Cotele din impozitui pe venit care se repartizează anual unităților administrativ-teritoriale și modul de repartizare a acestor sume vor fi stabilite confom formulei prevăzute în legea bugetului de stat pe anul 2020, potrivit unui proiect de lege inițiat de liberali și promulgat de șeful statului.
Proiectul fusese respins de Senat în octombrie, dar, luna trecută, în Camera Deputaților, a fost susținut de toate partidele în forma propusă.
Liberalii au constatat că, în prezent, cotele alocate din impozitui pe venit ”nu mai sunt de actualitate, iar în fiecare an, prin legea bugetului de stat, Guvernul propune Parlamentului spre aprobare o altă formulă de repartizare a impozitului pe venit catre UAT-uri, prin derogare de la Legea finanțelor publice locale”.
Legea finanțelor publice locale prevede acum că din impozitul pe venit încasat la bugetul de stat la nivelul fiecărei unități administrativ-teritoriale în luna anterioară, cu excepția impozitului pe veniturile din pensii, se alocă lunar, până cel târziu la data de 8 a lunii în curs, o cotă de:
a) 41,75% la bugetele locale ale comunelor, orașelor și municipiilor pe al căror teritoriu își desfășoară activitatea plătitorii de impozit pe venit;
b) 11,25% la bugetul local al județului;
c) 18,5% într-un cont distinct, deschis pe seama direcției generale a finanțelor publice județene la trezoreria municipiului reședință de județ, pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, ale orașelor și ale municipiilor, precum și a bugetului local al județului.
În execuție, cota de 18,5% se alocă de către direcțiile generale ale finanțelor publice județene, în termenul menționat, pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, ale orașelor și ale municipiilor, precum și a bugetului local al județului.
Pentru municipiul București, cota este de 71,5% din impozitul pe venit, dar proiectul nu face referire la aceste alocări.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Modificări fiscale masive decise în Parlament - clarificări privind răspunderea profesiilor liberale pentru obligațiile fiscale, microîntreprinderi, consolidarea fiscală, inspecții fiscaleÎn schimb, având în vedere modul în care Guvernul Orban a modificat cotele pentru autoritățile locale în bugetul pe anul în curs, liberalii au propus permanentizarea acestei formule.
Astfel, conform noii legi, din impozitui pe venit estimat a fi încasat la bugetul de stat la nivelul fiecărei unități administrativ-teritoriale în luna anterioară, se alocă lunar până cel târziu la data de 8 a lunii în curs, o cotă de:
a) 15% la bugetui local al județului;
b) 65% la bugetele locale ale comunelor, orașelor și municipillor pe al căror terltorlu îți desfășoară activltatea plătitoril de impozit pe venit;
c) 6% pentru repartizare bugetelor locale ale comunelor, orașelor și municipillor prin hotărâre a consiliului județean;
d)14% într-un cont distinct deschis pe seama direcțiel generale regionale a finanțelor publice/administrației județene a finanțelor publice, pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, orașelor, municipillor și județelor;
În cadrul fiecărui județ, sumele aferente acestei din urmă cote se repartizează pentru echilibrarea bugetelor locale ale unităților administrativ-teritorlale astfel:
a) 85% pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, orașelor și municipillor;
b) 15% pentru echilibrarea bugetelor locale ale județelor.
CITEȘTE ȘI ANALIZĂ Câți bani dau primăriile pe iluminatul festiv iarnaTotodată, legea abrogă prevederea de până acum din legislație potrivit căreia ”în situații deosebite, prin legea bugetului de stat, cotele defalcate din impozitul pe venit pot fi majorate”.
În schimb, este propusă introducerea unei prevederi privind transparentizarea sumelor colectate din impozitul pe venit la nivelul fiecărei unități administrativ-teritoriale, prin obligarea Ministerului Finanțelor Publice de a comunica aceste informatii, trimestrial, pe pagina de internet a fiecărei direcții județene a finanțelor publice.