Două treimi dintre antreprenorii românii consideră că în cel mult zece ani România va oferi un mediu de afaceri prietenos, procent în creștere comparativ cu 55% în 2015, potrivit ediției a patra a Barometrului antreprenoriatului românesc realizat de EY.
De asemenea, procentul celor mai pesimiști dintre antreprenori a ajuns la doar 5%, după o scădere de 14 puncte procentuale. Aceștia se așteaptă ca România să ofere un mediu prietenos pentru dezvoltarea afacerilor în mai mult de 30 ani.
Majoritatea antreprenorilor (52%) consideră reducerea cotei TVA de la 24% la 20%, ca și reducerea cotei TVA pentru alimente la 9%, drept cea mai bună măsură fiscală introdusă în ultimul an.
CITEȘTE ȘI Angajații să lucreze doar 6 ore în ziua de vineri, iar săptămâna de lucru să fie redusă la 38 de ore - proiectLa distanță apreciabilă urmează scăderea impozitului pe dividende de la 16% la 5% (27% dintre respondenți) și reducerea CAS cu 5 puncte procentuale începând cu ultimul trimestru din 2014 (7% dintre răspunsuri), potrivit studiului EY.
Totuși, cea mai așteptată măsură de ordin fiscal este scăderea impozitării muncii pentru angajați și angajatori (31%), urmată de asigurarea stabilității mediului de reglementare (26%), simplificarea legislației (20%) și reducerea fiscalizării veniturilor și profiturilor companiilor (15%).
70% dintre respondenți indică lipsa unui cadru fiscal și legislativ clar, corelat și stabil, dublat de birocrație și atitudinea neconstructivă a reprezentanților instituțiilor statului față de afacerile private ca reprezentând cel mai mare obstacol în crearea și dezvoltarea unei afaceri în România.
În pofida acestuia, pentru prima dată în ultimii patru ani antreprenorii percep o tendință majoritar pozitivă în privința evoluției mediului de reglementare și fiscalizare.
”Dacă în 2014 doar 12% dintre respondenți vedeau o tendință pozitivă referitoare la acest aspect, iar în 2015 doar 20%, în 2016, 51% dintre respondenți percep o îmbunătățire a mediului fiscal și de reglementare. Practic, tendința s-a inversat față de ediția 2015, când 49% vedeau o deteriorare a acestui aspect”, se arată în raportul EY.
Cu totul altfel stau lucrurile în domeniul măsurilor care fac viața mai ușoară antreprenorilor din punctul de vedere al birocrației și al efortului de conformare cu legislația în vigoare. Cei mai mulți antreprenori (42%) spun că nu a existat nicio măsură semnificativă în această zonă. Doar 6% dintre respondenți au indicat o oarecare îmbunătățire a sistemului public administrativ și măsuri de debirocratizare.
În ceea ce privește accesul la finanțare, procentul antreprenorilor care spun că acesta s-a îmbunătățit. Dacă în 2014 el se situa la 16% și în 2015 la 30%, în 2016 a devenit majoritar, cu 62% dintre răspunsuri. Această tendință indică o îmbunătățire treptată în ultimii ani a finanțării afacerilor.
În următoarele 12 luni, cei mai mulți antreprenori se vor orienta către creditele bancare pentru a-și finanța creșterea (40% dintre respondenți). La mare distanță urmează surse de finanțare precum creditul furnizor (21%) și fondurile europene (17%). Ajutoarele de stat și fondurile de tip private equity sunt vizate de 3% dintre ei, în timp ce bursa de valori și sistemele alternative de tranzacționare se situează la 1% dintre răspunsuri.
Cei mai mulți antreprenori cu experiență dedică 10 ore afacerii lor în fiecare zi, ceea ce indică faptul că lucrează cu 21% mai mult decât angajații cu normă întreagă din România și la fel de mult ca antreprenorii români aflați la început de drum. Deși cei mai mulți dedică 10 ore propriei afaceri, 20% dintre antreprenori depășesc limita celor zece ore, unii dintre aceștia ajungând chiar la 16 ore de muncă în fiecare zi.
Studiul a analizat răspunsurile a 350 oameni de afaceri: 45% dintre respondenți conduc afaceri cu venituri de peste 10 milioane euro, 45% dintre respondenți se regăsesc în intervalul 1-10 milioane euro, iar 10% din companii au o cifră de afaceri mai mică de 1 milion euro.
Studiul are la bază un chestionar aplicat în perioada 28 martie – 20 aprilie 2016.
Barometrul antreprenoriatului românesc, realizat în acest an de EY România în parteneriat cu Raiffeisen Bank, a fost lansat astăzi în cadrul unui eveniment de business, odată cu cea de a treia ediție a competiției EY Entrepreneur Of The Year. Aceasta este singura competiție pentru antreprenori care se organizează la nivel global, peste 5.000 de antreprenori din întreaga lume fiind nominalizați în fiecare an.
Înscrierile au inceput astazi si se vor incheia pe 1 septembrie 2016. La finalul procesului de jurizare se vor acorda trei premii: EY Entrepreneur Of The Year, Emerging Entrepreneur Of The Year si Social Entrepreneur Of The Year.