Liderul pieței de distribuție carburanți, OMV Petrom, a scumpit miercuri benzina și motorina cu 9 bani/l atât în stațiile Petrom, cât și în cele OMV, o scumpire zilnică mai mult decât dublă față de cea cu care a obișnuit piața în ultimul timp, de 4 bani/l. În urma acestei scumpiri, benzina costă mai mult în stațiile Petrom, de obicei printre cele mai ieftine din țară, decât în cele MOL, de obicei cele mai scumpe. Majorări de prețuri au efectuat și companiile concurente, însă mai mici, de 3 bani/l în cazul Lukoil și de 4 bani/l în cazul Mol, relevă date nalizte de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider
De ce este important: Pe lângă intrarea în vigoare în weekend-ul trecut a embargoului impus de UE importului de țiței rusesc, rafinăria OMV de la Schwechat, de lângă Viena, cu o capacitate de procesare de aproape 10 milioane tone, dublă față de Petrobrazi, a fost afectată de un “incident mecanic”, ceea ce a determinat Austria să elibereze o parte din rezervele sale strategice de benzină și motorină pentru a preveni o penurie de carburanți. Efectele incidentului s-au transmis și în Ungaria, unde OMV are o rețea de 200 de benzinării, fiind, alături de grupul maghiar MOL, unul dintre primii doi actori de pe piața de distribuție carburanți din Ungaria. Cele două companii activează și în România, ocupând pozițiile 1, respectiv 3, pe această piață și nu este exclus ca OMV să fi achiziționat carburanți din România pentru a alimenta piața maghiară.
De asemenea important: OMV Petrom a anunțat că a renunțat deja la procesarea de țiței rusesc, mai ieftin cu peste 35 de dolari decât celelalte tipuri de țiței, în timp ce MOL, dar și rafinăria Lukoil de la Burgas (din Bulgaria) sunt exceptate de la embargo-ul impus de UE importului de petrol din Rusia.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Marți dimineață țițeiul Brent, de referință pe piața europeană, se tranzacționa cu 120,7 dolari/baril, în creștere cu 0,07% față de prețul de închidere al zilei precedente. De la începutul anului, țițeiul Brent s-a apreciat cu 54%, în timp ce motorina s-a scumpit cu aproximativ 49%, iar benzina cu circa 38,5% în stațiile Petrom din România.
Evoluția prețului motorinei standard din ultima lună
Stație | preț motorină 4 mai | preț motorină 7 iunie | preț motorină 8 iunie |
---|---|---|---|
Petrom | 8,66-8,67 | 8,99-9,00 | 9,08-9,09 |
OMV | 8,72-8,82 | 9,05-9,09 | 9,14-9,18 |
Lukoil | 8,59-8,62 | 8,92-8,95 | 8,95-8,98 |
MOL | 8,72-8,83 | 9,00-9,05 | 9,04-9,09 |
În urma majorării cu 9 bani/l a prețului carburanților de miercuri, cea mai scumpă motorină din București putea fi achiziționată în stațiile OMV (9,14-9,17 lei/l) și în cele Petrom (9,08-9,09 lei/l), mai scumpe decât cele MOL, unde motorina putea fi cumpărată cu 9,04-9,09 lei/l.
Benzina standard costa miercuri 8,53-8,58 lei/l în stațiile OMV și 8,45-8,50 lei/l în cele Petrom și MOL.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Radu Puiu, analist XTB România: Apar tot mai multe prognoze care indică o extindere a crizei cipurilor. Abia în 2024 se va observa o situație mai bunăCei mai ieftini carburanți pot fi achiziționați în stațiile Lukoil, 8,34-8,39 lei pe litrul de benzină și 8,95-8,98 lei pe litrul de motorină. Lukoil și Socar sunt singurele companii care mai vâns combustibilul diesel cu un preț mai mic de 9 lei/l.
SOCAR a scumpit la rândul său benzina standard cu 5 bani/l, aceasta ajungând la 8,44 lei/l, în timp ce motorina standard a ajuns la 8,99 lei/l.
Evoluția prețului benzinei standard din ultima lună
Stație | preț benzină 4 mai | preț benzină 7 iunie | preț benzină 8 iunie |
---|---|---|---|
Petrom | 7,75-7,8 | 8,36-8,41 | 8,45-8,50 |
OMV | 7,83-7,98 | 8,44-8,49 | 8,53-8,58 |
Lukoil | 7,7-7,75 | 8,31-8,36 | 8,34-8,39 |
MOL | 7,88-7,99 | 8,41-8,46 | 8,45-8,50 |
De la începutul acestei luni, OMV Petrom a scumpit combustibilii cu 21 de bani, în timp ce Lukoil a majorat prețul benzinei cu 11 bani, iar pe cel al motorinei cu 15 bani. În aceeași perioadă, MOL a crescut prețul benzinei standard cu 12 bani, iar pe cel al diesel-ului cu 16 bani.
Din momentul anunțului anunțului președintelui CE, Ursula von der Leyen privind intenția UE de a interzice importul de țiței și produse petroliere din Rusia din 4 mai și până în prezent, ritmul de creștere a prețului benzinei la pompă a fost de aproximativ 2 ori mai ridicat decât cel de majorare a prețului motorinei.
Astfel, în această perioadă, OMV Petrom a scumpit motorina cu aproximativ 42 bani/l, iar benzina cu 70 bani/l.
Lukoil a efectuat majorări de preț de 36 de bani la motorină și de 64 de bani la benzinăm iar MOL a crescut prețul litrului de combustibil diesel cu 32 bani și pe cel de benzină 57 de bani.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, analist eToro: S-a redus încrederea în toate segmentele pieței imobiliare, cu excepția celui de retail. Piața de case din SUA arată o încetinire puternică a vânzărilorÎn prezent, țițeiul rusesc (pentru procesarea căruia Mol a obținut o excepție de la embargo-ul impus de UE) se tranzacționează la un preț considerabil mai redus decât cel extras din alte state, chiar și cu peste 30 de dolari/baril mai mic în cazul unor sortimente de petrol, iar ecartul de preț putea să crească.
Până la invadarea Ucrainei de către Rusia, diferențialul Ural-Brent înregistra o evoluție normală, în jurul mediei de 2 dolari/baril. După 24 februarie însă, țițeiul rusesc s-a tranzacționat la minime istorice față de Brent (31 dolari/baril) din cauza temerii că nimeni nu va mai vrea să cumpere petrol rusesc, susține Rompetrol.
Potrivit Ministerului de Finanțe din Rusia, diferențialul Ural-Brent, s-a accentuat în ultima lună. Prețul mediu al țițeiului Uralul din ultimele 30 de zile a fost de aproximativ 73,2 dolari/baril, în timp ce cel al petrolului Brent a fost de peste 108,5 dolari/baril, ceea ce a ridicat diferențialul Ural-Brent la peste 35,3 dolari/baril.
Interzicerea importului de țiței din Rusia în UE va scădea cererea pentru acesta, însă o va majora considerabil pe cea pentru sortimente alternative, cu caracteristici similare țițeiului Ural. De altfel, CEO-ul OMV Petrom, Cristina Verchere, a anunțat că renunțarea la procesarea țițeiului rusesc în favoarea celui de altă proveniență, majorează costurile de achiziție ale OMV Petrom cu 16 dolari pe baril.