Considerate odată depășite, cele mai mari avioane de pasageri se bucură în prezent de o revenire surprinzătoare pentru a putea răspunde la o relansare spectaculoasă a călătoriilor cu avionul, transmite Bloomberg.
La începutul lui 2020, când pandemia de Covid-19 a paralizat zborurile cu avionul, multe companii aeriene se străduiau să vadă un viitor pentru enormele aparate Airbus A380. De exemplu, compania australiană Qantas Airways a decis să își parcheze toate cele 12 aparate Airbus A380 pe un aeroport din deșertul California, estimând că nu va avea nevoie de ele pentru cel puțin trei ani, în timp ce Etihad Airways aprecia că cele 10 aparate de tip super-jumbo din flota sa nu vor mai zbura vreodată, scrie Agerpres.
Însă relansarea bruscă a călătoriilor din acest an a dat acestor giganți ai aerului, capabili să transporte peste 500 de pasageri, o nouă viață. Aceste avioane au devenit soluția favorită a companiilor aeriene din Marea Britanie, Golful Persic și Australia, în condițiile în care creșterea explozivă a volumului pasageri a dus la limită forța de muncă din sectorul aerian, care a fost redusă în perioada crizei.
Potrivit firmei de consultanță Cirium, la finele lui 2022 numărul de zboruri efectuate într-o lună de avioanele A380 se vor apropia la 60% din nivelul pre-Covid. De asemenea, compania aeriană British Airways va opera mai multe zboruri cu avioane A380 la finele acestui an, comparativ cu situația de dinaintea Covid-19.
Avioanele de tip super-jumbo erau în pierdere de popularitate încă înainte de pandemie, pe măsură ce companiile aeriene se îndreaptă spre avioanele cu două motoare și un consum mai mic de combustibil, precum Boeing 787 sau Airbus A350. În aceste condiții, producătorul european Airbus a livrat în 2021 ultimul exemplar din avionul super-jumbo A380, punând capăt unui program care a durat 14 ani. De asemenea, o serie de companii aeriene precum Malaysia Airlines, Deutsche Lufthansa și Air France-KLM au decis să își vândă sau să retragă treptat aparatele A380 din flotele lor.
În luna iunie 2020, când pandemia de coronavirus făcea ravagii la nivel mondial, companiile aeriene au operat doar 43 de zboruri utilizând avioane A380.
Luna aceasta, sunt programate aproape 4.000 de zboruri utilizând avioane A380 și aproximativ 6.000 de zboruri programate pentru luna ianuarie 2023, potrivit Cirum. Compania aeriană Singapore Airlines Ltd., care în timpul pandemiei a transformat un avion A380 într-un restaurant, a decis că zborurile cu astfel de avioane vor reveni la nivel normal până la finele acestui an.
John Grant, analist șef la firma de analiză a datelor OAG, este de părere că valoarea oferită companiilor aeriene de aparatele A380 ar putea să se prelungească și dincolo de creșterea actuală. Unul dintre motive este și acela că există un număr redus de operatori care utilizează acest avion sau nu au o alternativă imediată.
"Cred că are un viitor pentru anumiți transportatori. Companiile aeriene pot să spere că peste 18 luni prețul petrolului va fi mai mic, iar A380 va fi un avion ideal", a spus Grant.
Cel mai mare avion de pasageri din lume, cu până la 544 de locuri și un un preț de catalog de 436 milioane de dolari, Airbus A380 a fost lansat în 2007 însă viitorul său a fost afectat de decizia principalului client, compania Emirates, care și-a redus comenzile, de la 162 inițial până la 123 de aparate. Producția de avioane A380 s-a încheiat după ce au fost construite 272 de aparate, comparativ cu peste 1.000 de exemplare cum se prognoza la un anumit moment.