Numărul de vicepreședinți ai ANAF va fi redus de la 4 la 3, iar direcția Antifraudă va fi reorganizată, prin trecerea în coordonarea Direcției generale de inspecție fiscală, scopul fiind fluidizarea procesului de decizie. De asemenea, statutul personalului Antifraudă va fi modificat pentru a permite ocuparea mai ușoară a posturilor prin transferul altor angajați, în timp ce conducerea ANAF va avea posibilitatea redistribuirii personalului atât între structurile ANAF, cât și între funcțiile administrației (migrarea personalului dinspre procesele masive cu valoare adăugată redusă către funcțiile mai complexe, precum antifrauda fiscală unde a fost identificat un deficit real de personal), prevede un proiect de Ordonanță pentru rorganizarea ANAF publicat acum de Ministeul Finanțelor. Profit.ro a prezentat la începutul lunii ianuarie proiectul, inclusiv proiectul Hotărârii pe care Guvernul trebuie să o adopte în 30 de zile de la intrarea în vigoare a Ordonanței pentru punerea în aplicare a acesteia. Proietul de Hotărâre include informații privind desființarea a 2.000 de posturi de execuție din ANAF, posturi oricum neocupate, dar și, pe cale de consecință a unui număr de posturi de conducere.
UPDATE Ordonanța a fost aprobată marți seara de Guvern.
Important: Ministrul Finanțelor, Florin Cîțu, a spus că mreorganizarea ANAF presupune desființarea de posturi de execuție neocupate. Surse din conducerea ANAF au declarat în ianuarie pentru Profit.ro că nu vor fi angajați ANAF dați afară și că nici nu se pune problema unei situații de folosire a preavizelor, cum a fost în 2013, urmând ca toți angajații structurilor reorganizate să se regăsească în noile structuri. Șefii care își vor pierde posturile vor avea varianta de a rămâne în ANAF pe funcții de execuție.
CITEȘTE ȘI Licitație teren situat in BucureștiEliminarea posturilor de execuție neocupate va duce la eliminarea unui număr de posturi de conducere, șefi care vor rămâne cu prea puține posturi subordonate (chiar și neocupate) și care ăși vor pierde funcțiile. Numărul de posturi de conducere, ocupate sau nu, care vor fi desființate ca urmare a dispariției celor 2.000 de execuție se va situa la circa 150-200.
Proiectul de ordonanță este disponibil aici, iar nota de fundamentare a acestuia aici.
Proiectul de ordonanță estimează că reorganizarea va conduce la o colectare mai eficientă a veniturilor la buget, cu un câștig de circa 2 miliarde de lei pentru stat.
"Măsurile propuse care vizează reorganizarea ANAF vor determina o creștere a veniturilor colectate de aproximativ 2 miliarde lei, ceea ce înseamnă o creștere cu 0,5 p.p. a ponderii veniturilor colectate în PIB, precum și o diminuare a cheltuielilor de personal cu aproximativ 7,2 milioane lei, în condițiile în care salariile lunare pentru întreg aparatul DGAF (Antifrauda, n.r.) sunt de aproximativ 10 milioane lei", prevede proiectul.
CITEȘTE ȘI OFICIAL - Ordonanța care suspendă obligația depunerii a trei declarații fiscale, 392A, 392B și 393Vor fi desființate funcțiile publice specifice de inspector general, inspector general adjunct, inspector antifraudă și inspector șef antifraudă. Statutul angajaților Antifraudă va fi schimbat, astfel încât să permită detașarea de personal din cadrul ANAF pe posturile respective.
"Prezentul act normativ stabilește încadrarea personalului DGAF în cadrul general aplicabil funcționarilor publici, dând posibilitatea Agenției Naționale de Administrare Fiscală să atragă funcționari publici potriviți activității de antifraudă fiscală și care au dovedit de-a lungul carierei, prin rezultatele obținute și respectarea principiilor de integritate, că pot ajuta la o mai bună colectare a veniturilor la bugetul general consolidat. Se propune așadar transformarea de urgență a funcțiilor publice specifice din cadrul DGAF în funcții publice generale care să asigure redistribuirea personalului specializat în mod fluent și fără barierele impuse inerent de «funcția specifică»", afirmă Finanțele.
Ministerul argumentează această măsură prin faptul că deficitul de personal de la Antifraudă este în prezent de 42%.
Potrivit proiectelor pregătite de Finanțe atunci, direcția Antifraudă va fi reorganizată pentru eficientizarea activității și creșterea contribuției la colectarea veniturilor la bugetul statului.
"Prin noua structură organizatorică se propune diminuarea numărului de direcții din cadrul aparatului propriu al aparatului central, a numărului de servicii atât de la nivel central cât și teritorial, ceea ce conduce la reducerea numărului de posturi cu 45% față de numărul actual de posturi de conducere, dar li la fluidizarea procesului de conducere", potrivit documentului prezentat în ianuarie de Profit.ro.
CITEȘTE ȘI Split TVA este eliminat de astăzi. Firmele încep să-și primească banii din conturile de la TrezorerieDesființarea funcțiilor de inspector general și inspector general adjunct înseamnă eliminarea de pe posturi a celor care ocupă acum funcțiile respective. De asemenea, înființarea Direcției generale de Analiză de Risc se va face prin preluarea activității și a unei părți a personalului Direcției generale de informații fiscale. Va fi înființată Direcția generală de strategie și monitorizare a proceselor, în subordinea directă a președintelui ANAF, prin reorganizarea Direcției de strategie și relații internaționale.
Va fi reanalizată repartizarea numărului de posturi pentru fiecare administrație județeană, în funcție de criterii precum:
- ponderea veniturilor colectate de fiecare organ fiscal în total venituri realizate
- numărul și dispersia în teritoriu a contribuabililor administrați de organele fiscale din subordine
- costul colectării înregistrat la fiecare unitate fiscală
"O astfel de normare a posturilor, în funcție de indicatori concreți ai activității desfășurate se va dovedi a fi extrem de utilă și oportună în contextul rezultatului unei analize care denotă, la nivel teritorial, surplus de personal/posturi la nivelul unor structuri/unități în detrimentul unora care înregistrează deficit. Se urmărește o repartizare justă a a resurselor, inclusiv a numărului de personal corespunzător sarcinilor atribuite, ținând seama de indicatorii mai sus menționați. Reorganizarea propusă conduce la eficientizarea activității instituției și la reducerea costurilor, având ca efect reducerea funcțiilor de conducere cu 150 de posturi, ceea ce reprezintă 5,5%. În acest context, proiectul de act normativ propune reducerea cu 2.000 a numărului actual de posturi alocat ANAF", potrivit proiectului din ianuarie.
Înființarea sau reorganizarea de direcții, precum și detaliile desființării unor posturi de execuție și de conducere se regăsesc în proiectul de Hotărâre, care a fost prezentat de Profit.ro în ianuarie, dar acum nu a fost încă făcut public de Ministerul Finanțelor.
ANAF are acum 27.582 posturi bugetare, din care sunt ocupate în jur de 24.000 sau chiar mai puține.