ANAF are un deficit de personal semnificativ, dar nu va face angajări de amploare în perioada următoare, având în vedere că are în derulare proiecte de informatizare care vor diminua necesarul de angajați. O excepție de la strategia aceasta de realocare a resurselor existente ar putea fi făcută anul următor. Ministerul Finanțelor și ANAF vor ca pe o parte a posturilor vacante să angajeze tineri absolvenți de învățământ superior, pe care să-i specializeze la Școala de Fiscalitate. Impactul la buget ar fi mai redus, iar tinerii angajați ar aduce în instituție un suflu proaspăt de care ANAF are mare nevoie, a declarat pentru Profit.ro președintele ANAF, Mirela Călugăreanu. De asemenea, reorganizarea în desfășurare la nivelul ANAF va desființa funcții de conducere și va introduce evaluarea trimestrială a șefilor inclusiv în funcție de serviciile pentru contribuabili, de exemplu de modul în care sunt soluționate problemele acestora.
"Este de așteptat ca informatizarea să diminueze necesarul de personal, astfel că până la încheierea acestui proces, ANAF va opta pentru un management cât mai eficient al angajaților pe care îi are. Mai bine informatizăm și reorganizăm, iar angajări în afară de tineri, pe care i-aș lua să-i formăm, nu prea aș mai face. Doar aș migra dintr-o parte în alta, aș realoca oamenii până se încheie procesul de informatizare. Și vom avea în vedere ca posturile celor care ies la pensie să fie ocupate de tineri absolvenți. Sunt studenți interesți să vină. Nu înveți la nicio școală ce înveți în Fisc", a spus șefa ANAF.
Potrivit informațiilor Profit.ro, posturile neocupate s-ar putea situa la circa 20% până la finalul anului, în contextul în care pensionările și plecările de anul acesta și anul următor sunt de circa 10% din personal.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În structura ANAF vor avea loc eliminări de posturi neocupate, dar care vor duce la un necesar mai mic de funcții de conducere. Vor primi posturi noi doar Direcția Generală a Marilor Contribuabili (DGAMC) și direcția regională București, structuri care generează cea mai mare parte a veniturilor la bugetul statului.
"Alocarea resurselor de personal în cadrul ANAF este foarte importantă. Intenționăm o relocare de personal către DGAMC și direcția regională București. Posturile vacante vor fi ocupate prin atragerea de tineri absolvenți de îvățământ superior de specialitate, pe care să-i formăm și în cadrul Școlii de fiscalitate", a spus Călugăreanu pentru Profit.ro.
Aducerea unui număr mare de tineri absolvenți de ASE la Finanțe și ANAF este una dintre ideile promovate de ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici. ANAF se află în subordinea Ministerului Finanțelor.
Tinerii ar avea un impact mai redus asupra bugetului de stat în primii ani, iar în rândul studenților de la ASE există interes pentru a lucra la ANAF, spune Călugăreanu, care este și cadru didactic asociat la ASE.
"Recomandarea ministrului este să transformăm posturile vacante în posturi de debutant, ca să putem aduce tineri. De asemenea, trebuie să stabilim niște criterii. Un tânăr absolvent care vrea să se angajeze trebuie să se pregătească mult. Este mai avantajos pentru administrația fiscală ca tânărul absolvent să fie format în interiorul sistemului un an, timp în care are statutul de debutant. După ce termină anul de stagiu, trebuie să dea un examen, să vedem măsura în care corespunde exigențelor instituției. Ne-am gândit să găsim o soluție să-i luăm imediat când termină, în baza unor evaluări, cum ar fi media finală din timpul facultății, precum și notele la disciplinele de specialitate. Cele mai multe posturi pe care vom angaja, cam așa ar urma să fie ocupate. În unele posturi, care necesită o specializare mai ridicată, ne gândim să îi selectăm pe cei mai buni tineri și să îi perfecționăm", a explicat președintele ANAF.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV ANAF va cumpăra o clădire de birouriReorganizarea ANAF. Criterii de performanță
Reorganizarea ANAF ar urma să ducă la desființarea unui număr de posturi de conducere, din teritoriu, dar și din aparatul central, din București.
Antifrauda nu va fi desființată, însă analiza derulată a arătat că sunt prea multe posturi de conducere, a spsus Călugăreanu. Profit.ro a scris în vară că ANAF intenționa să desființeze Antifrauda, deși o decizie definitivă nu era luată la momentul respectiv.
Reorganizarea numărului de posturi la nivelul structurilor ANAF va fi realizată ținând seama de numărul de contribuabili administrați, ponderea în veniturile colectate la nivel național, dispersia în teritoriu și riscul fiscal.
"Nu desființăm (Antifrauda, n.r.). În schimb, eficientizăm actul de decizie. În urma analizei efectuate, am constatat că la nivelul aparatului central al Antifraudei sunt prea multe posturi de conducere. Pentru reorganizare vor fi niște criterii, număr de contribuabili administrați, ponderea în veniturile colectate la nivel național, dispersia în teritoriu ți riscul. De exemplu, dacă reducem numărul de posturi de la 150 la 100, este normal să reconfigurăm și posturile de conducere. Procentul maxim de posturi de conducere este de 12%. În interoriul serviciilor fiscale orășenești, administrațiilor județene, direcțiilor regionale este clar că vor fi reduse niște funcții de conducere. Dar nu vor fi situații de desființat vreun serviciu fiscal orășenesc", a explicat președintele ANAF.
Persoanele care ocupă funcții de conducere care ar urma să fie desființate, vor putea opta să ocupe funcții de execuție.
CITEȘTE ȘI Firmele românești se înglodează în datorii. Întârzierile la plată, tot mai mariFuncțiile de conducere vor fi evaluate trimestrial
Funcțiile de conducere vor fi evaluate trimestrial, inclusiv din perspectiva calității serviciilor către contribuabil.
Un element de evaluare îl va reprezenta calitatea actelor administrativ fiscale întocmite, cuantificată, de exemplu, prin prisma sumelor desființate de instanță.
"Vor fi evaluate trimestrial funcțiile de conducere. Pornim de la ei, cu 5-6 indicatori relevanți, atât cantitativi, cât și calitativi, din perspectiva veniturilor colectate, dar și a calității serviciilor către contribuabil. De exemplu, la inspecție fiscală, un indicator calitativ va fi măsura în care sumele stabilite și contestate în instanțe sunt validate sau nu", a declarat Călugăreanu.
De asemenea, reorganizarea va viza în cadrul ANAF și întărirea direcției de management al riscului din cadrul DGAMC, înființarea unei astfel de direcții la nivelul ANAF pentru a unifica activitatea, dar și o unitate specializată care se va ocupa de implementarea în program pilot a SAF-T pentru mari contribuabili de la începutul anului următor.
"Direcția Generală de Analiză de Risc va unifica analiza de risc. Avem acum analiză de risc care se face pentru rambursări de TVA, analiză pentru inspecție, analiză pentru eșalonări la plată, pentru Antifraudă. Vom crea o direcție în cadrul ANAF care să gestioneze în mod unitar procesul de analiză de risc pe toate componentele administrației fiscale. Vor fi profile unice de risc", a transmis oficialul ANAF.