Declarația privind beneficiarul real va fi amânată până la 1 octombrie, a decis coaliția de guvernare, conform ministrului Economiei, Claudiu Năsui. El este cel care a inițiat anul trecut un proiect de lege în Parlament, adoptat, care a exclus de la depunerea declarației firmele cu asociați doar persoane fizice. Cum a anunțat însă Profit.ro, în urma unui amendament introdus de Guvern anul acesta, excepția respectivă a fost anulată.
Potrivit informațiilor Profit.ro, amânarea i-ar viza acum pe toți cei care depun declarația, nu doar pe cei care au au făcut obiectul legii 108 de anul trecut.
Este important: În prezent, amânarea a fost convenită în coaliție, dar se aplică legislația în vigoare ( disponibilă mai jos), până la momentul la care Guvernul va aproba o ordonanță pentru suspendarea obligației de depunere și aceasta va fi publicată în Monitorul Oficial.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Ieri în ședința de coaliție s-a decis ca declarația de beneficiar să fie amânată până la 1 octombrie. Până atunci vom încerca să convingem coaliția să revenim la sistemul din Austria. Adică sistemul care s-a aplicat și anul trecut în România, prin legea 108/2020, care nu chinuie sute de mii de firme cu o birocrație inutilă. Declarația de beneficiar real este o declarație de aproximativ 10 foi prin care statul ne cere informații pe care le are deja. Și ni le cere nu numai o dată, ci în fiecare an, chiar dacă nu se schimbă nimic. Reușisem să eliminăm această declarație anul trecut, dar ea a revenit din cauza unui amendament care a fost strecurat pe furiș într-o lege anul acesta", a transmis Claudiu Năsui.
Înainte de aceste modificări, declarația trebuia depusă doar la înmatriculare și ori de câte ori intervenea o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real declarat. Aceste obligații rămân de asemenea valabile.
CITEȘTE ȘI Dacă ar ajunge roboții să dea consultanță, ce vor mai face oamenii? Despre viitorul consultanței, ce cred liderii PwC (III) CITEȘTE ȘI Studiu EY: Companiile raportează scăderi ale cifrei de afaceri, însă doar 19% și-au revizuit politica de prețuri de transfer"Ieri am avut o întâlnire cu doamna Isabel Rauscher, ambasadorul Austriei în România. Ne-am întâlnit pentru a discuta bunele practici ale Austriei în ce privește mediul de afaceri, mai ales în relația dintre antreprenori și autoritățile statului. Unul dintre subiectele principale pe care le-am discutat a fost infama declarație de beneficiar real: o sarcină birocratică inutilă și exagerată împotriva antreprenorilor, prin care îi obligăm să declare, în aproape 10 pagini, informații pe care statul le are deja. Anul trecut am eliminat această declarație inutilă (prin legea 108/2020), însă a fost reintrodusă recent în parlament. Pretextul? Temerea de un așa-zis infringement. Adevărul este că nu există nici un infringement, iar legea prin care am eliminat declarațiile inutile anul trecut nu a reinventat roata: a preluat bunele practici ale altor țări, care nu mută răspunderea și povara pe antreprenori și nu implementează directivele în cel mai leneș și draconic mod posibil", a spus, în aprilie, ministrul Economiei.
Legislația acum în vigoare - Ce spune Registrul Comerțului
"Începând cu data de 30 aprilie 2021, ca urmare a intrării în vigoare a Legii nr. 101/2021 pentru aprobarea Ordonanței de urgență nr. 111/2020 *:
- Persoanele juridice supuse obligației de înregistrare în registrul comerțului depun la înmatriculare, anual sau ori de câte ori intervine o modificare, o declarație privind beneficiarul real al persoanei juridice, în vederea înregistrării în Registrul beneficiarilor reali.
- Sunt exceptate de la obligația depunerii declarației privind beneficiarul real regiile autonome, companiile și societățile naționale și societățile deținute integral sau majoritar de stat.
- Declarația anuală word word se depune la oficiul registrului comerțului în care este înmatriculată persoana juridică în termen de 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare anuale.
- Dacă intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, declarația se depune în termen de 15 zile de la data la care aceasta a intervenit
- În contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, în vederea evitării aglomerării ghișeelor, recomandăm ca transmiterea cererilor de depunere a declarațiilor privind beneficiarii reali să se facă prin mijloacele electronice (portalul de servicii al ONRC /adresele de e-mail ale ORCT) sau prin corespondență (poștă/curier).
*În Monitorul Oficial al României nr. 446/27.04.2021, Partea I, s-a publicat Legea nr. 101/2021 pentru aprobarea Ordonanței de Urgență nr. 111/2020 privind modificarea și completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, pentru completarea art. 218 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și pentru completarea art. 12 alin. (5) din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare."