La acest moment, profesorii consilieri școlari, chiar dacă au pregătirea necesară de psihologi, pot doar să ofere copiilor consiliere educațională, nu și psihologică, spune, la Maratonul Back to School de pe Profit News TV, Nicoleta Manoilă, psiholog și președinte Proacta EDU. Nu au cadrul ca să intervină în această direcție, continuă ea.
„Deci, în acest moment, nu avem psihologi. Avem profesori consilieri școlari. Dar, dacă am o situație de risc, de vulnerabilitate, precum depresie, care are nevoie de intervenție specializată însoțită de un specialist, va trebui să se meargă într-un alt cadru. Și nu întotdeauna aceaste două cadre trebuie să se regăsească pe același teren al școlii. Poate e nevoie ca partea aceasta să fie externalizată către medii în care ei pot să se simtă în siguranță.
Pot merge întâi la un psiholog clinician care evaluează situația și, cu siguranță, el va avea metode și va ști cum să abordeze și să însoțească familia astfel încât să înțeleagă când e nevoie de sprijinul psihiatrului, consilierului să se apeleze la un coach. E foarte important să delimităm aceste aspecte”, mai spune aceasta.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ea adaugă că este important să se facă diferența între partea formativă și cea psihoterapeutică.
„Adică, atunci când lucrezi formativ, cu conținuturi profesionale, te învăț să fii mai bine la locul de muncă, iar atunci când intervii și lucrezi terapeutic, lucrezi cu conținuturi personale. Și aici, când vorbim de părinți, cu siguranță vorbim de acele conținuturi personale.
Un procent semnificativ din ce ar fi de reglat în relație cu copilul se reglează dacă eu ca adult și părinte mi-am parcurs dezvoltarea mea personală. Online-ul e plin de informații care ajută până la un punct, după care încurcă”, precizează Nicoleta Manoilă.
Despre posibilitatea ca părinți să poate beneficia de cursuri de dezvoltare personală sau ședințe de psihoterapie gratuite, ea afirmă că doar prin legislație de poate reglementa acest aspect.
„Să fie puse la dispoziție resurse și, în același timp, să existe consecințele acțiunilor noastre. Noi ne uitam la agresivitate numai atunci când este directă, dar nu ne uităm la atitudinea pasiv-agresivă care e tot o formă de violență. Cel mai grav pentru copil este să-l ignori. Așadar, este necesară decontarea serviciilor pentru părinți ca să poată avea acces și să existe această facilitate de terapie și pe de altă parte să existe și niște consecințe pentru nerespectare”, mai spune aceasta.