Producătorul auto chinez BYD Co. a primit subvenții guvernamentale directe în valoare de cel puțin 3,4 miliarde de euro, în cadrul strategiei Beijingului de a domina piața automobilelor electrice și a altor tehnologi verzi, susține un nou studiu publicat de un institut german, transmite Bloomberg.
Ajutoarele pentru cel mai mare producător chinez de automobile electrice au crescut de la 220 milioane de euro în 2020, până la 2,1 miliarde de euro doi ani mai târziu, a estimat miercuri Institutul de la Kiel pentru Economia Mondială. În plus, BYD a beneficiat și de sprijinul oferit de producătorii locali de baterii, dar și de reducerile acordate celor care cumpără automobilele sale, se mai precizează în acest studiu publicat într-un moment în care Uniunea Europeană investighează ajutoarele de stat incorecte de care au beneficiat producătorii chinezi de automobile electrice, scrie Agerpres.
Subvenții similare cu cele acordate BYD "au permis firmelor chineze să crească rapid, să domine piața chineză și au facilitat expansiunea pe piețele din UE", susține Institutul de la Kiel pentru Economia Mondială, care consiliază și guvernul german.
Uniunea Europeană este presată să reechilibreze relațiile comerciale cu China pe măsură ce unele țări membre, precum Franța, vorbesc de o amenințare economică de pe urma unui val de produse chineze care inundă piața comunitară. BYD și compatrioții săi Nio și Geely se extind în Europa după ce au crescut în China, unde producători occidentali, precum Tesla și Volkswagen, pierd teren în contextul unui război agresiv al prețurilor pe segmentul automobilelor electrice.
Institutul de la Kiel pentru Economia Mondială subliniază că aproape toate companiile chineze listate au primit subvenții guvernamentale directe, institutul menționând în mod special sprijinul oferit pentru producătorii de turbine eoliene, panouri fotovoltaice și fabricanții de materiale rulant. Ajutoarele industriale din China sunt "de cel puțin trei sau patru ori" mai mari decât în țările mari din UE și OCDE, susține Institutul de la Kiel pentru Economia Mondială.
UE a pus la punct un fond de inovație în valoare de 40 de miliarde de euro pentru a concura cu China și subvențiile prevăzute de autoritățile americane în Inflation Reduction Act. În luna octombrie a anului trecut, Comisia Europeană a lansat o anchetă pentru a stabili dacă ajutoarele chineze pentru companii precum BYD, SAIC și Geely au dat industriei chineze un avantaj incorect.
BYD a început ca un producător de baterii, dar a investit sume mari în cercetare și dezvoltarea de tehnologii în domeniul automobilelor electrice și vehiculelor plug-in hybrid. BYD a putut să crească semnificativ atunci când piața auto din China a decolat grație subvențiilor generoase oferite la achiziționarea de automobile electrice. Compania, care în 2023 a raportat un profit net de aproximativ 30 de miliarde de yuani (4,2 miliarde de dolari), a putut să își devanseze rivalii occidentali la capitolul preț în China, în condițiile în care modelul său de tip hatchback Seagull se vinde pentru mai puțin de 10.000 de dolari.