Finanțele promit că SPV obligatoriu va beneficia de servicii noi, precum declarații pre-completate, rapoarte care să se poată importa în programele de contabilitate, fișiere prelucrabile, precum și de posibilitatea de a efectua plăți

Finanțele promit că SPV obligatoriu va beneficia de servicii noi, precum declarații pre-completate, rapoarte care să se poată importa în programele de contabilitate, fișiere prelucrabile, precum și de posibilitatea de a efectua plăți
scris 10 mai 2021

Platforma Spațiul Privat Virtual (SPV), prin care ANAF interacționează online cu contribuabilii, va fi extinsă cu noi servicii, precum declarații pre-completate, rapoarte care să se poată importa în programele de contabilitate, fișiere prelucrabile, precum și posibilitatea de a efectua plăți. Potrivit Ministerului Finanțelor, aceste servicii vor fi disponibile până la data la care înrolarea în SPV va deveni obligatorie pentru firme și persoanele care desfășoară activități independente și profesii liberale, iar documentele pe hârtie nu vor mai fi acceptate de ANAF în cazul acestora. Profit.ro a prezentat proiectul Ministerului Finanțelor joi seara, când acesta a fost postat pe site-ul ministerului.

Societatea și-ar dori o nouă abordare din partea autorităților în lupta împotriva fumatului CITEȘTE ȘI Societatea și-ar dori o nouă abordare din partea autorităților în lupta împotriva fumatului
Urmărește-ne și pe Google News

Ar urma să fie afecate un număr mare de firme și persoane. Astfel, Ministerul Finanțelor intenționează să oblige circa 1 milion de firme și peste 600.000 de persoane care desfășoară activități independente și profesii liberale să se înroleze pe platforma SPV și să transmită online documente către ANAF. Numărul de 1 milion de firme care nu sunt înrolate și ar trebui să se înscrie în SPV, prezentat de Finanțe, pare, însă, unul exagerat, întrucât pare să includă și contribuabilii persoane juridice inactive fiscal sau care și-au suspendat activitatea la Registrul Comerțului. Dacă luăm în calcul doar contribuabilii persoane juridice active fiscal, ar trebui să se mai înscrie în SPV circa 660.000 de firme.

Proiectul de act normativ prevede înrolarea în Spațiul Privat Virtual (SPV) a persoanelor juridice, asocierilor și a altor entitãți fãrã personalitate juridicã, precum și a persoanelor fizice care desfãșoarã o profesie liberalã sau exercitã o activitate economicã în mod independent, în formele prevãzute de Ordonanța de Urgențã a Guvernului nr. 44/2008. Înscrierea în SPV rãmâne opționalã pânã la data la care prevederile cuprinse în actul normativ intrã în vigoare. Dupã acest termen cererile, înscrisurile sau orice alte documente depuse la organul fiscal central în format letric nu vor mai fi luate în considerare.

Fulfilment by eMAG, instrumentul de un milion de euro care ajută antreprenorii să se concentreze pe creșterea afacerii CITEȘTE ȘI Fulfilment by eMAG, instrumentul de un milion de euro care ajută antreprenorii să se concentreze pe creșterea afacerii

"Am publicat acest proiect spre consultare publicã, iar forma finalã va fi adoptatã dupã încheierea discuțiilor cu partenerii din mediul privat. Ne dorim ca Spațiul Privat Virtual sã devinã un instrument-cheie în ceea ce privește interacțiunea cu contribuabilii și vom extinde serviciile disponibile prin intermediul acestei platforme concomitent cu sporirea eforturilor de înrolare a persoanelor juridice și a persoanelor fizice autorizate. În prezent se lucreazã la identificarea unor mecanisme de simplificare și flexibilizare a înrolãrii și autentificãrii utilizatorilor în SPV. În plus, pânã la data când prevederile actului normativ vor intra în vigoare, ANAF trebuie sã ia mãsuri pentru a fi pe deplin pregãtitã atât sã proceseze numãrul suplimentar de contribuabili care se vor înrola în SPV, cât și sã ofere tot suportul acestora pe parcursul întregului demers astfel încât tranziția sã se desfãșoare fãrã probleme. Prin eliminarea hârtiilor, a cozilor la ghișeu și a birocrației excesive, consider cã facem un pas foarte important spre digitalizarea administrației fiscale, fapt ce ne aduce mai aproape de standardele și de bunele practici europene în domeniu, adicã de normalitate", a declarat ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare.

Astfel, Ministerul Finanțelor face un pas important pentru dezvoltarea digitalizãrii și eficientizarea comunicãrii dintre stat și contribuabili, urmând ca aceastã schimbare sã aducã o serie de beneficii pentru contribuabili, precum:

Dacă ar ajunge roboții să dea consultanță, ce vor mai face oamenii? Despre viitorul consultanței, ce cred liderii PwC (III) CITEȘTE ȘI Dacă ar ajunge roboții să dea consultanță, ce vor mai face oamenii? Despre viitorul consultanței, ce cred liderii PwC (III)
  • evitarea interacțiunii fizice (ghișeu, poștã), comunicarea fiind realizatã non-stop, prin intermediul SPV;
  • eliminarea timpilor de așteptare, întrucât anumite document, precum certificatele de atestare fiscalã sau cazierul fiscal, se pot obține mult mai repede;
  • posibilitatea depunerii mai multor tipuri de cereri on-line, precum și vizualizarea rãspunsurilor direct din SPV;
  • posibilitatea consultãrii situației fiscale la zi, respectiv posibilitatea de a solicita situația obligațiilor de platã sau a plãților efectuate;
  • primirea de informații personalizate legate de obligativitatea depunerii anumitor declarații sau termenele aferente de depunere;
  • acces la evidența completã a tuturor interacțiunilor contribuabilului cu ANAF, precum tipul declarațiilor depuse și data depunerii.

Este important de subliniat cã serviciile oferite contribuabililor prin intermediul platformei SPV vor fi extinse, astfel ca pânã la data când prevederile actului normativ vor intra în vigoare, contribuabilii vor benefica de declarații pre-completate, rapoarte care sã se poatã importa în programele de contabilitate, fișiere prelucrabile, precum și de posibilitatea de a efectua plãți prin platforma SPV.

În acest moment, în România sunt 1,5 milioane de persoane juridice, dintre care au cont în SPV 510.000 de contribuabili. Aceastã situație se traduce prin faptul cã 33% sunt deja înscriși în SPV, urmând ca încã un milion de contribuabili sã beneficieze de aceastã infrastructurã digitalã. Din totalul persoanelor fizice care desfãșoarã activitãți independente (662.000), doar 5% (35.000) au cont în platforma SPV.

Studiu EY: Companiile raportează scăderi ale cifrei de afaceri, însă doar 19% și-au revizuit politica de prețuri de transfer CITEȘTE ȘI Studiu EY: Companiile raportează scăderi ale cifrei de afaceri, însă doar 19% și-au revizuit politica de prețuri de transfer

Totodatã, se creeazã cadrul legal, astfel încât comunicarea dintre ANAF și autoritãțile publice, instituțiile publice și de interes public din administrația publicã centralã și localã sã se realizeze exclusiv prin PatrimVen în baza unui protocol trimis de ANAF cãtre fiecare autoritate publicã, instituție publicã sau de interes public.

De asemenea, proiectul modificã prevederile Codului de procedurã fiscalã în scopul recunoașterii bunei credințe a contribuabililor, în situația în care, din greșealã, aceștia plãtesc obligațiile fiscale la un alt organ fiscal decât cel cãruia i se cuveneau sumele pentru plata obligațiilor bugetare. Astfel, la cererea contribuabililor, viramentele efectuate eronat se vor corecta, cu pãstrarea datei plãții, iar în funcție de data plãții se va pãstra beneficiul acordat de legiuitor de platã a jumãtate din minimul legal al amenzii.

Pentru aplicarea unui tratament echitabil tuturor contribuabililor se propune:

  • anularea dobânzilor, penalitãților și tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central cu scadențe anterioare datei de 31 martie 2020, în cazul contribuabililor care au fost supuși inspecției fiscale sau verificãrii situației fiscale personale începute și pentru care s-a comunicat decizia de impunere în perioada cuprinsã între data de 15 mai 2020 (dupã data intrãrii în vigoare a O.U.G. nr. 69/2020) și data de 28 martie 2021 (pânã la data intrãrii în vigoare a O.U.G. nr. 19/2021). Acordarea facilitãții se realizeazã cu respectarea condiției de platã integralã a obligației bugetare principale stabilite prin decizia de impunere, pânã la un anumit termen, și cu depunerea cererii de anulare pânã cel târziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv. În situația în care obligația bugetarã principalã stabilitã prin decizia de impunere a fost achitatã pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanțe de urgențã, contribuabilul are dreptul de a beneficia de facilitatea fiscalã dacã depune cererea pânã la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv;
  • anularea dobânzilor, penalitãților și tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale administrate de organul fiscal cu scadențe anterioare datei de 31 martie 2020, în cazul contribuabililor care au fost supuși verificãrii documentare dupã data de 15 mai 2020. Acordarea facilitãții se realizeazã cu respectarea condiției de platã integralã a obligației bugetare principale stabilite prin decizia de impunere pânã la anumite termene  și cu depunerea cererii de anulare pânã cel târziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv, respectiv în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere dacã termenul de 90 de zile se împlinește dupã 31 ianuarie 2022 inclusiv. În ambele situații reglementate, accesoriile stinse atât înainte, cât și dupã data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanțe de urgențã, se restituie potrivit Codului de procedurã fiscalã.

Ministerul Finanțelor invitã la dialog toate instituțiile și pãrțile interesate care vor beneficia de aceastã ordonanțã, urmând ca, la începutul lunii iunie, propunerea finalã sã reflecte consensul atins în urma dezbaterilor.

viewscnt
Afla mai multe despre
spv
anaf
ministerul finantelor