Până în 2030, Parisul va elimina 60.000 de locuri de parcare și le va înlocui cu copaci. Acesta este unul dintre obiectivele prezentate în noul Plan climatic 2024-2030 al capitalei franceze, care a fost lansat săptămâna trecută și va fi votat în curând de Consiliul Parisului, scrie Bloomberg.
Parisul s-a bucurat deja de multă atenție la nivel internațional pentru măsurile pe care le-a luat în ultimii ani pentru a reduce emisiile de carbon, în special în deceniul care a trecut de la preluarea mandatului de către primarul Anne Hidalgo. Sub titlul „Mai rapid, mai echitabil, mai local”, acest nou plan promite să extindă aceste progrese, oferind un oraș mai ecologic, mai rezistent la condițiile meteorologice extreme, mai prietenos cu pietonii și mai liber de mașini, arată G4Media.ro
Pentru a atinge acest obiectiv, Parisul promite să creeze 300 de hectare de noi spații verzi până în 2030, iar 10% din acestea vor fi amenajate până în 2026. Eliminarea locurilor de parcare va fi o componentă majoră a acestui obiectiv. De exemplu, numeroasele locuri de parcare care flanchează străzile pot fi înlocuite relativ ușor cu rânduri de copaci plantați în straturi care ajută și la absorbția apelor pluviale. Crearea de „piețe oază” în fiecare dintre cele 20 de arondismente ale Parisului va adăuga alte zone verzi în care copacii și structurile de umbră, cum ar fi foișoarele, vor oferi locuitorilor un răgaz de la soare și vor contribui la scăderea temperaturii aerului înconjurător.
Această atenție acordată gestionării căldurii extreme este abordată și în alte părți ale planului. Recentele valuri de căldură au scos în evidență vulnerabilitatea Parisului la creșterea temperaturilor de vară – orașul generează un puternic efect de insulă de căldură urbană, iar multe dintre locuințele și întreprinderile sale nu au aer condiționat. Planul de adaptare la schimbările climatice propune mai multe centre de răcire în cartiere, planuri de regândire a programului zilnic al persoanelor care lucrează în aer liber pentru a preveni stresul termic și un angajament de a instala „acoperișuri reci” izolate sau reflectorizante pe 1 000 de clădiri publice.
Pietonalizarea va continua, de asemenea, în ritm accelerat, municipalitatea angajându-se să creeze un nucleu fără mașini în inima fiecărui arrondissement. Pe bulevardul Périphérique, cunoscuta șosea de centură interioară a Parisului, municipalitatea va rechiziționa o bandă de circulație pentru utilizarea exclusivă a vehiculelor de transport în comun și a participanților la carpooling. Pe benzile care vor rămâne deschise tuturor, limitele de viteză vor fi reduse la 50 de kilometri pe oră.
Propunerile au șanse mari să fie votate într-un consiliu în care partidele din coaliția primarului Hidalgo formează o majoritate. Sub conducerea lui Hidalgo, orașul și-a dezvoltat reputația de a fi deosebit de proactiv împotriva traficului auto, interzicând în mod constant accesul vehiculelor poluante în centrul său, reducând spațiul pentru mașini în multe zone și reducând limitele de viteză. Planuri precum cele de eliminare a parcărilor se bazează pe proiecte deja finalizate, care au creat spații verzi și pietonale în piețe și intersecții importante, așa cum erau înainte de era dominației auto de la sfârșitul secolului al XX-lea.