Declarația anuală privind beneficiarul real va fi eliminată din nou în Parlament după ce mai multe amendamente în acest sens au fost admise, în comisiile de specialitate, la un proiect de lege privind prevenirea și combaterea spălării banilor.
Deputatul Claudiu Năsui, fost ministru al Economiei, a anunțat ulterior că ministerul a inițiat consultări cu Comisia Europeană referitor la modificarea legislației care impune depunerea declarației privind beneficiarul real. Potrivit acestuia, Comisia Europeană solicită doar declarația inițială, astfel încât să existe baza de date, dar și actualizarea informațiilor când este necesar.
Acum, alături de alți colegi parlamentari, deputatul USR a depus o serie de amendamente, votate în comisii, la legislația actuală pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, cea care instituie obligația depunerii unei declarații privind beneficiarul real.
Astfel, conform acestor amendamente, ”persoanele juridice supuse obligației de înregistrare în registrul comerțului depun la înmatriculare, și ori de câte ori intervine o modificare, o declarație privind beneficiarul real al persoanei juridice, în vederea înregistrării în Registrul beneficiarilor reali al societăților”, cu excepția, ca și până acum, a regiilor autonome, companiilor și societăților naționale și societăților deținute integral sau majoritar de stat.
Prin urmare este eliminată declarația obligatorie anuală, legea actuală impunând obligația chiar și în lipsa unor modificări privind beneficiarul real.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Codul Muncii, din nou schimbat: Modificare a termenului de contestare a deciziilor angajatorului privind contractul de muncăAu fost stabilite însă și excepții, iar declarația anuală va fi în continuare obligatorie pentru ”persoanele juridice supuse obligației de înregistrare în registrul comerțului, care au în structura acționariatului entități înmatriculate/înregistrate și/sau care au sediul fiscal în jurisdicții necooperante din punct de vedere fiscal și/sau în jurisdicții cu grad înalt de risc de spălare a banilor și/sau finanțare a terorismului și/sau în jurisdicții aflate sub monitorizarea organismelor internaționale relevante, pentru risc de spălare a banilor/finanțare a terorismului”. În cazul acesta, declarația anuală privind beneficiarul real se va depune în termen de 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare anuale.
Tot în aceste situații, termenul de depunere a declarației privind beneficiarul real va fi de 90 de zile de la încetarea stării de alertă.
CITEȘTE ȘI PREMIERĂ FISCALĂ adoptată în primă etapă: Două cote diferite de TVA aplicate la aceeași tranzacție imobiliarăAleșii au mai stabilit că persoanele juridice înmatriculate în registrul comerțului anterior datei de intrare în vigoare a noii legi au îndeplinită obligația actualizării declarației dacă au depus cel puțin o declarație privind beneficiarul real ulterior datei de intrare a noilor prevederi.
Pentru toate cazurile, în cazul în care intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, declarația se depune în termen de 15 zile de la data la care aceasta a intervenit.
CITEȘTE ȘI Modificare importantă adoptată în primă etapă la regimul PFA: Vechimea în muncă - recunoscutăDeclarația pe proprie răspundere a reprezentantului legal al persoanei juridice va cuprinde datele de identificare ale beneficiarilor reali, respectiv numele, prenumele, data și locul nașterii, codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate, cetățenia, domiciliul sau reședința, precum și modalitățile în care se exercită controlul asupra persoanei juridice.
De asemenea, declarația privind beneficiarul real poate avea formă de înscris sub semnătură privată ori formă electronică și poate fi transmisă la oficiul registrului comerțului prin mijloace electronice, cu semnătură electronică, sau prin servicii de poștă și curier sau prin ghișeul oficiului registrului comerțului, personal sau prin reprezentant.
Potrivit noilor modificări avizate, declarația privind beneficiarul real poate fi dată și în fața reprezentantului oficiului registrului comerțului sau se poate depune, personal sau prin reprezentant, având dată certă, dată de notarul public ori atestată de avocat.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV E-Factura - de când devine sistemul obligatoriu pentru achizițiile publice, în tranzacțiile dintre firme și instituții de statPentru a intra în vigoare, noile modificări mai au nevoie de un vot final în Camera Deputaților și de promulgarea lor de șeful statului.