Promovarea pentru agricultură înseamnă în primul rând dialogul cu asociațiile de producători, spune, la Maratonul Agriculturii organizat de PROFIT NEWS TV, Diana Pavelescu, Consilier de Promovare în Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR). România implementează politica agricolă comună la nivel de țară, deci, totul se desfășoară ca și în Europa, unde dialogul cu asociațiile de producători e foarte puternic, adaugă aceasta.
„Ei vin și spun ce au nevoie. Deci, producătorii trebuie să vină și să spună ce au nevoie pentru promovare. Spre exemplu, în domeniul vitivinicol avem programe de informare la nivel european pentru piața internă, comunitară și avem promovare pentru țări terțe pentru a promova aceste produse în alte țări.
Sunt două care au fost cuprinse Programul Național de Sprijin 2019-2023 și aceleași măsuri sunt prevăzute pentru Planul Național Strategic. În urma analizei SWOT care s-a făcut pentru Planul Național Strategic fiecare domeniu are puncte forte, oportunități, puncte slabe, unde trebuie lucrat fără îndoială. Însă, tot acest program s-a făcut prin dialogul cu asociațiile de producători”, mai spune aceasta, adăugând că partea de informare trebuie făcută cu mai multă susținere pentru piața internă.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În PNRR, continuă ea, este pus accentul foarte mult pe creșterea competitivității, pe susținerea fermierilor în a deveni competitivi pe alte piețe, pe tineri fermieri, pe reînnoirea generațiilor în agricultură.
„Să nu uităm că noi plecăm de la faptul că 42% din populația României se află în mediul rural, iar aici există variante pentru conservarea satului romanesc, dar asta vine la pachet cu alte costuri. În Planul Național Strategic sunt costuri pentru sustenabilitate, urmează implementarea economiei circulare, reducerea deșeurilor în așa fel încât fermierii să devină competitivi pe piața din România și pe piețe externe, dar în primul rând să atragem oameni, asta în parteneriat cu Ministerul Turismului pentru turismul agricol și pentru descoperirea satului românesc”, precizează Diana Pavelescu.
Consilierul MADR afirmă și că românii nu sunt pregătiți să plătească un preț mai mare pentru produsele românești, drept urmare mulți dintre producătorii locali aleg să meargă către export.
„România este o țară agricolă, se exportă ce se cere. Românii nu sunt pregătiți să plătească un preț mare pentru produsele de calitate și bune. El întotdeauna caută prețul cel mai mic și acesta este consecința faptului că noi nu ne dorim să susținem producătorii români, noi ne dorim să cumpărăm ceea ce este mai ieftin. Să faci un produs de calitate, bio, ecologic, ca la mama acasă, presupune niște costuri”, mai spune aceasta.
În ceea ce privește irigațiile, Diana Pavelescu afirmă că s-au făcut destul de multe pe infrastructura principală, s-au repus în funcțiune mai multe stații.
„Exista un plan pentru canalul de irigații Siret-Bărăgan, era un plan bine făcut pentru a fi introdus în Planul Național Strategic. Din păcate a fost scos, însă, MADR a alocat din bugetul propriu bani pentru această infrastructură de irigații. Deci, da, e o problemă foarte mare. Știu de la fermieri că au plantat rapița acum o lună și încă nu a ieșit nimic”, precizează ea.