Beijingul a sugerat că producătorii germani de automobile de lux ar putea beneficia dacă Berlinul convinge Uniunea Europeană să renunțe la taxele vamale impuse exporturilor chineze de vehicule electrice, potrivit unor persoane familiarizate cu această chestiune, scrie Bloomberg.
China a propus reducerea taxelor existente pentru automobilele cu motoare mari în schimbul renunțării la taxele planificate pentru vehiculele electrice asupra importurilor din țara asiatică, au declarat aceste persoane, care au vorbit sub rezerva anonimatului. Beijingul impune în prezent o taxă de 15% pentru vehiculele de pasageri din blocul comunitar, scrie G4Media.ro.
Ministrul chinez al comerțului, Wang Wentao, a făcut aluzie la posibilitatea avantajelor pentru omologul său german Robert Habeck în timpul unei întâlniri sâmbătă la Beijing, a declarat una dintre persoane. Vizita sa de trei zile în cea de-a doua economie a lumii a avut loc la câteva săptămâni după ce UE a propus majorarea taxelor la mașinile electrice până la 48% în cursul acestui an.
Schimbul reflectă o neconcordanță între modul în care UE și China abordează disputa. Comisia Europeană afirmă că stabilește tarifele pe baza concluziilor juridice ale unui studiu aprofundat privind subvențiile masive de stat acordate de Beijing. Taxele urmăresc să uniformizeze condițiile de concurență prin compensarea ajutorului chinez cu ceva de valoare egală.
Dar acest exercițiu juridic a fost întotdeauna vulnerabil la presiunile politice. Beijingul a semnalat anterior că ar putea impune o taxă de 25% pe mașinile europene cu motoare mari, o măsură care ar afecta producătorii germani de automobile de lux, inclusiv Mercedes-Benz și BMW.
Pericolul pentru Comisie este că Berlinul – care se opune deja taxelor – ar putea fi convins de industria sa auto masivă să rupă rândurile și să exercite presiuni asupra brațului executiv al blocului și asupra altor state membre, folosindu-și greutatea în calitate de cea mai mare economie a UE.
Comisia Europeană și Ministerul Comerțului din China nu au răspuns la solicitările de comentarii. Ministerul Economiei din Germania a refuzat să confirme comentariile lui Wang.
Potrivit lui Deborah Elms, șefa departamentului de politică comercială din cadrul Fundației Hinrich, oficialii de la Beijing mai au încă spațiu de negociere.”UE ar putea opta oricând pentru amânarea impunerii de taxe, în așteptarea rezultatului negocierilor”, a adăugat ea. „Atâta timp cât cele două părți fac suficiente progrese în direcția unui răspuns, este posibil să se oprească cronometrul”.
Negocierile de la Beijing au avut loc în timp ce șeful UE pentru comerț, Valdis Dombrovskis, a avut o convorbire video „sinceră și constructivă” cu omologul său chinez în cursul weekendului. Înalții funcționari ai celor două părți abia dacă și-au vorbit în timpul anchetei.
„Cele două părți au convenit să se angajeze pe baza faptelor și cu respectarea deplină a normelor OMC”, a declarat Olof Gill, un purtător de cuvânt al Comisiei Europene. „Partea UE a subliniat că orice rezultat negociat al anchetei sale trebuie să fie eficient în abordarea subvenționării prejudiciabile.”
CITEȘTE ȘI Fondul European de Investiții, acord de împrumut subordonat în valoare de 5 milioane de lei cu Instant Factoring IFN. Compania a intrat recent în SpaniaPentru China, stoparea taxeloar putea trimite un semnal important altor economii majore. Canada se gândește acum, de asemenea, la potențiale taxe pentru vehiculele electrice chinezești, pentru a se alinia la măsurile luate de UE și SUA, unde președintele Joe Biden a anunțat o taxă de 100% pentru astfel de produse.
În ultimele luni, departamentele guvernamentale chineze, presa controlată de partid și alte grupuri afiliate statului au desfășurat o campanie crescândă de amenințări vizând brandy-ul francez, șunca spaniolă, vehiculele germane cu motoare mari și alte sectoare precum aviația.
China a încercat să transforme discuțiile într-o negociere comercială și a încercat să divizeze statele membre prin presiuni bilaterale asupra lor, au afirmat unele persoane. Deși UE este deschisă la soluții care ar avea aceleași efecte ca taxele compensatorii, acestea ar trebui să respecte pe deplin normele Organizației Mondiale a Comerțului.
Idei precum introducerea de către China a unor cote autoimpuse pentru exporturile sale de vehicule electrice în loc de taxe sunt puțin probabil să îndeplinească aceste criterii, a declarat una dintre persoanele familiare.
UE a notificat producătorii de vehicule electrice la începutul acestei luni că va introduce noi taxe vamale provizorii în iulie, în urma unei anchete care a durat luni de zile. Taxele vor fi introduse inițial printr-o garanție, urmând să fie colectate dacă taxele definitive sunt impuse în noiembrie.