Magnatul român Zoltan Teszari, unul dintre cei mai bogați oameni din România, este atât de discret încât ziarele locale sunt adesea nevoite să folosească fotografii vechi de 20 de ani ale multimilionarului. Acum, o potențială afacere în Spania a aruncat în lumina reflectoarelor compania care a construit averea antreprenorului de 53 de ani, relatează Bloomberg.
Unitatea spaniolă a Digi Communications este pe cale să devină unul dintre cei mai mari câștigători ai consolidării telecomunicațiilor din Spania.
Digi, care a crescut de la un magazin care vindea cartele telefonice diasporei românești până la al cincilea operator de telecomunicații al acesteia în Spania, este favorizat acum de autoritățile de reglementare din Uniunea Europeană - potrivit unor documente consultate de Bloomberg - pentru a primi un bonus care, probabil, îi va impulsiona creșterea în țară.
CITEȘTE ȘI INTERVIU Adrian Tomșa: Ce să înțeleg, că dacă nu am dorit să-mi dezvolt un brand personal public și că dacă nu am fost prezent în studiourile de televiziune, atunci nu exist, nu sunt un bun român?“Norocul” Digi este legat de o fuziune planificată, în valoare de 18,6 miliarde de euro (20,2 miliarde de dolari), a unității locale a Orange SA și a Masmovil Ibercom SA, operatorii nr. 2 și, respectiv, nr. 4 din Spania, care ar scoate de pe piață un concurent important.
UE a respins anterior astfel de combinații, încercând să încurajeze o concurență care să favorizeze consumatorii. Însă profiturile în scădere ale operatorilor naționali și nevoia disperată de a găsi fonduri pentru a construi rețele 5G ar putea convinge autoritățile de reglementare să permită fuziunea, atâta timp cât companiile promit să vândă anumite active rivalilor.
În condițiile în care Orange și Masmovil se așteaptă să obțină aprobarea pentru acordul lor până la sfârșitul anului, Digi este cumpărătorul preferat de UE pentru aceste active și a ajuns la un acord preliminar pentru a le cumpăra, potrivit unor persoane familiarizate cu această chestiune.
Modul în care se desfășoară fuziunea Orange-Masmovil este urmărit îndeaproape în mare parte din Europa, succesul acesteia putând declanșa un val de consolidare, în special pe piețe extrem de competitive precum Spania, Italia, Franța și Danemarca. Un număr mai mic de jucători ar putea aduce o îmbunătățire a marjelor, ar putea duce la creșterea fondurilor pentru rețelele europene de telecomunicații și ar putea contribui la eliminarea unui deficit de investiții estimat la 174 de miliarde de euro. În octombrie, Vodafone Group a acceptat să-și vândă unitatea spaniolă aflată în dificultate către Zegona Communications, o firmă de investiții care face bani din restructurarea întreprinderilor aflate în dificultate.
"Fuziunile și alte potențiale achiziții par să perturbe status quo-ul", a declarat Ahmad Latif Ali, liderul departamentului EMEA de analiză a telecomunicațiilor la IDC, adăugând că fuziunea propusă între Orange și Masmovil este un test decisiv pentru poziția Comisiei privind consolidarea.
CITEȘTE ȘI Iubitorii de cafea vor fi afectați de scăderea recoltei din Vietnam. La ce se va ajungeTranzacția, care ar putea oferi Digi unele active cheie, este "o șansă unică" și ar putea fi "un moment de transformare pentru companie", a spus el.
Digi, al cărei model de afaceri depinde încă în mare parte de închirierea de conectivitate de rețea de la marii operatori, este deja în creștere în România și Spania. Are ambiții mai mari pentru Europa, urmând să se extindă anul viitor în Portugalia și Belgia.
"Privind dincolo de anul 2023, suntem încântați să avansăm cu intrarea pe piețele din Portugalia și Belgia, unde ne propunem să replicăm modelul nostru de servicii accesibile și de înaltă calitate, asigurându-ne astfel o creștere continuă în peisajul european al telecomunicațiilor", a declarat Serghei Bulgac, directorul general al Digi.
Deși nu este implicat în fiecare întorsătură a operațiunilor, Teszari, care deține aproximativ 60% din Digi, este decidentul suprem al grupului și ia toate deciziile importante, de la strategie la fuziuni și achiziții, spun oficialii companiei. Teszari, care vorbește rar cu presa, a refuzat să comenteze planurile de viitor ale firmei sale.
Campion la judo
Cu toate acestea, puține lucruri l-ar fi putut pregăti pentru succesul de până acum al grupului. Născut în 1970 într-o familie de etnici maghiari - o minoritate din România - Teszari a făcut bani pentru prima dată ca tânăr campion la judo, călătorind în Europa și aducând la vânzare produse greu de găsit în țara sa de origine în comunism, precum cafeaua și tutunul. El a investit banii obținuți într-un magazin de înghețată situat în curtea unei biserici, apoi într-o companie care importa echipamente pentru firmele de televiziune, înainte de a înființa în cele din urmă afacerea de internet, televiziune prin cablu și telefonie care a precedat Digi, arată Bloomberg.
CITEȘTE ȘI Ungaria reintroduce Golden Visa, regulă scoasă anterior după acuzații de corupțiePână la jumătatea anilor 2000, Teszari a condus singur afacerea de la baza sa din România, iar angajații spuneau că era foarte activ și omniprezent. Pasionat de mașini, Teszari este cunoscut pentru faptul că și-a cumpărat un Audi 80 roșu în anii 1990, o manifestare rară de bogăție în condițiile în care toți ceilalți din România aveau o Dacia - singura mașină construită și disponibilă în țară la acea vreme. Se știu puține lucruri despre locul unde se află în prezent Teszari, presa română speculând că acesta locuiește în Ungaria sau la o reședință din apropierea stațiunii balneoclimaterice Băile Felix din Transilvania, în vestul României.
Antreprenorul a păstrat un profil scăzut de când s-a retras din operațiunile zilnice, predând frâiele actualului CEO, Bulgac, în 2015.
Dar înainte de asta, în 2008, el și-a dus firma de telecomunicații în Spania, prin achiziția unei participații de control la un operator care se adresa românilor din țară. La acea vreme, Spania se afla în mijlocul unei creșteri spectaculoase a numărului de sosiri de români, cel mai mare grup de străini în țară, chiar înaintea marocanilor. În mare parte fără permise de muncă valabile, românii nou-veniți lucrau adesea ca culegători de fructe, în construcții sau în industria ospitalității.
Digi a încercat să facă această comunitate să se simtă "ca acasă", distribuindu-și serviciile printr-o rețea de magazine de proximitate și companii din Spania care se adresează populației de imigranți, cu servicii de asistență în limba română. De atunci, Digi și-a lărgit aria de acoperire, oferind servicii la scară mai largă clienților spanioli.
Digi a înregistrat o creștere de 30% a veniturilor sale în al treilea trimestru al acestui an și se mândrește în prezent cu 6,1 milioane de clienți, dintre care 1,5 milioane s-au abonat numai în ultimul an.
În Spania, Digi a amânat anul trecut de patru ori publicarea conturilor pentru anul 2021, după ce auditorul său, KPMG, a declarat că societatea nu a furnizat suficientă documentație privind vânzarea filialei sale din Ungaria către operatorul 4iG pentru 625 de milioane de euro, potrivit El Pais. Reprezentanții Digi au precizat însă că raportul auditorului a spus că 4iG nu a fost receptiv la solicitările KPMG de informații pentru a permite Digi să pretindă un profit din operațiuni întrerupte.
CITEȘTE ȘI Germania va forța proprietarii de terenuri să accepte montarea instalațiilor de energie regenerabilăNimic din toate acestea nu pare să fi oprit marșul companiei. Cu un nivel scăzut al finanțărilor cu efect de levier, care îi oferă suficient spațiu pentru a oferi prețuri foarte mici, Digi a reușit să obțină cote de piață în Spania. Compania, care în prezent plătește liderul de piață Telefonica SA pentru a utiliza rețelele 4G și de fibră optică ale acesteia din urmă, își dezvoltă propriile rețele de acest tip. Digi oferă clienților o reducere de până la 40% pentru noile sale rețele, cu viteze mai bune.
Război al prețurilor?
Un raport Morgan Stanley semnat de analistul Nawar Cristini, publicat la sfârșitul lunii iunie, a constatat că majoritatea mărcilor, inclusiv Telefonica, Orange și Masmovil, au fost nevoite “să fugă” de segmentul inferior al pieței în ultimul an, în timp ce Digi a împins prețurile în jos, până la 15 euro pentru o conexiune de fibră optică de 500 Mbps și un plan de telefonie mobilă care include 10 GB și apeluri nelimitate pentru 7 euro.
Într-un semn prevestitor al războiului de prețuri care va urma, Eamonn O'Hare, directorul general al Zegona, care cumpără Vodafone Spania, a declarat pentru Bloomberg News că va lupta cu Digi "în tranșee", prin consolidarea mărcii sale low-cost Lowi cu oferte 5G și TV.
Orange și Masmovil ar prefera să își vândă activele, cum ar fi accesul la rețelele de fibră optică, unii clienți de telefonie fixă și licențele de utilizare a spectrului de frecvențe mobile, unui rival mai mic, Avatel - un operator de telecomunicații cu o vechime de 11 ani, care oferă servicii în zonele rurale -, a declarat o persoană familiarizată cu tranzacția. Însă Comisia Europeană a sugerat Digi, care are mai mulți clienți și o amprentă mai mare în Spania, potrivit unor documente consultate de Bloomberg.
"În lumina posibilei fuziuni Masmovil, am fi interesați să participăm la (acțiunile de - n.t.) remediere", a declarat directorul general Bulgac în timpul teleconferinței privind rezultatele companiei din 14 noiembrie.
Având în vedere că cea mai mare parte a creșterii Digi în Spania provine din serviciile de telefonie fixă, opțiunea de a cumpăra spectrul de la Orange-Masmovil ar putea stimula activitatea de telefonie mobilă a companiei, a declarat Ali de la IDC.
CITEȘTE ȘI Ford Otosan crește capacitatea fabricii din Turcia, după ce a lansat la Craiova producția noilor Courier"Ar putea avea propria lor rețea și ar putea analiza oportunitățile de partajare a oportunităților în domeniul telefoniei mobile, al telefoniei fixe și al fibrei optice", a spus el.
Posibila fuziune a oferit o fărâmă de speranță pentru companiile de telecomunicații, pe o piață în care acestea s-au luptat să obțină un randament al investițiilor. Dar perspectiva unui concurent agresiv precum Digi, întărit de accesul la active-cheie, ridică spectrul mai multor perdanți decât câștigători pe piață. Telefonica se numără printre cei care ar putea fi afectați, deoarece obține aproximativ 350 de milioane de euro pe an din acordarea accesului către Digi, adică aproximativ 14% din fluxul de numerar liber al capitalului său, potrivit analistului Keval Khiroya de la Deustche Bank.
Orange și Vodafone au pierdut cotă de piață anul trecut, în timp ce Digi a câștigat peste un milion de clienți noi în această perioadă.
Posibilitățile Digi dau fiori reci celor care își amintesc povestea Masmovil, care, în 2015, a beneficiat de remedii care l-au ajutat să devină un operator de telefonie mobilă cu propriul spectru, ceea ce i-a permis să concureze de la egal la egal cu rivali mai mari, precum Vodafone,
Orange și Telefonica. Masmovil a cumpărat active de fibră optică pe care Orange le-a vândut la solicitarea Comisiei, pentru a cumpăra furnizorul de internet Jazztel. Tranzacția a permis Masmovil să ofere servicii de fibră optică unui număr de 720.000 de gospodării din cele mai mari orașe spaniole.
Telefonica, cel mai mare operator de telecomunicații din Spania, se pregătește deja pentru potențiale probleme. Directorul general de operațiuni Angel Vila a declarat, luna trecută, că firma are un "plan de urgență" și "pârghii suplimentare" pregătite pentru a face față rezultatului remediilor în cazul unei potențiale tranzacții Orange-Masmovil.
În timp ce Digi a lui Teszari zguduie piața spaniolă de telecomunicații, ar putea fi o lecție pentru restul Europei.
"Cei mai mari jucători din Spania au vrut să se extindă și să cucerească, iar acum se retrag din cauza randamentelor slabe din ultimii ani", a declarat Ali de la IDC. "Acest lucru oferă o oportunitate jucătorilor existenți și celor nou veniți să câștige cotă de piață".