Volumul de țiței încărcat în portul rusesc Novorosisk s-a dublat în săptămâna 15-22 aprilie, atingând maximul săptămânal al acestui an, 40% din acesta find transportat către terminalele din România și Bulgaria din Marea Neagră, arată o analiză Blomberg, potrivit căreia sancțiunile impuse de statele occidentale nu au, deocamdată, niciun efect vizibil. Și veniturile obținute de guvernul rus din exportul de țiței prin Marea Neagră s-au majorat cu 25%.
De ce este important: Creșterea exponențială a exporturilor prin portul Novorosisk n-ar trebui să mire din 2 motive. Primul vizează cantitățile scăzute exportate în săptămânile precedente ca urmare a reviziei efectuate la terminalul CPC, prin care este încărcat țiței kazah.
Al doilea ține de acționariatul rafinăriilor din România și Bulgaria. Astfel, prin terminalul CPC din portul rus este încărcat țițeiul kazah care ajunge să fie prelucrat de KMG în rafinăria Petromidia, iar prin celălalt terminal din Novorosisk este exportat țieiul rusesc prelucrat de Lukoil în rafinăriile Petrotel (din România) și Burgas (din Bulgaria).
De asemenea important: Două treimi din țițeiul rafinat în România este importat pe căi maritime. În plus, România este importator net și de produse petroliere, în special motorină. Potrivit unor surse din piață, în 2021, 30% din necesarul de motorină a fost importat prin Marea Neagră din Federația Rusă, 90-95% prin terminalele Oil Terminal.
Firmele care operează cele 3 mari rafinării din România, Petrobrazi, Petromidia și Petrotel, importă petrol și produse petroliere, în special motorină. cu alte companii din grupurile din care fac parte.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Claudiu Cazacu, Consulting Strategist XTB România: Este posibil să avem fluctuații considerabile pe piața criptomonedelor în perioada următoareAstfel, OMV Petrom, care deține Petrobrazi, importă petrol prin intermediul companiei-soră din grupul OMV, OMV Supply & Trading Limited. La rândul său, Rompetrol, care operează Petromidia, apelează la colega sa de grup, KMG Trading, iar Lukoil folosește divizia sa de trading, Litasco, pentru a alimenta Petrotel.
Potrivit datelor Bloomberg, în săptămâna 15-22 aprilie au fost încărcate în Novorosisk 8 tancuri petroliere, număr record înregistrat de la începutul anului. Aproape 40%, 2,4 milioane barili în respectiva săptămână, sau 0,34 barili/zi au avut ca destinație porturile române și bulgare de la Marea Neagră în vederea alimentării cu materii prime a rafinăriilor Petromidia, Petrotel și Burgas.
35% din țițeiul încărcat la Novorosisk are ca destinație India, iar restul de 25% alte porturi din Mediterana, majoritatea probabil în Sicilia, unde Lukoil mai operează o rafinărie, pe care statul italian vrea să o naționalizeze.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, analist eToro: Nu suntem încă într-un moment de panică. Investitorii arată încredere în piețele bursiereÎn săptămâna 15-22 aprilie au fost încărcate în porturile rusești de la Marea Neagră, Marea Baltică, Pacific și zona arctică un total de 40 de tancuri petroliere cu aproximativ 28 de milioane de barili, potrivit datelor de urmărire a navelor și rapoartelor agenților portuari colectate de Bloomberg.
Rusia și-a majorat exporturile maritime la 4 milioane de barili pe zi, în creștere cu 25% față de săptămâna încheiată pe 15 aprilie. Au crescut fluxurile către Asia sau către destinații necunoscute în defavoarea celor către Europa.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Claudiu Cazacu, Consulting Strategist XTB România: Există un mare interes în ceea ce privește zona de energie. Vedem aprecieri ale acțiunilor de zeci de procente doar în ultima lună și jumătateSăptămâna trecută s-au înregistrat volume exportate mai mari din toate cele patru regiuni. Exporturile de țiței Ural și Siberian Light din terminalele din Marea Baltică și Marea Neagră au crescut cu 663.000 de barili pe zi, sau 36%. Volumul de țiței operat prin portul Novorosisk de la Marea Neagră s-a dublat.
Volumele încărcate în cele trei terminale estice ale Rusiei, de pe coasta Oceanului Pacific, au crescut la rândul lor cu 105.000 de barili pe zi sau 10%, iar cele din Murmansk, care utilizează țițeiul produs în zona arctică a Rusiei, s-au majorat, de asemenea, cu 29.000 de barili pe zi sau 9%.
În luna aprilie, Rusia a exportat pe cale maritimă în medie 3,2 milioane de barili pe zi, în timp ce în întreg anul 2021, a fost înregistrată o medie de 2,88 milioane barili pe zi.
În săptămâna 15-22 aprilie, exporturile pe cale maritimă au atins un nivel record de 4 milioane de barili pe zi, ceea ce arată că petrolul rusesc nu duce lipsă de cumpărători.
În pofida scăderii producției de țiței a Rusiei în primele două săptămâni din aprilie cu aproximativ 800.000 de barili pe zi față de media lunii martie, sancțiunile occidentale au avut un impact redus asupra veniturilor Moscovei din exporturile de țiței.
Nivelul record al exporturilor din cea de-a 8-a săptămână de la invadarea Ucrainei, a majorat veniturile exportul de petrol ale guvernului rus cu 25%.
Taxa la exportul de țiței este stabilită la 61,20 dolari pe tonă în aprilie, echivalentul a aproximativ 8,30 dolari pe baril, în creștere față de nivelul de 58,30 dolari pe tonă, 7,95 dolari pe baril din martie. Taxa de export va scădea la 49,60 dolari pe tonă, 6,81 dolari pe baril, în mai.