Reprezentanții federațiilor și asociațiilor din industria turismului și ai mediului de afaceri din domeniu, care au participat la ședința Consiliului Consultativ al Turismului în care ministrul de resort Mircea Titus Dobre a vorbit de un nou brand de țară, o oaie în locul actualei frunze, spun pentru news.ro că acesta vorbea serios când a propus folosirea legendei Miorița pentru promovarea țării. Jucătorii din turism nu sunt de acord cu schimbarea brandului de țară.
Profit.ro a anunțat în exclusivitate că Ministrul Turismului vrea să înlocuiască frunza din brandul turistic al României cu o oaie.
Episodul vine la scurt timp după ce ministrul Turismului a hotărât desființarea birourilor externe de promovare, fără a se consulta cu jucătorii din sector.
Ședința Consiliului Consultativ al Turismului a avut loc pe 22 mai, la ora 17:00, la sediul Ministerului Turismului.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Ministrul a fost întrebat: chiar oaie să fie? Noi nu credem că este cel mai bun lucru, dar nu am insistat pe ideea aceasta. Eu cred că vorbea serios, dar eu am luat-o ca pe o glumă. Nu poți să susții așa ceva. Nu este cazul să te apuci să spui într-o ședință de consiliu consultativ că schimbi brandul”, a declarat prim-vicepreședintele executiv al Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), Dragoș Răducan, pentru News.ro.
El consideră că un astfel de proiect trebuie susținut de specialiști, dar și de populație.
”De aceea nu a avut succes frunza propusă de Elena Udrea, că nu a fost susținută de nimeni”, a menționat reprezentantul FPTR, care subliniază că subiectul privind brandul de țară nu era pe ordinea de zi.
CITEȘTE ȘI Peste 50.000 de turiști sunt așteptați pe litoral în minivacanța de Rusalii. Tarifele variază între 65 și 3.000 de leiLa rândul său, președintele Organizației Patronale a Turismului Balnear din România (OPTBR), Nicu Rădulescu, a declarat pentru News.ro că niciunul din participanții la ședința respectivă nu s-a arătat de acord cu folosirea unei oi pe post de brand național.
”Ministrul a zis în ședință că intenționează să schimbe brandul și că se gândește să facă din Miorița o variantă, astfel încât să ajungă un brand în locul frunzei. În ședință se discutau lucruri serioase și toți au râs”, a precizat șeful OPTBR.
Rădulescu consideră că nu este cazul ca actualul brand să fie schimbat.
”Aruncările acestea de pastile nu sunt foarte sănătoase. El repetă chestiunile de la birourile externe de promovare. La ședință au participat circa 30 de oameni. Nu s-a insistat foarte mult pe subiect, dar discuția a fost serioasă”, a adăugat președintele OPTBR.
El vorbește de o stare de iritare generală între mediul de afaceri și actuala conducere a ministerului, mai ales din cauza desființării birourilor externe.
”Este o relație din ce în ce mai tensionată. Putea să fie și un elefant în loc de oaie, dar trebuie să existe coerență. Balada este tristă, turismul trebuie să fie ceva vesel. Avem în sfârșit un minister al turismului, dar acum ce facem, ne luăm la mișto?”, se întreabă Rădulescu.
De asemenea, președintele Eurolines, Dragoș Anastasiu, afirmă că dacă se decide folosirea unei legende pentru promovarea României, trebuie optat pentru o legendă cunoscută, nu pentru Miorița, care nu este cunoscută în afara țării.
”În cadrul ședinței, la un anumit moment, domnul ministru a zis că ar trebui să folosim mai bine legendele și locurile unice ca idee de promovare și că una care ar putea fi folosită este Miorița. Eu nu am avut senzația că glumește nicio clipă”, a declarat Anastasiu, pentru News.ro.
El a precizat în ședința respectivă că turismul are alte priorități și nu are sens să fie schimbat brandul.
”Am spus că mai bine facem promovare celui pe care îl avem. Se poate și mai bine, într-adevăr, dar putem merge pe el, nu trebuie să îl schimbăm neapărat, nu este o prioritate”, a spus Anastasiu.
CITEȘTE ȘI Mișcare surpriză: Nouă amnistie pentru firmele și persoanele fizice cu datorii la stat. Puterea pregătește din nou ștergerea penalitățilorNici Andrei Blumer, președintele Asociației de Ecoturism din România, nu este de acord cu schimbarea brandului de țară.
”Declarația (ministrului Turismului, n.r.) a părut ca o fantezie, la care noi am rămas surprinși. A produs un moment de stupoare. Bănuiesc că a fost o idee gândită de el”, a afirmat Blumer, pentru News.ro.
În opinia sa, brandul nu trebuie schimbat, ci trebuie susținut.
”Nu poți schimba un mers doar pentru că așa vrea o persoană. Brandul de țară a fost făcut de niște specialiști, nu e cazul să fie schimbat. Cred că ne scărpinăm unde nu ne doare”, a precizat Blumer.
La ședința Consiliului Consultativ au participat: secretarii de stat Cristina Ionela Tărteață și Bogdan Tomoiagă, doi consilieri ai ministrului, reperzentanți ai patronatelor: ANAT, HORA, FIHR, FPTR, OPTBR, oficiali ai mai multor asociații precum Asociația Română de Balneologie, Asociația pentru Promovarea și Dezvoltarea Turismului Prahova, Asociația Turistică Ghizii României, de la Camera de Comerț și Industrie a României și FAPT, Organizația de Marketing înTurism din România, de la Asociația Națională pentru Calitatea Serviciilor în Turism și Asociația de Ecoturism.
Ministrul Turismului, Mircea Titus Dobre, a declarat marți, la Parlament, că ministerul nu intenționează să schimbe brandul de țară, deoarece România ar trebuit să plătească 850.000 euro Comisiei Europene, fiind doar o discuție „principială”, în condițiile în care Ministerul Turismului trebuie să realizeze șase broșuri de promovare a țării, care vor fi prezentate la târgurile interne și internaționale.
„Am lansat o idee principială, că de aceea este Comitet consultativ în Turism, să ne consultăm. Bineînțeles că cineva de acolo a luat în bășcălie și a trebuit să înceapă să fie de rea credință și să analizeze altfel această discuție. Este vreo rușine că discutăm despre simbolurile României, despre Miorița? Este vreo rușine că ne folosim de legendele României?”, a afirmat Dobre, referindu-se la discuțiile avute săptămâna trecută cu oamenii de afaceri din turism.
Ministrul a subliniat faptul că „nu este vorba de schimbarea brandului de țară, nu se poate schimba brandul de țară, că asta ar însemna să dăm înapoi Comisiei Europene 850.000 de euro, ceea ce nu se poate și nu cred că vreun conducător al unei instituții publice își asumă așa ceva”.
De asemenea, premierul Sorin Grindeanu a declarat marți că, în urma discuției avute cu ministrul Turismului, Mircea Dobre, legată de afirmațiile apărute în spațiul public despre posibila schimbare a brandului dintr-o frunză în oaie, acesta ar fi spus că în Comitet consultativ în Turism nu s-a vorbit despre schimbarea brandului, ci despre promovarea României prin lucruri cunoscute, precum Miorița din balada omonimă sau Dracula.
Premierul a afirmat că oaia nu poate fi brandul turistic al României, precizând că i-a cerut lămuriri ministrului Mircea Dobre în legătură cu informațiile legate de posibila schimbării siglei brandului de țară de la frunză la oaie.