Inspectorii Antifraudă vor distribui firmelor pliante în care le avertizează că dotarea cu noile case de marcat este obligatorie, iar termenele nu vor fi prelungite din nou, așa cum s-a întâmplat în mod repetat în trecut. Măsura, inițiată de Ministerul Finanțelor, are caracter preventiv. De altfel, nerespectarea obligației de dotare cu case de marcat cu jurnal electronic a fost introdusă sub incidența Legii prevenirii, pentru a evita situația în care autoritățile ar fi trebuit să amendeze un număr mare de firme, deși poartă o parte mare din vină prin avizarea tehnică târzie a noilor echipamente fiscale.
De ce este important: În jur de 27.000 de companii mari și mijlocii ar fi trebuit să fie dotate de la 1 septembrie cu noile imprimante fiscale sau case de marcat cu jurnal electronic, dar primele imprimante au fost avizate tehnic de autorități abia în luna august.
Mai este interesant: Ministerul Finanțelor nu vrea să amâne din nou termenele, 1 septembrie pentru firmele mari și mijlocii și 1 noiembrie pentru cele mici, deoarece consideră că ar descuraja companiile să cumpere noile echipamente fiscale. Pe de altă parte, autoritățile nu pot amenda un număr foarte mare de firme dacă vina pentru întârziere este în destul de mare măsură și a autorităților.
CITEȘTE ȘI Case de marcat - Legea prevenirii este aplicată și firmelor fără case de marcat cu jurnal electronic după 1 septembrie. Hotărârea Guvernului a fost publicată în Monitorul OficialPliantele care vor fi distribuite de Antifraudă vor avea următorul mesaj:
„Dotarea cu aparate de marcat cu jurnal electronic este obligatorie!
Noile aparate de marcat pot fi achiziționate numai de la operatorii economici care au obținut autorizație de distribuție de la Ministerul Finanțelor Publice. Lista acestora este disponibilă pe site-ul MFP.
Termenele de dotare cu noile aparate de marcat nu se vor modifica.
În perioada de implementare, organele de control vor desfășura doar acțiuni de tip preventiv și nu de sancționare de la prima abatere, acestea urmând să analizeze situația de fapt a fiecărui contribuabil în parte, iar dacă acesta nu s-a dotat cu aparate de marcat cu jurnal electronic, să aplice avertismentul și să stabilească, în funcție de constatări, un termen de dotare mai scurt sau mai lung, către maximul prevăzut de Legea prevenirii (90 zile).
CITEȘTE ȘI ANAF: Numărul unic de identificare a caselor de marcat se obține online în cel mult trei minuteAvertismentul pentru nerespectarea termenelor de dotare cu noile aparate de marcat se aplică de organul de control o singură dată.”
Firmele se află în proces de înlocuire a caselor de marcat cu modele noi, cu jurnal electronic.Întrucât înlocuirea decurge greoi, Guvernul a menținut obligativitatea ca firmele mari și mijlocii să fie echipate cu aceste case de la 1 septembrie, dar a introdus abaterea de la această regulă sub incidența legii prevenirii, astfel încât să nu fie aplicate amenzi imediat. Firmele mici trebuie să aibă astfel de echipamente de la 1 noiembrie.
Potrivit celor mai recente date, firmele au instalat 55.000 de case noi.
Stadiul implementării la zi a aparatelor de marcat noi
- 120.916 înregistrate în sistemul informativ al ANAF,
- 84.943 cu identificator fiscal atribuit,
- 55.041 în funcțiune la contribuabili.
În perioada de implementare, organele de control vor desfășura doar acțiuni de tip preventiv și nu de sancționare de la prima abatere, potrivit Ministerului Finanțelor, care atrage, însă, atenția că avertismentul pentru nerespectarea termenelor se aplică de organul de control o singură dată.
Ministerul estimează că operatorii economici mari și mijlocii utilizează circa 100.000 de aparate de marcat, însă cele 55.041 de case aflate în funcțiune provin de la toate categoriile de contribuabili, inclusiv cei mici.