Mai vrea lumea suc de portocale?

Mai vrea lumea suc de portocale?
Adrian Panaite
Adrian Panaite
scris 24 apr 2016

Stocurile de suc natural de portocale s-au redus la minimul ultimilor ani, însă prețul stagnează de 3 ani. Reprezentanții industriei observă că cererea s-a redus și că există o schimbare a comportamentului consumatorilor tot mai preocupați de reducerea consumului de zahăr.

În filmul clasic de acum pentru industria cinematografică de la Hollywood din 1983 „Pariul” („Trading Places”) – amintește Financial Times – Eddie Murphy joacă rolul unui speculator vorace inclusiv pe piața sucului de portocale. În ziua de astăzi, probabil, nu s-ar mai uita către acest segment.

Sucul proaspăt de portocale se tranzacționează într-un coridor de variație restrâns, între 1,1 dolari pe livră și 1,60 dolari pe livră. Interesul la cumpărare nu se reia, deși stocurile tocmai au atins un minim al ultimilor 6 ani.

Urmărește-ne și pe Google News

Mai vrea lumea suc de portocale?

Prognozele indică o prăbușire cu 25% a producției. Motivul? Schimbări ale tendințelor multianuale și ale comportamentului consumatorilor. „Ceea ce vedem este că cererea de suc de portocale nu crește”, spune Gonzalo Ramírez Martiarena, șef executiv al Louis Dreyfus Company, trader de produse agricole și lider pe piața comerțului cu suc de portocale la începutul acestui an.

Confom departamentului pentru agricultură al SUA, consumul s-a redus cu o cincime față de acum 10 ani, comportamentul consumatorului american fiind similar cu cel din Europa, principalele piețe de desfacere.

Au crescut îngrijorările față de consumul de zahăr

Oamenii sunt mai atenți la consumul de zahăr și acest trend deja crează îngrijorări în interiorul industriei. Acesta este contextul în care laolaltă fermieri, procesatori, traderi și companii de îmbuteliere precum Coca-Cola și PepsiCo se zbat pentru a găsi căi să se adapteze.

Spre exemplu, Dreyfus caută parteneri pentru a-și lărgi aria de distribuție geografică, iar Cutrale, unul dintre cele mai mari grupuri din Brazilia în ceea ce privește producția de suc de portocale a cumpărat compania americană specializată în producția de banane Chiquita pentru a-și diversifica afacerile.

În anii trecuți, stocurile reduse ar fi condus la creșteri de prețuri. Nu mai este cazul, spun analiștii. „Cererea în cădere ține piața în echilibru”, afirmă Jack Scoville de la brokerul Price Futures Group din Chicago.

Apetitul în scădere al consumatorilor datează de la începutul anilor 2000 după ce au devenit populare dietele care susțin consumul redus de carbohidrați. Sucurile de fructe sunt, în general, bogate în zaharuri și de aceea sunt pe listele negre ale medicilor care prescriu diete.

„Oamenii văd astăzi sucurile ca având prea mult zahăr”, spune Ross Colbert, strateg pentru industria băuturilor la banca agricolă olandeză Rabobank. Tendința este pentru stiluri de viață mai sănătoase și acum consumatorii preferă să consume fructe proaspete sau crude, adaugă el.

Gama de băuturi s-a diversificat foarte mult

Creșterea varietății ofertei pe piața de băuturi ne-alcoolice a lovit în producătorii de sucuri naturale de fructe. Consumatorii pot acum opta pentru sucuri premium conținând mai multă pulpă, pentru gama „smoothie” și amestecuri vegetale, după cum au la dispoziție băuturi mai ușoare sau apă cu aromă.

Apa din nuca de cocos este o altă băutură cu o creștere accelerată a cererii, menționează Howard Telford, analist la compania de cercetare a pieței Euromonitor International. „Poți să o consumi chiar și după ce mergi la sală”, spune el.

Schimbarea comportamentului față de mesele din zi a contribuit, de asemenea, la reducerea consumului de suc de portocale. Acesta era, de regulă, asociat micului dejun. Stilul de viață care favorizează înfulecarea din mers a afectat cererea. „Lipsește acum de pe masa de dimineața”, observă Telford.

Investitorii sunt încă interesați de terenuri agricole în România, randamentele sunt mai bune decât în alte țări CITEȘTE ȘI Investitorii sunt încă interesați de terenuri agricole în România, randamentele sunt mai bune decât în alte țări

Fructe precum portocalele sau merele sunt încă folosite pentru fabricarea diverselor băuturi amestec, dar executivii din industrie știu că pentru aceasta ar trebui să creeze noi rețele de procesare și îmbuteliere spre a lansa noi produse care să atragă consumatorii de vârste tinere.

„Industria trebuie să înțeleagă ce vrea tânăra generație de la sucul de portocale”, spune Adrian Isman, șef al platformelor de desfacere a acestui produs la Dreyfus. Reprezentanții companiei își mențin optimismul față de consum și spun că au reușit să-și majoreze cota de piață pe fondul contracției acesteia.

Mai curând reduc nivelul carbohidraților decât să speră că vin chinezii

Speranța lor se leagă de pătrunderea sucului de portocale în piețe noi precum China, Brazilia și Africa. „Dacă ar încpe chinezii să consume câte un pahar de suc pe zi, cererea ar exploda”, afirmă Ramirez de la Dreyfus.

Totuși dificultățile economice prin care trec țările în curs de dezvoltare reprezintă o barieră pentru consumul de suc de portocale. În astfel de piețe un rol decisiv îl poate juca diferența de preț dintre sucul de portocale 100% și alte alegeri precum sucurile concentrate.

În plus, sunt și consumatorii din piețele emergente tot mai vigilenți față de consumul de zahăr. „Este o chestiune pe termen lung pentru piața globală de suc”, afirmă Colbert de la Rabobank. Soluția salvatoare pentru industrie ar fi reducerea nivelului de carbohidrați din sucul de portocale fără a-i afecta gustul. Isman de la Dreyfus zice că cercetătorii din sector se uită la aceasta, căutând în același timp soluția care să țină costurile jos și să mențină produsele într-o zonă de prețuri pe care să și le permită cea mai mare parte a oamenilor. „Să producem sucuri de portocale cu nivel mai scăzut de carbohidrați este ceea ce încercăm și noi”, a declarat el.
 

viewscnt
Afla mai multe despre
portocale
suc de portocale
zahar
trai sanatos
carbohidrati
dreyfus
brazilia
coca-cola