Un termen utilizat pentru a descrie legătura pe care o simte cineva față de o persoană celebră pe care nu o cunoaște sau față de un personaj fictiv ori față de inteligența artificială.
Alegerea marchează trecerea unui termen academic, introdus în 1956 de sociologii Donald Horton și Richard Wohl, în vocabularul cotidian.
La vremea respectivă, cei doi cercetători analizau comportamentul telespectatorilor care dezvoltau relații ,,para-sociale" cu personalitățile apărute pe ecran, fenomen care astăzi se manifesta la scară incomparabil mai mare.
Acest interes reflectă, de fapt, modul în care utilizatorii de rețele sociale, fanii vedetelor, comunitățile concentrate în jurul influencerilor și utilizatorii unor programe de inteligență artificială se raportează la figuri pe care nu le-au întâlnit niciodată.
Colin McIntosh, editor al Dicționarul Cambridge, consideră că termenul ,,surprinde perfect spiritul anului 2025" și arată cum un concept specializat devine mainstream într-o perioadă de schimbări culturale rapide. Un rol important în creșterea vizibilității termenului l-a jucat interesul masiv pentru viața publică a unor figuri extrem de urmărite, precum Taylor Swift, ale cărei anunțuri personale au generat valuri de reacții afective din partea fanilor.
Anul acesta, logodna artistei cu jucătorul NFL Travis Kelce a determinat o nouă explozie de discuții online, mulți admiratori vorbind deschis despre implicarea lor emoțională față de un cuplu pe care, în realitate, nu îl cunosc. Recent, o situație similară s-a format în jurul lui Lily Allen și albumului ,,West End Girl" care a fost perceput ca o invitație la a urmări îndeaproape detalii din viața ei privată.
Mulți utilizatori din online s-au regăsit în versurile melodiilor -- care sunt foarte personale, vorbesc despre problemele pe care le-a avut cu fostul soț, actorul David Harbour -- și au creat un tip de conexiune unilaterală cu muzica ei.
Un exemplu citat de editorii Dicționarului Cambridge este cel al lui iShowSpeed, desemnat de Rolling Stone drept cel mai influent creator al anului 2025, care a blocat un cont de fani după o serie de postări intruzive despre viața lui personală. Conversația generată online a evidențiat limitele fragile ale relațiilor neoficiale dintre creatori și comunitățile lor digitale, precum și gradul în care acestea pot degenera în comportamente obsesive.
Astfel de episoade arată cum astfel de relații "parasociale", inițial asociate cu televiziunea anilor '50, s-au amplificat și diversificat odată cu apariția rețelelor sociale, unde accesul aparent direct la influenceri și vedete creează iluzia unei apropieri reale.
Simone Schnall, profesor de psihologie socială experimentală la Universitatea din Cambridge, consideră că 2025 este un moment definitoriu în transformarea modului în care oamenii înțeleg celebritatea și comunitatea de fani a unei persoane publice.
Ea subliniază că mulți utilizatori dezvoltă legături ,,intense și uneori nesănătoase" cu influenceri sau creatori de conținut, atribuindu-le un nivel de încredere și loialitate neatins în relațiile personale obișnuite. În paralel, crește îngrijorarea față de relațiile unilaterale dezvoltate cu programe de inteligență artificială. O scrisoare deschisă semnată de procurorii generali ai 44 de state din SUA avertizează asupra riscurilor pe care le presupune interacțiunea copiilor cu chatbot-uri capabile să ofere răspunsuri cu tonalități afective sau romantice.
Potrivit unor rapoarte interne citate de Reuters, sisteme de inteligență artificială integrate de Meta ar fi permis unor astfel de conversații să evolueze în direcții inadecvate. Alte servicii, precum ChatGPT sau platformele de tip Character.ai, au fost menționate în investigații legate de cazuri grave de auto-vătămare declanșate de atașamentele emoționale dezvoltate de utilizatori.
Punctul culminant a fost atins recent de o femeie de 32 de ani din Japonia care s-a căsătorit cu "Lune Klaus", un personaj generat de ChatGPT, care există strict sub formă digitală în telefonul ei mobil.
Printre aceștia se numără ,,slop", utilizat pentru a desemna imagini, clipuri sau conținut de calitate foarte slabă generat de inteligența artificială, sau ,,memeify", termen care definește transformarea rapidă a unui eveniment, personaj sau element vizual într-un meme viral. Dicționarul a adăugat în acest an aproximativ 6.000 de cuvinte noi, printre care ,,delulu", ,,skibidi" și ,,tradwife".
Ultimul set de termeni analizați de echipa Cambridge include și ,,glazing", ,,vibey" și ,,bias", noțiuni pe care editorii le urmăresc pentru posibila includere, având în vedere că sunt utilizate tot mai des în comunitățile online.















