Amenzile pentru lipsa caselor de marcat cu jurnal electronic, de până la 10.000 de lei, pot veni din aprilie. Guvernul nu se grăbește să scoată de sub Legea prevenirii nedotarea firmelor cu aparatele fiscale cu jurnal electronic

Amenzile pentru lipsa caselor de marcat cu jurnal electronic, de până la 10.000 de lei, pot veni din aprilie. Guvernul nu se grăbește să scoată de sub Legea prevenirii nedotarea firmelor cu aparatele fiscale cu jurnal electronic
Marius Oncu
Marius Oncu
scris 12 feb 2020

ANAF ar putea aplica abia prin aprilie amenzi la scară mai amplă firmelor care nu au instalate noile tipuri de case de marcat cu jurnal electronic, potrivit informațiilor Profit.ro. La mijlocul lunii ianuarie, Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere un proiect de hotărâre de guvern care elimină această contravenție de sub incidența Legii prevenirii. Guvernul, deși demis, poate adopta hotărâri, cum este cazul acestui act normativ, dar proiectul nu va ajunge cel mai probabil să fie adoptat de Executiv în februarie, urmând să ajungă în ședința Guvernului începând din martie. Modificarea în acest sens a Legii prevenirii va intra în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, astfel că primele sancțiuni vor putea fi aplicate cel mai devreme din aprilie. Amenda este de până la 10.000 de lei.

În prezent, firma găsită în neregulă nu este sacționată direct la momentul la care ANAF constata în control lipsa noului tip de casă de marcat, ci primește un plan de conformare, urmând să fie sancționată/amendată abia ulterior, dacă nu respecta planul respectiv. Numărul sancțiunilor aplicate până acum este redus. Trebuie precizat și că în prezent guvernul condus de premierul Ludovic Orban a fost demis, dar președintele Klaus Iohannis l-a desemnat din nou pe Orban să formeze Guvernul, cu scopul declarat de a impune organizarea de alegeri anticipate. Dacă Guvernul cade și sunt forșate în continuare alegerile anticipate, se poate presupune că Executivul va fi, în mare, în aceeași formulă din prezent.

Urmărește-ne și pe Google News

De ce este important: Ministerul Finanțelor este decis să opereze această modificare, întrucât consideră că firmele care nu s-au dotat cu aparate de marcat cu jurnal electronic sunt în expectativă și nu vor proceda la achiziția de aparate de marcat noi, atâta timp cât contravenția privind nerespectarea termenelor prevăzute de lege, pentru dotarea cu aparate de marcat cu jurnal electronic, este sub incidența Legii prevenirii. Firmele care nu au instalat până acum noile case de marcat ar trebui să se grăbească, întrucât la momentul la care inspectorii Antifraudă vor începe să aplice amenzi, operatorii care vând și instalează case de marcat ar putea deveni brusc mult mai solicitați.

Eliminarea acestei contravenții de sub protecția Legii prevenirii este doar o chestiune de timp, în contextul în care autoritățile consideră că firmele nu mai întâmpină nicio dificultate la procurarea și instalarea noilor aparate fiscale, cum s-a întâmplat în trecut.

Deși în prezent sistemul informatic al ANAF necesar pentru conectarea caselor de marcat în timp real cu Fiscul nu este operațional, guvernul a transmis, prin declarațiile premierului Ludovic Orban, dar și prin programul de guvernare prezentat recent, că intenționează să finalizeze în prima jumătate a anului 2020 conectarea caselor de marcat la sistemul informatic al ANAF. În prezent, firmele care au noile tipuri de aparate fiscale, cu jurnal electronic, transmit datele către ANAF lunar, prin intermediul unui formular.

DOCUMENT Consiliul Legislativ atrage atenția că ordonanța de reorganizare a ANAF a fost aprobată de Guvern fără a avea avizul necesar. Consiliul a avizat ordonanța negativ a doua zi după aprobare CITEȘTE ȘI DOCUMENT Consiliul Legislativ atrage atenția că ordonanța de reorganizare a ANAF a fost aprobată de Guvern fără a avea avizul necesar. Consiliul a avizat ordonanța negativ a doua zi după aprobare

În prezent, circa 507.000 de case de marcat sunt în funcțiune la firme, alte circa 30.000 au fost cumpărate și așteaptă instalarea, iar încă 60.000 sunt disponibile în stocurile distribuitorilor.

Pentru a intra în vigoare, hotărârea trebuie adoptată de Guvern și publicată în Monitorul Oficial. Proiectul prevede că "prezenta hotărâre intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României".

Legislația prevede următoarele sancțiuni pentru nerespectrea obligației de dotare cu noile casă de marcat:

  • sancțiune contravențională principală - amenda de la 8.000 lei la 10.000 lei, precum și următoarele sancțiuni complementare:
    • confiscarea sumelor nejustificate;
    • suspendarea activității operatorului economic la unitatea de vânzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, până la dotarea cu aparat de marcat electronic fiscal și prezentarea dovezii de plată a amenzii sau a jumătate din cuantumul acesteia, după caz, organului constatator.

Ministerul Finanțelor a publicat și în iulie anul trecut un proiect de hotărâre foarte asemănător cu cel pus în dezbatere în ianuarie, dar care nu a mai fost adoptat de Guvern. Noutatea acum este introducerea prevederii că modificarea intră în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial. În varianta din iulie anul trecut nu era prevăzut niciun termen.

"Măsura eliminării contravenției referitoare la nerespectarea de către utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a termenelor prevăzute de lege, de a utiliza aparate de marcat cu jurnal electronic, de sub prevederile Legii prevenirii nr. 270/2017, a fost luată ca urmare a monitorizării permanente efectuate de Ministerul Finanțelor, din care a rezultat că menținerea măsurii nu mai este justificată întrucât operatorii economici nu mai au motive obiective pentru neconformare. Astfel, la această dată, Ministerul Finanțelor a emis autorizații de distribuție pentru toate tipurile de aparate de marcat, iar distribuitorii autorizați și unitățile acreditate pentru comercializare ale acestora dețin stocuri de aparate de marcat noi", a transmis Ministerul Finanțelor în ianuarie 2020, când a pus în dezbatere noua variantă a proiectului.

Ministerul a afirmat că a solicitat informații de la entitățile care distribuie/comercializează/ instalează aparate de marcat și care cunosc, în mod nemijlocit, realitatea din piață, datele obținute confirmând suplimentar constatările făcute de Finanțe, în sensul că, operatorii economici care nu s-au dotat cu aparate de marcat cu jurnal electronic sunt în expectativă și nu vor proceda la achiziția de aparate de marcat noi, atâta timp cât contravenția privind nerespectarea termenelor prevăzute de lege, pentru dotarea cu aparate de marcat cu jurnal electronic, este sub incidența Legii prevenirii nr. 270/2017.

ANAF va publica un formular simplificat pentru direcționarea unei sume din impozitul pe venit aferent anului 2019 CITEȘTE ȘI ANAF va publica un formular simplificat pentru direcționarea unei sume din impozitul pe venit aferent anului 2019

Premierul Ludovic Orban a declarat în decembrie că i-a solicitat ministrului Fianțelor, Florin Cîțu, să încheie cât mai repede posibil procedurile pentru achiziția soluției informatice care să permită noilor case de marcat achiziționate de firme să comunice online cu ANAF. Achiziția va fi finalizată cel mai probabil în mai-iunie, dacă nu vor exista contestații, a declarat Orban.

Documentul cu proiectul de hotărâre de Guvern este disponibil aici, iar nota de fundamentare aici.

Recent, la început de ianuarie 2020, Guvernul a decis, prin ordonanță, prorogarea până la 31 decembrie 2020 a obligației de dotare cu aparate de marcat electronice fiscale în cazul operatorilor economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce funcționează pe bază de plăți cu cardul, precum și de acceptatoare de bancnote sau monede. Termenul limită pentru dotarea cu astfel de aparate era 31 decembrie 2019 și fusese prevăzut într-un proiect de lege similar, pentru care Guvernul și-a angajat răspunderea în Parlament anul trecut. Cum PSD a atacat proiectul pe fond la Curtea Constituțională, amânarea nu a mai putut intra în vigoare de la începutul anului.

Firmele trebuie să-și ia noile case de marcat cu jurnal electronic

Obligația de dotare cu noile case de marcat a intrat în vigoare la 1 iunie 2018 pentru contribuabilii mari și mijlocii și de la 1 august 2018 pentru cei mici, dar, după ce autoritățile au constatat că foarte aproape de 1 iunie 2018 nu era niciun vânzător autorizat de astfel de echipamente, au amânat în primă fază cu 3 luni amenzile, apoi au introdus nerespectarea acestei obligații sub Legea prevenirii, situație în care se află și în prezent.

Schimbare pregătită: Agenții imobiliari, obligați la cursuri și răspundere în solidar cu proprietarii locuințelor pentru eventualele vicii ascunse. Brokerii consideră aberante unele idei CITEȘTE ȘI Schimbare pregătită: Agenții imobiliari, obligați la cursuri și răspundere în solidar cu proprietarii locuințelor pentru eventualele vicii ascunse. Brokerii consideră aberante unele idei

Astfel, prin OUG nr. 44/ 2018, au fost acordate termene de grație de 3 luni în care nu s-au aplicat sancțiunile pentru nedotarea operatorilor economici cu noile aparate (până la 1 septembrie 2018 pentru contribuabilii mari și mijlocii, respectiv 1 noiembrie 2018 pentru contribuabilii mici). Având în vedere că unii dintre operatorii economici din categoria contribuabililor mari și mijlocii nu și-au putut îndeplini obligația de a se dota cu noile aparate de marcat nici după expirarea termenelor de grație (întrucât, la sfârșitul lunii august 2018, nu erau disponibile pe piață soluții fiscale dedicate), la inițiativa Ministerului Finanțelor, contravenția pentru nedotarea la termen cu noile aparate de marcat a fost adăugată, prin HG 701/2018, în prevederile Legii prevenirii (HG nr. 33/2018).

Astfel, ANAF poate desfășura, inclusiv în prezent, în raport cu această contravenție, doar acțiuni de tip preventiv stimulativ și nu de sancționare de la prima abatere a operatorului economic.

Ministerul Finanțelor și ANAF au încercat ân 2019 să sperie firmele cu anunțuri despre controale riguroase sau despre intensificarea controalelor, însă rezultatul acestor demersuri a fost unul redus, în contextul în care firmele știau că pentru nerespectarea acestei obligații se aplică Legea prevenirii. Adică, atunci când inspectorii Antifraudă constată că lipsesc noile case de marcat, acordă un termen de conformare, iar dacă atunci când revin, după acest termen, firma tot nu a cumpărat noul aparat fiscal, abia atunci pot aplica amenda.

viewscnt
Afla mai multe despre
case de marcat
case de marcat cu jurnal electronic
ministerul finantelor
imprimante fiscale
anaf