Directorul general al Renault, Luca de Meo, s-a săturat de afacerea muribundă a producătorului auto din China și este decis să renunțe la acordul încheiat în urmă cu câțiva ani de Renault și partenerul său de alianță Nissan pentru a revitaliza afacerea, transmite Bloomberg.
În mai 2020, partenerii din cadrul alianței Renault - Nissan - Mitsubishi au adoptat strategia "leader-follower" pentru a spori eficiența și competitivitatea produselor și tehnologiilor. Într-o declarație comună, Renault, Nissan și Mitsubishi au anunțat că fiecare membru este de referință pentru regiuni, acționând ca o poartă de acces și ca un mecanism de sprijin pentru competitivitatea tuturor partenerilor. Astfel, Nissan va fi lider în unele regiuni, cum ar fi China, America de Nord și Japonia, în timp ce Renault va servi de referință în Europa, Rusia, America de Sud și Africa de Nord, iar Mitsubishi în sud-estul Asiei, scrie Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Dar punând bazele redresării în China, șeful Renault a căutat alternative în afara alianței, încheind un parteneriat cu Geely Holding, care include vânzarea de vehicule hibride pe cea mai mare piață auto din lume.
"Întreaga strategie a Renault în China este greșită. Nu este vina Nissan. Ei ar putea fi lideri în China, dar nu sunt acolo să fie caritabili", a declarat Luca de Meo, pentru Bloomberg News.
Anunțat anul trecut, parteneriatul cu Geely, care controlează și Volvo Car AB și are legături de acționariat cu Daimler AG, vorbește despre natura natura încă fragilă a relațiilor dintre Renault și Nissan. Deși producătorii auto au stabilit o întâlnire în 27 ianuarie pentru a prezenta proiectele lor comune, colaborarea în China nu este prioritară.
Renault nu a implicat Nissan în discuțiile sale cu Geely, au declarat pentru Bloomberg surse care au dorit să-și păstreze anonimatul. Deși cele două companii colaborau în domenii cum ar fi cercetarea și personalul, colaborarea și comunicarea sunt la un nivel redus, susțin sursele.
Reprezentanții Nissan nu au răspuns solicitărilor de a comenta informația. Makoto Uchida, șeful Nissan, a declarat pentru Bloomberg că "alianța va avea întotdeauna un parteneriat strategic".
"În cadrul alianței colaborăm la noile tehnologii multiple pentru electrificare, inclusiv platforme și baterii. Avem deja 21 de ani de succes în realizarea colaborării și reducerii de costuri. Vom continua colaborarea și o vom îmbunătăți", a afirmat oficialul Nissan.
Anul trecut, Renault a vândut doar 19.229 de vehicule în China, iar cota sa de piață a scăzut la 0,08%, în timp ce livrările Nissan în statul asiatic au scăzut cu 5,2% în 2021, la 1,38 milioane de unități.
"Nissan nu ne-ar putea salva", a avertizat Luca de Meo.
Conform acordului din 2021, Geely va ajuta Renault să vândă vehicule hibride în China, iar Renault va ajuta Geely să intre pe piața din Coreea de Sud.
În China, Renault a ieșit în 2020 din societatea mixtă pe care o avea cu Dongfeng Motor Corp, iar în decembrie a inițiat restructurarea alinaței cu Brilliance Auto Group Holdings Co. Renault încă are un acord de producție cu Nissan pentru modelul electric Dacia Spring, care este exportat în Europa, și o societate mixtă cu Jiangling Motors Corp pentru vehicule electrice.
"Încercăm să o curățăm", a declarat Luca de Meo referindu-se la afacerea Renault în China. Acesta a adăugat: "Compania va avea nevoie probabil de câțiva ani pentru a realiza un proiect suficient de inovativ astfel încât să ne majorăm cota pe o piață destul de avansată".
Renault și Nissan au un parteneriat din anul 1999, în care Renault deține 44,3% dintre acțiunile Nissan, în timp ce Nissan controlează un pachet de 15% dintre acțiunile Renault, dar nu are drepturi de vot la grupul francez.
Alianța Renault - Nissan, extinsă în 2016 prin includerea Mitsubishi, a devenit unul dintre cei mai mari producători mondiali de automobile.