipează. De exemplu, 59% dintre respondenți ar dori să-și diversifice portofoliul de produse, dar 68% cred că e puțin probabil ca firma lor de familie să facă această schimbare, chiar și în următorul deceniu.
„Mediul digital este clar o zonă în care există un obstacol generațional. Mulți dintre reprezentanții următoarei generații de lideri de afaceri de familie trebuie să se străduiască să-și convingă părinții că firma lor trebuie să facă mai mult în zona de digitalizare. Numai 41% dintre respondenți cred că afacerea lor are o strategie potrivită pentru lumea digitală, iar 29% cred că afacerile de familie sunt mai încete decât alte tipuri de organizații în a ține pasul cu noua tehnologie”, a declarat Mihai Anița, partener, liderul echipei de servicii integrate pentru companiile antreprenoriale și afacerile de familie, PwC România.
Succesiunea este în continuare o preocupare pentru cei care preiau conducerea afacerilor de familie. Chestiunile neclare, cum ar fi felul în care actuala generație de lideri se va adapta sau cum va reuși cea viitoare să se ridice la înălțimea precedesorilor sunt în continuare o preocupare majoră.
De asemenea, reticența actualei generații de lideri de a renunța la frâiele afacerii - ceea ce am denumit în trecut sindromul “batonului cu lipici”. 61% dintre respondenți consideră că va fi dificil pentru actuala generație să renunțe la conducerea afacerii atunci când următoarea generație va ajunge la conducere.
The Next Generation Survey este un sondaj global al viitoarei generații de lideri de afaceri de familie. Au avut loc 268 de interviuri cu viitoarea generație de lideri de afaceri de familie care lucrează în cadrul companiilor și ar putea să preia conducerea acestora la un moment-dat. Interviurile au avut loc în perioada 14 ianuarie - 28 februarie 2016 prin telefon sau printr-un chestionar electronic în limbile naționale din 31 de țări, inclusiv România.