Petrolul rusesc a fost scos la vânzare cu cel mai mare discount din ultimii 11 ani joi, pe fondul unei cereri limitate, în condițiile în care o serie de cumpărători și companii de transport maritim s-au temut de posibilele sancțiuni din partea Occidentului în urma invaziei Ucrainei. Costurile de transport al petrolului au explodat.
Țițeiul Urals a fost oferit cu o reducere de până la 11,60 dolari pe baril sub prețul petrolului Brent datat, cel mai mare discount din ultimii cel puțin 11 ani, potrivit Bloomberg.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În pofida reducerii, nu au fost înregistrate cereri. Oferta a vizat livrările către Rotterdam, la o licitație organizată de S&P Global Platts.
Separat, o licitație mare pentru amestecul Urals a rămas, de asemenea, fără răspuns, în contextul în care piața se teme de impactul unor sancțiuni suplimentare asupra livrărilor.
Occidentul amenință cu noi sancțiuni punitive după ce forțele rusești au atacat obiective din Ucraina, iar președintele Vladimir Putin a promis să "demilitarizeze" țara și să înlocuiască liderii acesteia, declanșând cea mai gravă criză de securitate din Europa de la cel de-al Doilea Război Mondial.
Cotațiile petrolului au depășit, joi, 100 dolari pe baril pentru prima dată în ultimii peste 7 ani.
"Cumpărătorii din Europa vor evita probabil să ia țiței rusesc atât timp cât tensiunile rămân ridicate, chiar dacă SUA nu impun sancțiuni la scară largă", a declarat Alex Kavouris, analist principal pe petrol la Facts Global Energy.
Oficiali de la trei mari companii de petroliere, doi brokeri navali, patru comercianți de petrol și o rafinărie au declarat că activitatea legată de Rusia a fost suspendată pentru moment.
Rusia trimite aproximativ două treimi din exporturile sale pe mare către utilizatorii finali, multe dintre aceste încărcături fiind gestionate de comercianți.
CITEȘTE ȘI Aeroporturile din România investesc în tehnologii de ultimă generațieTarifele de transport de marfă din Marea Baltică din Rusia au crescut vertiginos, potrivit Baltic Exchange din Londra. Câștigurile zilnice pentru un petrolier care transportă o încărcătură de 100.000 de tone de țiței Urals din Marea Baltică către Europa au sărit cu aproape 800%, ajungând la 121.741 de dolari și subliniind reticența unor armatori de a lua încărcături rusești.
"Cumpărătorii caută să se aprovizioneze cu țiței de la furnizori siguri", spune Lars Barstad, director la Frontline, unul dintre cei mai mari proprietari de superpetroliere din lume.
Traderii caută petrol de la furnizori din Orientul Mijlociu, Africa de Vest, Orientul Mijlociu și Brazilia, iar tarifele de navlosire a superpetrolierelor cresc în consecință, a precizat acesta.
O eventuală sistare a livrărilor rusești ar veni într-un moment teribil pentru piața globală a țițeiului, având în vedere că stocurile au scăzut, iar cererea depășește oferta.
Rusia a transportat pe mare aproximativ 3 milioane de barili de țiței pe zi în decembrie, reprezentând aproximativ două treimi din totalul exporturilor sale de petrol.