Ucraina impune controale mai stricte traderilor de cereale pentru a majora veniturile, în vederea finanțării apărării pe timp de război, o decizie are ar putea complica și mai mult livrările de la porturile țării de la Dunăre și Marea Neagră, transmite Bloomberg.
Cabinetul de Miniștri al Ucrainei va solicita exportatorilor de cereale și semințe oleaginoase fie să obțină licențe, fie să furnizeze registre fiscale de dinaintea invaziei, a declarat pentru Bloomberg un oficial de la Kiev. Mecanismul va putea fi modificat, dacă situația se schimbă, a adăugat oficialul.
Guvernul vrea să elimine firmele fantomă, să repatrieze mai multe venituri în valută și să colecteze mai bine impozitele, în condițiile în care aliații Ucrainei analizează eforturile anti-corupție, scrie Agerpres.
Auditul exportatorilor a încetinit săptămâna aceasta livrările de produse agricole din porturile din regiunea Odesa, provocând nenumărate plângeri, în timp ce traderii care livrează cereale pe Dunăre au spus că problemele legate de documentele de export au provocat întârzieri masive în ultimele săptămâni.
"Schimbarea bruscă a reglementărilor a creat probleme pentru exportatori și a provocat întârzieri masive", a explicat traderul de cereale Filipe Pohlmann Gonzaga de la Bryce SA. El are trei nave închiriate pentru a aduce grâne prin portul românesc Sulina de la Dunăre.
Birocrația, alături de întârzierile provocate de supraaglomerarea canalului, vremea nefavorabilă și operațiunile de deminare fac ca încărcarea navei să dureze de aproape două ori mai mult, susține traderul. Una dintre nave așteaptă de 11 zile în portul fluvial Reni, ar a doua așteaptă de 14 zile să obțină aprobările pentru a trece prin Sulina, iar fiecare zi de întârziere poate provoca costuri suplimentare 4.000 dolari pentru staționarea prelungită, a explicat traderul pentru Bloomberg.
Christina Serebryakova de la Atria Brokers a declarat că schimbările în declarațiile vamale pentru exporturile de cereale, împreună cu perioada de așteptare mai îndelungată pentru a traversa canalul Sulina, fac ca întârzierile să ajungă la o lună sau chiar mai mult. "Cumpărătorii cer exportatorilor discounturi. Unele nave sunt blocate pe Dunăre sau la Sulina, deoarece traderii trebuie să modifice actele", a explicat Christina Serebryakova.
Ucraina este unul dintre cei mai importanți producători și exportatori mondiali de produse alimentare, iar sectorul său agricol a fost, tradițional, unul profitabil. Înainte de invazia rusească, Ucraina expedia cea mai mare parte a exporturilor via porturile de la Marea Neagră, care începând din luna februarie 2022 au fost complet sau parțial blocate.
CITEȘTE ȘI Databricks, cu doi antreprenori români printre fondatori, incluși pe lista miliardarilor, semnează o nouă tranzacție, de peste 100 milioane dolariDupă ce Rusia s-a retras în iulie din înțelegerea care permitea exportul cerealelor ucrainene printr-un coridor maritim sigur, Ucraina a organizat un "coridor umanitar" pentru a ocoli blocada rusească de facto asupra porturilor sale din Marea Neagră. Guvernul de la Kiev a notificat atunci Organizația Maritimă Internațională asupra stabilirii unei rute temporare de transport maritim, care trece și prin apele teritoriale ale României.
Potrivit oficialilor ucraineni și unor surse din sectorul transportului naval, peste 40 de nave au folosit până în prezent acest coridor și au fost astfel exportate prin porturile ucrainene circa 1,5 milioane de tone de mărfuri.
Producătorii agricoli ucraineni au estimat săptămâna aceasta că până la 2,5 milioane de tone de produse alimentare ar putea fi exportate lunar prin acest coridor, ceea ce ar compensa aproape integral impactul deciziei Rusiei de a se retrage din acordul privind exportul cerealelor prin Marea Neagră.