Guvernul elen vrea să convingă proprietarii de nave și companiile de asigurări din sectorul maritim din Londra să își transfere sediile centrale în Grecia, în contextul pregătirilor pentru ieșirea din Uniunea Europeană, transmite Bloomberg.
”Suntem în contact cu cinci brokeri mari de asigurări pentru nave, care analizează diferite state ale Uniunii Europene pentru transferarea sediilor centrale”, a declarat ministrul Transporturilor Navale, Panagiotis Kouroumblis, într-un interviu acordat la Pireu, cel mai mare port din Grecia, scrie News.ro.
Guvernul de la Atena a mai cerut proprietarilor eleni de nave din Marea Britanie să analizeze transferarea sediilor centrale în Grecia după Brexit, chiar dacă statul grec le poate oferi puține stimulente financiare, având în vedere situația economică dificilă a țării, a spus ministrul. Grecia va încerca în schimb să facă apel la patriotismul proprietarilor de nave, a arătat el.
Grecia este cel mai mare proprietar de nave din lume, deținând peste 16% din flota comercială mondială, mai mult decât Japonia și China, potrivit datelor Națiunilor Unite.
Vasele aflate în proprietate elenă reprezintă 22% din flota mondială totală și 50% din capacitatea de transport maritim a UE, a arătat Kouroumblis.
Guvernul vrea ca Pireu să devină unul dintre cel mai mare centre portuar din lume, unde să fie creat și un centru de servicii pentru transporturi maritime.
Transporturile maritime au o contribuție de circa 7% la producția economică a Greciei, iar guvernul vrea să dezvolte activitățile asociate acestora, precum reparațiile de nave.
În cazul porturilor regionale, Kouroumblis vede oportunități pentru croaziere și yachting.
Grecia a atras în 2015 peste 4 milioane de pasageri ale navelor de croazieră, fiind a treia cea mai atractivă destinație din Europa, după Italia și Spania.
Cheltuielile directe aduse de activitățile de croazieră au adus venituri de 489 de milioane de euro, potrivit celor mai recente date ale Cruise Lines International Association.
Grecia trebuie să își îmbunătățească infrastructura pentru a o adapta la noile nave cu o capacitate de peste 4.000 de pasageri, iar guvernul va cere operatorilor de croaziere să investească în porturile care îi interească, în schimbul unor avantaje, între care taxele portuare favorabile.
Există deja interes din partea operatorilor pentru Santorini, Lavrio și Katakolon. Royal Caribbean Cruises, MSC Cruises și Norwegian Cruise Line Holdings au inclus Santorini în programele lor de vară, a spus ministrul.
Ministerul Transporturilor Maritime colaborează cu Comisia Elenă pentru Piețe de Capital pentru a atrage proprietarii de nave să emită obligațiuni la bursa din Atena, iar Kouroumblis a spus că există interes din partea a două-trei companii elene mari de transport maritim.