OFICIAL Guvernul amână cu 3 luni termenul de la care vor fi amendate firmele pentru lipsa caselor de marcat cu jurnal electronic ori a imprimantelor fiscale

OFICIAL Guvernul amână cu 3 luni termenul de la care vor fi amendate firmele pentru lipsa caselor de marcat cu jurnal electronic ori a imprimantelor fiscale
scris 24 mai 2018

Guvernul a aprobat, joi, prin ordonanță de urgență, prorogarea cu 3 luni a termenului de la care vor fi aplicate firmelor amenzi pentru lipsa caselor de marcat cu jurnal electronic ori a imprimantelor fiscale, confirmând astfel informațiile transmise anterior de Profit.ro. Noile case de marcat devin obligatorii din iunie pentru companii mari și mijlocii, dar, cum a anunțat anterior Profit.ro, cei interesați nu le pot cumpăra deocamdată.  

De ce este important: Aproximativ 27.000 de firme mari și mijlocii trebuie să aibă astfel de echipamente funcționale de la 1 iunie, printre acestea fiind, de exemplu, marile lanțuri de retail sau de benzinării. Chiar dacă acestea vor reuși să le cumpere, nu vor avea timp să le pună și în funcțiune, proces de asemenea destul de complex.

Urmărește-ne și pe Google News

Mai este interesant: În total, aproximativ 800.000 de case de marcat cu jurnal electronic vor trebui schimbate, majoritatea covârșitoare, însă, până la 1 august, întrucât companiile care au ca termen 1 iunie utilizează preponderent imprimante fiscale. Efortul pentru instalarea a 800.000 de case de marcat într-un termen scurt este imens, inclusiv ca personal, astfel că Ministerul Finanțelor și ANAF ar trebui să urmărească atent cum decurge procesul și să intervină unde este necesar pentru ca lucrurile să se desfășoare optim.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum
Coaliția pentru Dezvoltarea României solicită Guvernului să mențină actuala structură a sistemului de pensii și să asigure creșterea nivelului contribuției la Pilonul II la 6% CITEȘTE ȘI Coaliția pentru Dezvoltarea României solicită Guvernului să mențină actuala structură a sistemului de pensii și să asigure creșterea nivelului contribuției la Pilonul II la 6%

Conform ordonanței, în cazul contribuabililor mari sau mijlocii sancțiunea se aplică începând  cu 1 septembrie 2018 în loc de 1 iunie 2018, iar în ceea ce privește contribuabilii mici, aceasta se aplică de la 1 noiembrie 2018 în loc de 1 august 2018. După expirarea acestor intervale, sancțiunea poate fi aplicată doar pentru faptele săvârșite începând cu 1 septembrie 2018, respectiv 1 noiembrie 2018, după caz.

De asemenea, se amână cu trei luni, până la 1 noiembrie 2018, aplicarea sancțiunii prevăzută de lege pentru comercializarea de către distribuitorii autorizați a vechilor aparate de marcat, astfel încât, dacă va fi cazul, operatorii economici care își deschid noi afaceri sau puncte de lucru să  poată achiziționa un aparat de marcat, în caz contrar aceștia riscând blocarea activității.

Totodată, se prelungește cu trei luni, până la data de 31 octombrie 2018, termenul limită până la care își mențin valabilitatea avizele sau autorizațiile privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu rolă jurnal, termenul în vigoare fiind 31 iulie 2018.

Potrivit Guvernului, în această perioadă de grație, organele de control urmează să realizeze acțiuni cu caracter preventiv și de îndrumare.

Guvernul introduce o cauțiune de 2% din valoarea contractului la contestarea licitațiilor publice, dar și o taxă similară pentru plângerile la Curtea de Apel CITEȘTE ȘI Guvernul introduce o cauțiune de 2% din valoarea contractului la contestarea licitațiilor publice, dar și o taxă similară pentru plângerile la Curtea de Apel

Executivul susține că ordonanța are drept cauză întârzierile producătorilor și distribuitorilor în pregătirea prototipurilor de aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic și, implicit, de întârzierile în depunerea acestora împreună cu documentația aferentă pentru avizare tehnică la Institutul Național de Cercetare Dezvoltare în Informatică.

”Procesele de implementare a noilor aparate de marcat, ulterioare avizării tehnice a prototipurilor, respectiv autorizarea distribuitorilor, producția noilor modele, aprovizionarea distribuitorilor, achiziția aparatelor de marcat și fiscalizarea acestora, care necesită mai mult timp și fac imposibilă punerea pe piață a aparatelor de marcat până la termenele prevăzute de lege pentru dotarea operatorilor economici”, arată guvernanații.

Prin amânarea doar a datei de la care vor fi aplicate amenzi, autoritățile vor să evite o nouă prorogare, a cincea începând din 2015, a termenelor de la care casele de marcat devin obligatorii, 1 iunie pentru companii mari și mijlocii și 1 august pentru cele mici. Finanțele se tem că o nouă amânare ar induce firmelor ideea că nu trebuie să se grăbească la cumpărarea aparatelor, dar nu doresc nici să le amendeze, întrucât punerea în vânzare a noilor case a fost întârziată, iar firmele care trebuie să cumpere echipamentele nu au de unde să le procure efectiv, cu numai câteva săptămâni înaintea datei limită.

Firmele străine implicate în desfășurarea Campionatului European de Fotbal 2020 la București vor fi scutite de impozit pe venit. Publicitatea legată de turneul oficial nu va fi taxată CITEȘTE ȘI Firmele străine implicate în desfășurarea Campionatului European de Fotbal 2020 la București vor fi scutite de impozit pe venit. Publicitatea legată de turneul oficial nu va fi taxată

Cât sunt amenzile

Amenzile pentru firmele care nu respectă această obligație, conform legislației în vigoare, sunt cuprinse între 8.000 de lei și 10.000 de lei. La amendă se adaugă și suspendarea activității operatorului economic la unitatea de vânzare până la dotarea cu aparat de marcat electronic fiscal și prezentarea dovezii de plată a amenzii sau a jumătate din cuantumul acesteia, după caz, precum și confiscarea sumelor pentru care nu au fost emise documente justificative.

Primul val, cel care trebuie să aibă noile echipamente fiscale operaționale de la 1 iunie, va include 3.000 de mari contribuabili și în jur de 24.000 (conform celor mai recente date disponibile) de contribuabili mijlocii. Potrivit informațiilor Profit.ro, aceste firme au nevoie de până la 30.000 de aparate fiscale noi, preponderent imprimante fiscale.

După achiziție, casa de marcat/imprimanta fiscală trebuie înregistrată la Fisc și montată de personalul specializat al distribuitorului. Acest proces ar putea, de asemenea, dura foarte mult, întrucât nici ANAF și nici distribuitorii nu au suficienți angajați pentru a face față schimbării unui număr atât de mare de aparate fiscale în termen atât de scurt.

Imprimantele fiscale sunt sisteme mai performante și mai scumpe, folosite de obicei de firmele mari, în timp ce casele de marcat sunt utilizate de firmele mai mici. Imprimantele fiscale pot fi folosite conectate la dispozitive cum ar fi smartphoneuri, laptopuri sau tablete.

EXCLUSIV Trei bănci au intrat în sistemul split TVA pentru a beneficia de reducerea de 5% la impozitul pe profit CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Trei bănci au intrat în sistemul split TVA pentru a beneficia de reducerea de 5% la impozitul pe profit

Mai multe firme au aprobările tehnice și se află în prezent în analiza unei comisii de la Ministerul Finanțelor, comisie care ar trebui să acorde cât de curând avizele de vânzare.

Cine ar trebui să aplice amenzile

Controlul funcționării și utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale, constatarea contravențiilor, precum și aplicarea sancțiunilor sunt atribuții ale structurilor din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, Agenției Naționale de Administrare Fiscală, precum și ale structurilor Inspectoratului General al Poliței Române.

viewscnt
Afla mai multe despre
case de marcat
imprimante fiscale
guvern
anaf
ministerul finantelor