Ministerul Finanțelor va putea angaja, prin derogare de la interdicția ocupării posturilor vacante din administrație, specialiști IT, pe durată determinată, și îi va putea plăti cu salarii de mii de euro, conform unei modificări legislative pregătite în Parlament. Angajările vor fi făcute pentru dezvoltarea aplicațiilor informatice ale ministerului, Fiscului sau Comisiei Naționale de Prognoză. Mișcarea este pregătită printr-un proiect legislativ, într-un context în care site-ul Fiscului a fost recent, pentru o săptămână, "în aer".
De ce este important: Finanțele vor putea angaja mai ușor specialiști în tehnologia informației și comunicațiilor, în contextul în care ministerul și Fiscul afirmă că pregătesc extinderea serviciilor online oferite contribuabililor.
Mai este interesant: Oficialii statului au cheltuit din 2013, dintr-un împrumut de la Banca Mondială pentru modernizarea ANAF, 60 de milioane de lei, însă doar pentru analize și consultanță, nefiind alocat niciun leu pentru sistemul IT. Până în prezent nu a fost găsit niciun vinovat.
”Vreau să apelez la piață, dacă cei din ANAF responsabili cu IT nu au putut. N-am nicio speranță că o vor face de acum încolo, dar n-am niciun fel de barieră să apelez la piață. Voi lucra cu oameni care știu tineri, studenți”, a spus Teodorovici, în cadrul audierilor pentru funcția de ministru.
Context: Guvernul a decis anul trecut, prin ordonanță de urgență, înfiinţarea Centrului Naţional pentru Informaţii Financiare în cadrul Ministerului Finanţelor Publice, prin reorganizarea direcţiei proprii de tehnologia informaţiei şi preluarea activităţii în domeniu precum şi a personalului aferent acestei activităţi, de la aparatul central al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), de la Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, de la Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice şi de la Comisia Naţională de Prognoză.
Ajunsă în dezbaterea Parlamentului, ordonanța a fost modificată de deputații din comisia de buget și finanțe, astfel încât Ministerul Finanțelor Publice să poată angaja personal calificat în domeniul tehnologiei informației, cu contract individual de muncă pe perioadă determinată, în vederea ”dezvoltării de noi proiecte și soluții de îmbunătățire și eficientizare a sistemelor și platformelor software gestionate”.
Este bine de știut că: specialiștii în tehnologia informației și comunicațiilor vor fi angajați prin derogare de la prevederea actuală, care stabilește că ”ocuparea unui post vacant sau temporar vacant se face prin concurs sau examen, pe baza regulamentului-cadru care se aprobă prin hotărâre a Guvernului” (cf. art.31 alin. (1) din Legea-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice).
Astfel, numărul posturilor, criteriile și metodologia de selecție, precum și condițiile de lucru pentru specialiștii angajați vor fi aprobate prin ordin al ministrului Finanțelor, la propunerea conducătorului Centrului Național pentru Informații Financiare, cu încadrarea în numărul maxim de posturi și în bugetul aprobat cu această destinație pentru aparatul propriu al Ministerului Finanțelor Publice.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Plafonul de 300.000 de lei pentru înregistrare în scop de TVA a fost promulgat de Președinție. Legea include reguli tranzitorii pentru aplicarea din acest anSalariul specialiștilor IT va putea ajunge, tot prin derogare de la prevederile legii salarizării, la de 6 ori valoarea câștigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.
Calcul: Câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2018 este de 4.162 lei, astfel că un specialist IT poate ajunge la un salariu brut maxim de 24.972 lei, ceea ce înseamnă un salariu net maxim de aproximativ 3.000 de euro.
Nivelul de salarizare obținut de un specialist IT în privat luat în calcul de deputați pentru această prevedere este salariul mediu brut pentru această categorie profesională din luna octombrie 2017, adică aproximativ 8.549 lei.
”Pentru a putea atrage specialiști de elită, cu un grad înalt de profesionalism și cu experiență în domeniu, este necesar ca prin măsurile propuse să se poată asigura și în sistemul public un nivel al câștigurilor salariale care să fie atractiv pentru aceștia față de mediul privat”, argumentează autorii modificării.
CITEȘTE ȘI Puterea vrea să interzică acționarilor firmelor în insolvență să înființeze alte societăți. În goana după mediul privat a uitat însă că lovește astfel chiar în statSituația actuală: Măsura este adoptată de deputați chiar în zilele în care site-ul ANAF nu a putut fi accesat, deși IT-iștii Ministerului Finanțelor lucrează încă de sătămâna trecută la remedierea situației. Minsterul Finanțelor anunța atunci că "s-au dispus măsuri de remediere, astfel încât site-ul ANAF să fie disponibil cât mai curând", însă timp de o săptămână firmele nu au putat accesa servicii foarte importante, cum ar fi verificarea registrului celor care aplică plata defalcată a TVA sau a registrului firmelor care aplică sistemul TVA la încasare.
Inedit: Tot ministrul de Finanțe, Eugen Teodorovici, declara, într-o conferință de presă, că expresia ''formularele online se depun la etajul 2'' nu era o glumă, ci era chiar o realitate la Fisc.
''Să știți că asta nu era o glumă, chiar era o realitate. Se primeau online, se printau, se luau din nou la mână. Când am auzit asta, nu mi-a venit să cred. Dar asta e'', a spus Teodorovici.