Fiscul pregătește o serie de măsuri pentru a crește veniturile la buget în această a doua parte a anului, printre care modificări privind criteriile analizei de risc, creșterea numărului de controale la firmele mari și mijlocii, mai ales în București, inclusiv prin delegări de competență către alte structuri de inspecție fiscală, dar și introducerea unui sistem de proceduri care să fie utilizat de inspectorii fiscali și care să conducă la un tratament unitar în ce privește soluționarea diverselor situații întâlnite în controale, relevă un document al Ministerului Finanțelor analizat de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Planul ANAF pentru semestrul II al anului:
- Să crească eficiența activității de inspecție fiscală, în sensul identificării de noi zone și domenii de risc fiscal, prin noi criterii de risc și redefinirea criteriilor de risc fiscal utilizate în prezent. Astfel, Fiscul vrea să îmbunătățească analiza de risc în ceea ce privește impozitul pe profit (cu accent pe tranzacțiile între persoane afiliate) și taxa pe valoarea adăugată.
- Dintre criteriile de risc care vor fi utilizate pentru efectuarea analizei în vederea stabilirii nivelului de risc:
- neconcordanțe privind diferențele de taxă pe valoarea adăugată pentru anii 2017/2018;
- neconcordanțe între impozitul pe profit declarat în situațiile financiare anuale și cel declarat în Declarația privind impozitul pe profit (D101);
- livrări intracomunitare către contribuabilii care au CIF invalid;
- tranzacții privind livrările/achizițiile făcute pe teritoriul național de contribuabilii care nu au declarate conturi bancare;
- contribuabilii care efectuează operațiuni de import și la care taxa pe valoarea adăugată colectată este mai mică decât taxa pe valoarea adăugată plătită în vamă;
- tranzacții între persoane afiliate - analiza prețurilor de transfer.
De asemenea, ANAF intenționează și să reducă ponderea inspecțiilor fiscale pentru soluționarea deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare, prin diminuarea numărului de deconturi cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată soluționate cu control anticipat. În acest sens a fost deja inițiat procesul de modificare a OP ANAF nr. 3699/2015 pentru aprobarea “Procedurii de soluționare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare”.
Astfel, fondul de timp disponibil va fi utilizat pentru inspecții fiscale la contribuabilii cu risc fiscal ridicat, în special la nivelul DGRFP București;
- Un alt obiectiv al ANAF pentru perioada următoare este să îmbunătățească rezultatele inspecțiilor fiscale prin:
- selectarea și programarea pentru inspecție fiscală a unui număr mai mare de contribuabili mari și contribuabili mijlocii, inclusiv prin acordarea de delegări de competență altor structuri de inspecție fiscală;
- finalizarea și implementarea noului sistem de proceduri utilizat de organele de inspecție fiscală, care va conduce la un tratament unitar în ce privește soluționarea diverselor situații și spețe întâlnite cu ocazia controalelor, la creșterea nivelului de pregătire profesională al inspectorilor fiscali, inclusiv dobândirea de abilități specifice activității de control, la transparentizarea procesului de inspecție fiscală și creșterea încrederii reciproce între contribuabil și inspectorii fiscali;
- îmbunătățirea colaborării cu Direcția Generală Antifraudă Fiscală în sensul valorificării mai eficiente, de către ambele structuri, a constatărilor rezultate urmare controalelor efectuate precum și a datelor și informațiilor deținute;
- continuarea sesiunilor de instruire a personalului cu atribuții de inspecție fiscală pe problematici care vizează îmbunătățirea analizei de risc utilizată în vederea selectării contribuabililor pentru inspecție fiscală, a controlului electronic și activității privind prețurile de transfer, utilizarea noului sistem de proceduri de control, precum și actualizarea/îmbunătățirea bazelor de date utilizate în activitatea de inspecție fiscală etc.
- Dezvoltarea și perfecționarea aplicațiilor informatice destinate inspecției fiscale.
- Organizarea de sesiuni de îndrumare și asistență pe pagina Facebook a ANAF care să vizeze următoarele teme:
- eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale;
- modalitățile de stingere a obligațiilor fiscale prin plată și compensare;
- modalitățile de plată a obligațiilor fiscale;
- Transmiterea de instrucțiuni unităților fiscale în vederea organizării unor întâlniri cu contribuabilii care să vizeze următoarele tematici:
- eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale;
- modalitățile de stingere a obligațiilor fiscale și modalitățile de efectuare a plăților;
- Transmiterea de instrucțiuni unităților fiscale pentru a distribui materialele informative ce sunt disponibile pe SITE-ul ANAF participanților la întâlnirile organizate, respectiv:
- broșura privind modalitățile de efectuare a plăților către ANAF;
- broșura privind eșalonarea la plată;
- Elaborarea unor broșuri privind:
- calculul de dobânzi, penalități de întârziere și penalități de nedeclarare datorate de contribuabili;
- compensarea obligațiilor fiscale
ANAF a depășit planul de colectare per ansamblu, însă veniturile din TVA și accize sunt mai slabe decât cele stabilite la început de an. Această situație a determinat Guvernul ca la rectificarea bugetară să revizuiască în scădere cu 2,4 miliarde de lei veniturile pe care le estimează din TVA și accize, aceeași sumă pe care acum ministrul îi cere șefului ANAF să o strîngă suplimentar în ultimele patru luni ale anului.